Hvad er en lyn fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2010

4kløver

Tak tøser så er det ikke kun mig..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2010

SussieThyssen

4kløver skriver:

Ja undskyld jeg spøger 

Men her i dag sad jeg i bussen og hørte 2 piger snakke sammen. Den ene havde lige født. Hun siger så" ja jeg havde en lyn fødsel han var ude på 3 pres veer" hvor hun så siger" jeg fik veer dagen før.. Der tænke jeg hallo du er i fødsel når du får veer og vis du har haft veer siden dagen før der det ikke en lyn fødsel eller er det bare mig der tænker at en lyn fødsel er dem hvor man har veer og har født mellem 0-4timer..

Eller hvor tæller du fra. presveer.. veer. vand er gået??

Jeg tæller selv fra når mine veer starter..

Nu har jeg jo fået børn, sådan spredt ud over mange år, men har igennem alle årene været så heldig at have samme jordemoder til dem alle 3. Og hun har over de år altid fortolket en lynfødsel som mellem 1-5 timer. Så jeg vil antage at det må være det og ikke om hvor mange presseveer man har.
Mine 2 store har bestemt ikke været lynfødsler. Med nr 1 tog det 22 timer. Jeg fik ingen presseveer, men måtte selv presse hende ud og det tog 3 pres uden hjælp fra min krop.
Med nr 2 tog det 13 timer og også 3 pres, men der virkede min krop da som den skulle LOL.
Nr 3 kan jeg ikke udtale mig om, da han blev taget ved PK.

Dagen før jeg fødte nr 2 blev en nabokone indlagt med en lynfødsel.
Hendes vand gik ved 9-tiden ude midt i køkkenet, og allerede der fik hun trang til at presse. Hun havde lidt murren men ikke veer.
Hun og manden styrtede ud i bilen og hastede til fødeafdelingen i Slagelse..ca en halv time i bil. De nåede lige at få hende op på en rullebåre og ind på fødestuen, så var knægten der. Så fra det begyndte til hun havde leveret sønnen på ca 4300g tog det altså under en time. OM det så var en styrtfødsel eller en lynfødsel ved jeg ikke LOL

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. december 2010

mariamiss6

4kløver skriver:

Tak tøser så er det ikke kun mig..

Arj jeg er rimelig enig med dig... Begge min fødsler betegnes som mere eller mindre hurtige... Den ene var en lynfødsel, den anden havde langvarig opstart, men gik så forholdsvis hurtigt da jeg først var aktivt i fødsel (altså jeg var 5 cm åben ved ankomst til sygehuset)

1. gang - Jeg gik over et døgn med veer der var uregelmæssige, og klokken ca. 02 om natten på døgn nummer 2 kom der pludselig seriøst skub i sagerne, og jeg havde født klokken 06:41 samme morgen...
Så altså havde jeg veer, der ikke åbnede mig (går man ud fra) ind til klokken 2 om natten, (efter knapt 1½ døgn med uregelmæssige veer) hvor de så gik amok, og jeg bare åbnede mig støt og roligt til 5 cm (ved ankomst til sygehuset) 10 minutter efter at være konstateret 5 cm, blev jeg så konstateret 8 cm åben - så 3 cm på 10 minutter. Og ved 8 cm fik jeg presseveer, og var så 2½ time om at nå de sidste 2 cm op til 10 og "ret til" at presse...
Så altså en langvarig optakt, med en semikort aktiv fødsel, med lidt sløven den sidste tid...

2. gang - jeg vågnede klokken 5 om morgenen ved de første veer, som startede ondskabsfulde ud, og klokken 09:43 (ca.) havde jeg altså født barnet - så som du siger, en lynfødsel der varede knapt 5 timer.....

Anmeld

7. december 2010

Mumto3

Ni-ko-li-ne skriver:

Jeg fik noget forklaret af en overlæge på Kolding sygehus... Mht en styrt fødsel... Det er sådan een hvor veerne kommer, vandet går og baby smutter ud i løbet af 10-20 minutter... Men det kaldte de styrt fødsel

Sådan en havde min veninde. Første barn havde hun født på under 4 timer, anden gang gik det bare super stærkt.

Hendes søster boede lige ved siden af, da hun får den FØRSTE ve ringer hun til sin søster som kommer med det samme for at hente den store pige. søsteren og den ældste datter går ned af trappen fra 2.sal, søsteren opdager hun har glemt noget oppe i lejligheden og løber der op igen, og da hun åbner hovededøren ser hun at hendes søster har født!!! Det gik dælme stærkt!

Anmeld

7. december 2010

loppen82

4kløver skriver:

Ja undskyld jeg spøger 

Men her i dag sad jeg i bussen og hørte 2 piger snakke sammen. Den ene havde lige født. Hun siger så" ja jeg havde en lyn fødsel han var ude på 3 pres veer" hvor hun så siger" jeg fik veer dagen før.. Der tænke jeg hallo du er i fødsel når du får veer og vis du har haft veer siden dagen før der det ikke en lyn fødsel eller er det bare mig der tænker at en lyn fødsel er dem hvor man har veer og har født mellem 0-4timer..

Eller hvor tæller du fra. presveer.. veer. vand er gået??

Jeg tæller selv fra når mine veer starter..

Min 2 fødsel tog 6 timer fra 1 ve til hun var ude.

Men min 3 fødsel tog 40 min fra 1 ve og ca 10 min fra presseveerne kom... så den vil jeg kalde en lynfødsel... 

Anmeld

7. december 2010

DK

Det har jeg ofte tænkt på. Altså jeg tror ikke at pressefasen har det mindste med selve begrebet "lynfødsel" at gøre. Altså det er jo alle faserne tilsammen der udgører selve/hele fødslen! Om man så bruger en eller 100 presseveer på at skubbe ungen det sidste stykke er helt ligegyldigt!

En styrtfødsel er en af dem hvor moderen næsten ikke når at tage bukserne af inden barnet er kommet ud! Altså, dem der føder hjemme alene efter få veer, eller føder i Ikea eller hvad ved jeg!

Jeg blev født ved en lynfødsel. Min mor fik den første ve og de gik straks i bilen og kørte til sygehuset da min mor var "gammel" efter da tids regler, og 4 gangs. fødende. Derfor var hun i risikogruppen. Hun havde straks STÆRKE veer og 10 min. efter var de på sygehuset hvor min mor havde fået presseveer. De nåede lige at komme ind i et modtagelsesværelse på fødegangen da jeg kom ud, min mor havde stadig sin natkjole på og ikke nået at fortælle hendes navn! 

Jeg var stjernekigger, og det var den eneste grund til at jeg ikke blev født i bilen sagde JDM den gang, da stjernekigger er sværere at presse ud.

Anmeld

8. december 2010

pussepige

Er der ikke noget om at man først er i aktiv fødsel når man er 3 cm åben??

Fra de prikkede hul på vandet ved mig da var jeg 3 cm åben og til min sidst fødte var ude tog det 48 min....

Anmeld

8. december 2010

Muffinmus

hmm, jeg er snig, under 5 timer fra første ve eller fødselsteg som vandet går eller lign.

Det der med aktiv fødsel med de 3 cm giver jeg ikke en metet for, min sidste fødsel tog 8,5 time, men kun de 15 min var presseveer og fra de 3 cm til hun var ude gik der 40 min. Kalder jeg dælme ikke en lynfødsel:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.