Testamente over dine børn :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

565 visninger
15 svar
0 synes godt om
7. december 2010

SSL

Hej baby.dk venner

Min kæreste og jeg har talt om at så snart der er en lille én i huset, laver vi et testamente over vores barn/børn!

Vi vil selvfølgelig ikke tage 'sorgerne på forskud', men vi tænker at dør man f.eks i bilulykke eller flyulykke eller andet tragisk, ønsker vi at sikre hvor vores børn ender!!

Spørgsmålet er bare, er det noget man kan gøre når vi ikke er gift, altså - lave et fælles? Og er der nogle der har hørt eller kender til historier hvor børnene sørgelig vis IKKE er endt hvor forældrene har ønsket det? Og til sidst, er det egentlig noget folk gør?

Vi VIL bare lave et, og det er søreme noget af det første vi gør når barnet er født, da det betyder meget for os.. Ikke fordi der er nogle i vores familier der er mindre egnet, men vi ønsker det skal falde på enten en af mine søstre eller hans søster, da vi synes vores forældre er 'for gamle' til at have dem som fuldtidsansvar og de også skal herfra en dag.. Kan I følge min tankegang og synes i om idéen??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2010

SSL

Der udover, skal personen sm børnene tilfalder selvf. underskrive det også, og HVIS der sker noget så hun ikke kan tage vare på dem, så skal hun være ansvarlig for at videregive myndigheden.. Vi regner og tror da ikke der sker noget, men et sikkerhedsnetværk er det helt sikkert for os

Anmeld

7. december 2010

AnneBJ

Jeg ved (endnu) ikke hvordan man præcist laver det, da vi har tænkt os at få advokathjælp til udformningen!
Vi har valgt min bror, og også spurgt ham. Han blev meget rørt og stolt, og vi er helt overbeviste om, at det er det rigtige valg! Om han skal underskrive og hvad der ellers er af krav, ved jeg, som sagt, ikke! Men jeg synes det er en rigtig fin ide, at I får det lavet!

Anmeld

7. december 2010

SSL

AnneBJ skriver:

Jeg ved (endnu) ikke hvordan man præcist laver det, da vi har tænkt os at få advokathjælp til udformningen!
Vi har valgt min bror, og også spurgt ham. Han blev meget rørt og stolt, og vi er helt overbeviste om, at det er det rigtige valg! Om han skal underskrive og hvad der ellers er af krav, ved jeg, som sagt, ikke! Men jeg synes det er en rigtig fin ide, at I får det lavet!

Ja, det ved vi også bare at det skal bare laves.. Har bare hørt skræk historier om familier hvor søstre måske har været enormt tætte, men broren får dem af økonomiske årsager eller andet irellevant når man tænker på hvad der er bedst for ens børn...  Men du må da super gerne skrive til mig, hvis I får det lavet så jeg er forberedt nogenlunde på det

Anmeld

7. december 2010

Lone Jakobsen

jeg synes det er en god ide. men vær opmærksom på at vedkomne stadig selv skal søge om forældre myndigheden over barnet. (så vidt jeg ved) dette kan også være betryggende, fordi retten derfor vil undersøge om vedkomne også kan tage vare på barnet.

så ja, synes det er en super ide, vi har snakket om det flere gange, men da Rasmus er det eneste barn vi har sammen, ja så har vi simpelthen ikke fået det gjort endnu.

Anmeld

7. december 2010

aarhusmor

Vi har selv lavet et testamente og hvis der sker os noget, så bliver det min mands søster der får min søn. Vi fandt skabelonen på internettet. Vi har lavet kopier til alle de nærmest i familien. Sådan et testamente er jo ikke et kommunen SKAL følge. Men er der et, skal de I viddest mulig omfang tage hensyn til det.

Om I er gift eller ej er ligegyldigt. I er jo forældre.

Anmeld

7. december 2010

SSL

nutche skriver:

jeg synes det er en god ide. men vær opmærksom på at vedkomne stadig selv skal søge om forældre myndigheden over barnet. (så vidt jeg ved) dette kan også være betryggende, fordi retten derfor vil undersøge om vedkomne også kan tage vare på barnet.

så ja, synes det er en super ide, vi har snakket om det flere gange, men da Rasmus er det eneste barn vi har sammen, ja så har vi simpelthen ikke fået det gjort endnu.

Man vælger jo én som er kompetent som forsørger og forældre for ens barn  Man altså, mon de skal søge osv, når der er direkte testamente?  Ved det ikke, da vi ikke har fået ønskebabyen endnu, men vi snakker om at det vil vi

Anmeld

7. december 2010

SSL

aarhusmor skriver:

Vi har selv lavet et testamente og hvis der sker os noget, så bliver det min mands søster der får min søn. Vi fandt skabelonen på internettet. Vi har lavet kopier til alle de nærmest i familien. Sådan et testamente er jo ikke et kommunen SKAL følge. Men er der et, skal de I viddest mulig omfang tage hensyn til det.

Om I er gift eller ej er ligegyldigt. I er jo forældre.

Okay, og så er det helt sikkert at de ender hos hende??  Jeg synes det er så smart med testamenter over børnene

Anmeld

7. december 2010

oo

vi skal selv have lavet sådan et, jeg havde en tråd om det for nogle uger siden det er meget vigtigt for os hvem der skulle få Sol i fald vi dør og også at vi ved at vi har taget stilling til hvad der skal ske med hende, så hun ikke ender som en lus imellem to negle (læs min og sørens familier) jeg synes det er SÅ vigtigt og en kæmpe kærlighedserklæring at sørge for sine børn på den måde!

vi har lige i weekenden talt med min ene søster og hendes mand om at de skulle være hendes værger hvis vi dør, det var vigtigt for os at spørge dem før vi får lavet testamentet, så de ved hvad der skal ske og så de ikke står - hvis det sker - og tænker "nej tak!".

Anmeld

7. december 2010

SSL

Tjuhl skriver:

vi skal selv have lavet sådan et, jeg havde en tråd om det for nogle uger siden det er meget vigtigt for os hvem der skulle få Sol i fald vi dør og også at vi ved at vi har taget stilling til hvad der skal ske med hende, så hun ikke ender som en lus imellem to negle (læs min og sørens familier) jeg synes det er SÅ vigtigt og en kæmpe kærlighedserklæring at sørge for sine børn på den måde!

vi har lige i weekenden talt med min ene søster og hendes mand om at de skulle være hendes værger hvis vi dør, det var vigtigt for os at spørge dem før vi får lavet testamentet, så de ved hvad der skal ske og så de ikke står - hvis det sker - og tænker "nej tak!".

Det er også såadn vi tænker, at personen der skulle agere forældre lige pludselig skal selvf. være indenover, og det testamente skal kunne rettes/laves om hvis vi/de ændre mening..

Og gerne en underskrift på fra dén person, så det ligger fast - men ved ikke hvordan det foregår endnu, sådan noget..  

Kunne ikk rigtig finde et indlæg om det, men er også kun 1-2uger 'gammel' herinde  så det har jeg ikke set, men ja - jeg synes også det er SÅ vigtigt at få lavet til min elsklinger, så jeg ved jeg har mit på det rene og de kommer det rette sted hen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.