SussieThyssen skriver:
Ja..de kan også få FOR meget opmærksomhed. Så de har godt af at lære, at det ikke hele tiden er "mig-mig-mig" det handler om.
Det er netop et af problemerne for pædagoer i dag.
Var til et glimrende foredrag med en chefleder for den børnepædagoiske afdeling i en eller anden kommune, hvor han netop satte focus på "Mig-generationen" som han kaldte den.
Problemet er, at småbørn er så vant til at være centrum i forældrenes univers, at de udvikler sig til en samling små egoister, der er ligeglade med andre og kun tror, det handler om dem.
Det store problem er, at disse børn ofte ikke reagerer på kollektive beskeder, de tror kun det handler om dem, når de bliver set ind i øjnene og med navns nævelse og direkte taleform "du", medens alt andet er uvedkommende.
Derfor er det utroligt vigtigt, at de lærer at beskæftige sig selv og at vente til det bliver deres tur.
De fleste børnehaveklasselærere kan tale med om dette.
De bruger hele det første halve år på at lære børnene om blot at kunne modtage en kollektiv besked og at tie stille.
Derfor gør man sig selv og barnet en kæmpe bjørnetjeneste, ved ikke at lære dem, at man godt kan vente til det bliver ens tur.
Tror også at familier med mange børn kan snakke med om denne ting. Disse børn har lært at dele opmærksomheden med deres søskende og at det også handler om "Vi" ikke kun "jeg".
Kærlighed er, når man lærer sine børn at kunne begå sig. Jeg siger ikke at de skal mangle opmærksomhed og kærlighed, men der er mange måder at give sin kærlighed på. Og en af dem er OGSÅ at lære dem ikke at blive egocentrerede.

Kærligst
Sussie
Jeg enig med dig, Sussie.
Men jeg mener nu ikke nødvendigvis, at man behøver sætte ind allerede i 7 mdrs-alderen
. - Altså i hvert fald ikke bevidst. Mener på den anden side heller ikke, at det nødvendigvis ville være forkert at gøre det, hvis bare man gør det med hjertevarme og omtanke/fornuft.
Jeg oplever fx nu, at jeg kan begynde og "forklare" (meget simpelt) ting til min datter. Som fx "Lige et øjeblik, skat, så kommer mor igen", og det forstår hun faktisk. (Hun er 14 mdr). Og jeg tænker, at den slags jo må blive nemmere og nemmere, som hendes hjerne og sproglighed udvikles mere og mere
. Nogle gange går hun i selvsving i et pylren-udbrud, og så kan jeg faktisk sige "Stop" til hende, mens jeg smiler, - og det virker skisme 8 ud af 10 gange! Hun er jo så søøød.

Anmeld