Hvad er et normalt" rådighedsbeløb"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. december 2010

Hvem?

Anonym skriver:

Nu har jeg fulgt med på den her side i et stykke tid og når der kommer noget om økonomi så er jeg lidt rystet over hvor lidt mange har at leve for.

Vælger man at sætte sig for dyrt fordi man både skal have hus og bil og glemmer lidt at leve ud fra hvad man har at gøre godt med.

Personligt ville jeg hade at skulle vende hver en krone bare for at bo i et hus eller have en ny bil, men er det værd for jer andre, er det prioriteringen?

Og ja, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad et "normalt" rådighedsbeløb er for en familie, for det kan da ikke passe at 4-7000kr til mad og fornøjelser er det normale, eller kan det?

Synes bare det lød som om der var så mange fattige herinde, men måske det bare var fordi det var det der blev skrevet om. Uden jeg skal komme nærmere end på alle de tråde.

Da vi i sin tid købte ejendommen, var det en krav fra banken, at når alt var betalt, så skulle vi have et rådighedsbeløb på 10.000,- kr. Vi har idag, når alt er betalt til rådighed alt mellem 12-15.000 kr.

Vi ejer en firelænget gård og har to biler, den ene lidt nyere Seat 7 personeres fra 2004 og den anden et spøgelse af en balje til bil, nemli en folkevogn fra 87

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2010

...Sarah...

Hejsa.

Måtte lige følge lidt med i denne tråd, da jeg nok er lidt præget af mit job som bankrådgiver (når jeg ikke er på barsel) og derfor synes det er lidt spændende at læse med.

Der er rigtig mange banker som har tommelfingerregler om hvor meget enlige, kærester og familier med børn bør have tilbage i rådighedsbeløb. Men man kan ikke sammenligne hinandens økonomi. Nogle familier kan leve på en sten, imens andre ikke kan få hverdagen til at slå til for 20.000 kr. om måneden.

Der med ikke sige at nogle rådighedsbeløb, der er mere normale end andre, synes bare man skal passe på med ikke at sammenlige sig med andre. Nogen kan ha' været på su i mange år, for derefter at få en stor lønningspose, men stadigvæk kun have behøvet for at bruge lidt penge. Derfor kigger/eller bør bankrådgiver kigge individuelt på alle kunder, og se hvad den enkelte kunde kan klare sig for.

Håber det gav nogen mening, hilsen en hjernevasket bankrådgiver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.