Hvad er et normalt" rådighedsbeløb"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25.461 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. december 2010

Anonym trådstarter

Nu har jeg fulgt med på den her side i et stykke tid og når der kommer noget om økonomi så er jeg lidt rystet over hvor lidt mange har at leve for.

Vælger man at sætte sig for dyrt fordi man både skal have hus og bil og glemmer lidt at leve ud fra hvad man har at gøre godt med.

Personligt ville jeg hade at skulle vende hver en krone bare for at bo i et hus eller have en ny bil, men er det værd for jer andre, er det prioriteringen?

Og ja, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad et "normalt" rådighedsbeløb er for en familie, for det kan da ikke passe at 4-7000kr til mad og fornøjelser er det normale, eller kan det?

Synes bare det lød som om der var så mange fattige herinde, men måske det bare var fordi det var det der blev skrevet om. Uden jeg skal komme nærmere end på alle de tråde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2010

Anonym

Vi har siddet utrolig stramt i det (synes jeg selv) men har i dag luft i økonomien... Min kæreste havde stor gæld da vi fandt sammen og vi har gennem tiden selv måtte låne lidt, så vi afdrager med et stort beløb... Om 6 år er vi gældfrie og sidder i dag til leje og står det til mig , så fortsætter det sådan... Ingen renovering, (næsten) ingen uforudsete regninger pga reperationer osv.. Men lidt ekstra ind på pensionen som allerede halter lidt pga manglende mulighed for ekstra indbetaling og ellers bare nyde tilværelsen

Anmeld

6. december 2010

Pige2009

Et normalt rådighedsbeløb for to voksne og to børn er ca. 12.000 kr.

Hjemme hos os har vi 5000 kr. hver måned til en voksen og et barn, men vi bruger kun ca. 3000 kr.

Anmeld

6. december 2010

Anonym

den eneste grund til vi har en lille rådighedsbeløb er fordi vi har valgt at betale 70000 tilbage på et år

Anmeld

6. december 2010

Nalle

Min kæreste, jeg, vores datter på 2 år og væres søn på ½ år
har mellem 10-12.000 og leve for efter husleje, regninger osv er blevet betalt

Anmeld

6. december 2010

TinaPina

Lige nu er kæresten uden job og vi har vidst 7-10.000 i måneden. Og vi er kun os 2 og en hund

Vi kunne sagtens klare os for meget mindre, og vi bruger slet ikke alle pengene hver måned.

Vi har hus til ca. 1450000 og bil til omkring 260000 og så noget dyrt forbrugsgæld fra de unge dage

Anmeld

6. december 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Nu har jeg fulgt med på den her side i et stykke tid og når der kommer noget om økonomi så er jeg lidt rystet over hvor lidt mange har at leve for.

Vælger man at sætte sig for dyrt fordi man både skal have hus og bil og glemmer lidt at leve ud fra hvad man har at gøre godt med.

Personligt ville jeg hade at skulle vende hver en krone bare for at bo i et hus eller have en ny bil, men er det værd for jer andre, er det prioriteringen?

Og ja, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvad et "normalt" rådighedsbeløb er for en familie, for det kan da ikke passe at 4-7000kr til mad og fornøjelser er det normale, eller kan det?

Synes bare det lød som om der var så mange fattige herinde, men måske det bare var fordi det var det der blev skrevet om. Uden jeg skal komme nærmere end på alle de tråde.

Vi har ikke hus eller ny bil, men bor til leje i et hus.
Min mand er arbejdsløs men på max dagpengesats og jeg er på flexydelse, hvilket svarer til 80% af dagpengesatsen.
Vi har 6000 til mad, tøj, medicin, gaver og fornøjelser, samt alle uforudsete ekstra udgifter når alt er betalt.
Vi har en ekstra post på vores budget, der hedder medicin, men den kan ikke forebygge de ændringer regeringen ustandseligt laver om tilskud eller rettere fjernelser af samme. Både min mand og jeg får ret megen kostbar medicin, som ligger på omkring 3000 kr om måneden i egenbetaling, og det kan vi bare intet gøre ved.

Er vi fattige? Ja og nej..i dagligdagen føler vi det ikke..men det er da lidt træls at høre om folk, der bare har råd til at rejse, tage i sommerhus, købe nyt når de trænger og den slags, men sådan er det nu engang.
Det vi lider under er en stor gæld, som vi fik da vi akut måtte sælge vores hus og flytte, da jeg ikke kunne tåle at bo hvor det lå.
Siden kom vi til at bo i en lejlighed der var alt for dyr, så vi i realiteten havde endnu mindre end vi har nu, og derfor måtte forhøje vores lån ind imellem.
Nu ser vi os heldigvis snart ude af det og det glæder vi os sindsvagt til.
Det har været nogle lidt hårde år, men hellere slippe hurtigere af med gælden, så vi har lidt mere frihed efter den tid.
Jeg tror der er mange, der står i den situation som vi gør, enten på den ene eller den anden måde, og især hvis man er ledig..så er det slet ikke så nemt.

Anmeld

6. december 2010

Kildebakken

Personligt har jeg ikke det store behov for at fortælle om vores privat økonomi, så derfor svarede jeg ikke tråden:-) Men tror det lidt lave gennemsnit skyldes at det ofte er først i livet at man stifter familie og der derfor er flere studerende etc som svarer.

Anmeld

6. december 2010

Valle81

Anonym skriver:

Hejsa:0)

Jeg ved ikke hvad der er normalt - men det kan lade sig gøre at leve for små penge  - men sjovt det er det ikke.

Vi er to voksne og to børn og har weekenbarn hver anden weekend og en mere på vej. Vi sidder pt stramt i det da vi begge har gæld med ind i forholdet vi vil afmed, så alt i alt på lån betaler vi bare næsten 10.000 kroner af hver måned.

Vi har ikke hus eller ny bil. Bor til leje og bilen er 6 år gammel.

Vi har mellem 6-8000 kroner til mad, tøj og fornøjelser hver måned. Inden for det næste år er vi færdige med næsten alt gælden og så er der jo frigivet de 10.000 kroner og så har vi meget mere:0)

Det er stramt budget hver måned - men der går helt sport i at få mest muligt ud af en 100 kr. seddel:0)

Christina

Anmeld

6. december 2010

Anonym

Lige pt. mens jeg er på barsel har vi 12.000,- at leve for - når jeg er tilbage på job, har vi omkring 20.000,-

Jeg studsede også lidt over de lave beløb, men der er jo mange "unge mennesker" herinde, så enten er man måske under uddannelse eller netop færdiguddannet og så går der jo ofte lidt tid, inden de lidt større lønninger kommer. Og så er der mange der er rigtig fornuftige og banker meget af på deres gæld - det er vi så til gengæld ikke selvom vi både kan og burde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.