når et luksusproblem bliver et rigtigt problem (mad)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

951 visninger
18 svar
0 synes godt om
2. december 2010

lauras*mor*

Hejsa i kære forældre..

Jeg har et luksusproblem ville nogle nok kalde det, men nu synes jeg efterhånden det er blevet et problem som jeg gerne vil ha til at forsvinde..

Min datter elsker grønsager, ja hvem der bare var så heldig ikk.. Nå men hun elsker dem så meget at får hun nogle vil hun KUN ha dem. Vi får ikke grønsager hver dag, netop af denne grund... hun skal jo også ha alm mad...

Idag lavede jeg indbagt laks med flødestuvet  spinat og kartofler.. det eneste hun spiste var spinaten.. trods at det var blandet sammen med laksen så sorterede hun det bare så hun kun fik spinaten.. og selvom det er sundt, er det jo ikke det hun bliver mest mæt af... Hun gør det ved alle slags grønsager.. og hun bbliver ved til skålen er tom, og så går hun efter det vi har på vores tallerken... når der så ikke er mere at hente noge steder vil hun ikke ha mere, sovs eller ej... vi har døjet med det lige siden hun begyndte at spise den samme mad som os, og nu gider jeg altså ikke mere... vil jo gerne ha at hun spiser grønsager men hun skal altså også ha det andet mad jo...

Laura er en slank pige og derfor er det svært for mig (og min samvittighed) bare at sige jamen så må du jo undvære..

Ved der sidder mange  derude og ville ønske at deres barn spiste grønsager, men her kommer lige et omvendt problem... luksusproblem eller ej, så søger jeg råd til at få hende til at spise det andet hun også får serveret..

Håber i kan og vil få mit såkaldte luksusproblem til at forsvinde...

Kram fra Lauras mor - som har set på mange rystende hoveder ved fremlæggelse af problemet..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

Malthes mor

Ved ikke hvad du skal gøre, men kan godt forstå din bekrymring. Hun skulle jo gerne også kunne spise kød/fisk.

Hvad siger SP? Har du haft fat i hende?

Anmeld

2. december 2010

Hansen97

Hmm.... svært at svare på... for jer er det jo et problem... for OS er det at hun næsten ingenting spiser til aften... hvad det så end er...
Jeg tror på de nok skal spise hvad de har brug for... vi skal passe på ikke at lægge for meget opmærksomhed på det for det kan også bidrage til problemet... har ikke andet råd end at tage det roligt... min datter er 3 og det har stået på siden hun var 1.5...
Det skal nok gå over...

Anmeld

2. december 2010

lauras*mor*

Malthes mor skriver:

Ved ikke hvad du skal gøre, men kan godt forstå din bekrymring. Hun skulle jo gerne også kunne spise kød/fisk.

Hvad siger SP? Har du haft fat i hende?

Har faktiisk slet ikke overvejet SP... hehe... Det kan da være jeg lige skal ssmide en sms til hende.. det kan jo være hun har oplevet det ved andre før som måske har fundet svaret.. :-)

Anmeld

2. december 2010

lauras*mor*

112233 skriver:

Hmm.... svært at svare på... for jer er det jo et problem... for OS er det at hun næsten ingenting spiser til aften... hvad det så end er...
Jeg tror på de nok skal spise hvad de har brug for... vi skal passe på ikke at lægge for meget opmærksomhed på det for det kan også bidrage til problemet... har ikke andet råd end at tage det roligt... min datter er 3 og det har stået på siden hun var 1.5...
Det skal nok gå over...

Ja jeg ligger nu heller ikke så meget i det i situationen.. Vi har før i tiden døjet med at hun ikke gad at spise... og derfor tog hun ikke på...  Men efter hun blev et år begyndte hun at spise... og er der ikke grønsager spiser hun også en god portion som regel... der er selvfølgelig nogle dage hvor hun ikke gør, men det har vi andre jo også...
Selvom jeg jo godt ved at hun nok skal spise det hun har brug for, så er det stadig rimelig træls synes jeg.. men det kender du jo nok det problem..

Anmeld

2. december 2010

Malthes mor

lauras*mor* skriver:

Har faktiisk slet ikke overvejet SP... hehe... Det kan da være jeg lige skal ssmide en sms til hende.. det kan jo være hun har oplevet det ved andre før som måske har fundet svaret.. :-)

Det kunne godt tænkes.

pøj pøj med det

Anmeld

2. december 2010

SussieThyssen

lauras*mor* skriver:

Hejsa i kære forældre..

Jeg har et luksusproblem ville nogle nok kalde det, men nu synes jeg efterhånden det er blevet et problem som jeg gerne vil ha til at forsvinde..

Min datter elsker grønsager, ja hvem der bare var så heldig ikk.. Nå men hun elsker dem så meget at får hun nogle vil hun KUN ha dem. Vi får ikke grønsager hver dag, netop af denne grund... hun skal jo også ha alm mad...

Idag lavede jeg indbagt laks med flødestuvet  spinat og kartofler.. det eneste hun spiste var spinaten.. trods at det var blandet sammen med laksen så sorterede hun det bare så hun kun fik spinaten.. og selvom det er sundt, er det jo ikke det hun bliver mest mæt af... Hun gør det ved alle slags grønsager.. og hun bbliver ved til skålen er tom, og så går hun efter det vi har på vores tallerken... når der så ikke er mere at hente noge steder vil hun ikke ha mere, sovs eller ej... vi har døjet med det lige siden hun begyndte at spise den samme mad som os, og nu gider jeg altså ikke mere... vil jo gerne ha at hun spiser grønsager men hun skal altså også ha det andet mad jo...

Laura er en slank pige og derfor er det svært for mig (og min samvittighed) bare at sige jamen så må du jo undvære..

Ved der sidder mange  derude og ville ønske at deres barn spiste grønsager, men her kommer lige et omvendt problem... luksusproblem eller ej, så søger jeg råd til at få hende til at spise det andet hun også får serveret..

Håber i kan og vil få mit såkaldte luksusproblem til at forsvinde...

Kram fra Lauras mor - som har set på mange rystende hoveder ved fremlæggelse af problemet..

Ja og nej..jeg ryster ikke på hovedet af dit luxusproblem..men jeg ryster på hovedet af, hvorfor det dog kan være så stort et problem når børn har nogle bestemt ideer om hvad de vil ha' eller ikke ha'.
Lad dog barnet spise grønsager. Du skal bare sørge for at hun spiser protein- og jernholdige grønsager, og put så en smørklat i dem og drys lidt salt på, så hun får det fedtstof og den salt hun har brug for.

Min yngste barnebarn Emma på 5 (lige straks) er også kun vegetar, og har været det i over 2 år nu. Hun spiser ikke andet end frugt og grønt, samt groft brød, og du kan gå ind på min tråd "En dejlig søndag" og se hvor kernesund hun er.
Jo mindre væsen, du gør ud af det jo bedre. Byd hende af maden, men lad hende spise det hun vil. Lav bittesmå lækre frikadeller til hende, eller lav selv nogle nuggets af kylling, kalkun eller svinekød.
Lav nogle små brødmuffins, der indeholder lidt fint hakket kyllingelever og bacon eller pie'er basseret på spinat, hvor du smugler kylling, fars, kyllingelever, eller andet med ind i dejen.
Som tiden går, så skal det nok komme, men gør du det interessant, så vil hun blot blive ved med ikke at ville.

Kærligst
Sussie

Anmeld

3. december 2010

serinasmor

som sussie skriver ... masser af mennesker verden over er vegetarer og har det fint ... bare sørg for at hun også får proteiner og overhæld hendes mad med en god olivenolie eller lignende ... og servér mælk til .. så burde behovet være dækket ...

hvad spiser hun i øvrigt til frokost .. for hvis hun der får rugbrød med kødpålæg så har du reelt ikke noget problem -udover at det selvfølgelig er trist ofte at skulle lave specialkost til sin datter.. men så får hun alle behov dækket

vedhæfter lige et link med inspiration til hvordan man får behovene dækket som vegetar

http://www.vegetarforening.dk/content/protein-og-aminosyrer  Proteiner findes i al mad, med undtagelse af højt raffinerede produkter som rent sukker og fedtstoffer. Nogle af de mest proteinrige vegetariske fødevarer er bælgfrugter (bønner, linser, kikærter), nødder og kornprodukter, men der er også protein i frugt og grøntsager.

Serinasmor

Anmeld

3. december 2010

SussieThyssen

serinasmor skriver:

som sussie skriver ... masser af mennesker verden over er vegetarer og har det fint ... bare sørg for at hun også får proteiner og overhæld hendes mad med en god olivenolie eller lignende ... og servér mælk til .. så burde behovet være dækket ...

hvad spiser hun i øvrigt til frokost .. for hvis hun der får rugbrød med kødpålæg så har du reelt ikke noget problem -udover at det selvfølgelig er trist ofte at skulle lave specialkost til sin datter.. men så får hun alle behov dækket

vedhæfter lige et link med inspiration til hvordan man får behovene dækket som vegetar

http://www.vegetarforening.dk/content/protein-og-aminosyrer  Proteiner findes i al mad, med undtagelse af højt raffinerede produkter som rent sukker og fedtstoffer. Nogle af de mest proteinrige vegetariske fødevarer er bælgfrugter (bønner, linser, kikærter), nødder og kornprodukter, men der er også protein i frugt og grøntsager.

Serinasmor

Netop!
Iøvrigt godt link.

Vil da også lige tilføje, at børn, der ikke vil spise kød, godt kan få lidt blodmangel/mangel på jern, men det afhjælper man ved at give dem nogle jerndråber til børn fra apoteket.
Dryp dråberne ned i bunden af en lille kop eller et glas, hæld lidt saft i og tilsæt vand. Så vil jernet blande sig med saften og det kan ikke smages eller ses.
Hold øje med at hun får drukket al saften lidt hurtigt ellers må du lige røre lidt rundt i glasset med en ske, fordi jernet danner bundfald.

Anmeld

3. december 2010

lauras*mor*

tusind tak for jeres råd piger...

Det er nu heller ikke fordi det er verdens undergang eller noget... og grønsager er jo som i siger også sundt.. hehe..

Hun får som regel kød pålæg til middag på rugbrød herhjemme, ved ikke i dp, men mon ikke at det også indeholder kød...

Hun får altid mælk til sin aftensmad, det gjorde jeg som lille, og synes det er en god "skik" at gi videre.. Jeg SKULLE drikke mit glas mælk før jeg måtte få andet til maden som fx cola eller saftevand..

Men vil nu ikke kalde hende vegetar, men hun kan vel tendensere til de vaner..

Tak for jeres svar...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.