lauras*mor* skriver:
Hejsa i kære forældre..
Jeg har et luksusproblem ville nogle nok kalde det, men nu synes jeg efterhånden det er blevet et problem som jeg gerne vil ha til at forsvinde..
Min datter elsker grønsager, ja hvem der bare var så heldig ikk.. Nå men hun elsker dem så meget at får hun nogle vil hun KUN ha dem. Vi får ikke grønsager hver dag, netop af denne grund... hun skal jo også ha alm mad...
Idag lavede jeg indbagt laks med flødestuvet spinat og kartofler.. det eneste hun spiste var spinaten.. trods at det var blandet sammen med laksen så sorterede hun det bare så hun kun fik spinaten.. og selvom det er sundt, er det jo ikke det hun bliver mest mæt af... Hun gør det ved alle slags grønsager.. og hun bbliver ved til skålen er tom, og så går hun efter det vi har på vores tallerken... når der så ikke er mere at hente noge steder vil hun ikke ha mere, sovs eller ej... vi har døjet med det lige siden hun begyndte at spise den samme mad som os, og nu gider jeg altså ikke mere... vil jo gerne ha at hun spiser grønsager men hun skal altså også ha det andet mad jo...
Laura er en slank pige og derfor er det svært for mig (og min samvittighed) bare at sige jamen så må du jo undvære..
Ved der sidder mange derude og ville ønske at deres barn spiste grønsager, men her kommer lige et omvendt problem... luksusproblem eller ej, så søger jeg råd til at få hende til at spise det andet hun også får serveret..
Håber i kan og vil få mit såkaldte luksusproblem til at forsvinde...
Kram fra Lauras mor - som har set på mange rystende hoveder ved fremlæggelse af problemet..
Ja og nej..jeg ryster ikke på hovedet af dit luxusproblem..men jeg ryster på hovedet af, hvorfor det dog kan være så stort et problem når børn har nogle bestemt ideer om hvad de vil ha' eller ikke ha'.
Lad dog barnet spise grønsager. Du skal bare sørge for at hun spiser protein- og jernholdige grønsager, og put så en smørklat i dem og drys lidt salt på, så hun får det fedtstof og den salt hun har brug for.
Min yngste barnebarn Emma på 5 (lige straks) er også kun vegetar, og har været det i over 2 år nu. Hun spiser ikke andet end frugt og grønt, samt groft brød, og du kan gå ind på min tråd "En dejlig søndag" og se hvor kernesund hun er.
Jo mindre væsen, du gør ud af det jo bedre. Byd hende af maden, men lad hende spise det hun vil. Lav bittesmå lækre frikadeller til hende, eller lav selv nogle nuggets af kylling, kalkun eller svinekød.
Lav nogle små brødmuffins, der indeholder lidt fint hakket kyllingelever og bacon eller pie'er basseret på spinat, hvor du smugler kylling, fars, kyllingelever, eller andet med ind i dejen.
Som tiden går, så skal det nok komme, men gør du det interessant, så vil hun blot blive ved med ikke at ville.

Kærligst
Sussie