8 mdr og vil kun spise moset mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2010

Almas-mor

Tulle28 skriver:

Jeg fuldammede min datter til hun var 7 mdr. Vi introducerede fast føde ved 6 mdr, men det var ingen succes. Vi har haft meget glæde af BLW (Baby Led Weaning) http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm 

Hun er nu 8 mdr. og spiser alt, hvad hun selv kan sidde med i hånden. Mos gider hun stadigvæk ikke.

Knus Tulle

PS. Husk, at indtil 9 mdrs. alderen skal mælk stadigvlk udgøre hovedmåltidet og fast føde skal kun være smagsprøver - det tror jeg rigtig mange glemmer i "kampen" om at få deres børn til at spise.

Hej Tulle

BLW lyder vildt spændende og jeg er nu i gang med at læse en masse om det. Det lyder jo fantastisk - og så kan Alma selv bestemme farten. Det skal vi da bare i gang med allerede i morgen. Hun vil helt sikkert synes det er sjovt og få mere interesse for mad - også selvom det vist kræver en hel del rengøring...

Alma bliver ammet 3 gange dagligt og hele natten!!! Men for at undgå for meget natamning, prøver jeg at mætte hende med grød om aftenen.

Tusind tak for tippet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

Almas-mor

B&J skriver:

Kender det kun alt alt alt for godt.... min dreng ville også først ha noget med klumper i for en lille månede siden da han var 7mdr nu bliver han snart 9mdr og får stadig grød for han vil bare ikke have kød eller kartofler...

mandarin eller ris eller sådan nogle sunde kiks det vil han virkelig gerne have.... men tror bare du skal vente og se om det ikke kommer det gjorde det her men vi er også ved af rive håret ud på os selv fordi han ikke vil spise  rugbrød kartofler osv.

Hejsa og tak for input.

Der er kommet flere rigtig gode svar og løsningsmetoder - som I måske også kan bruge. Prøv at se tråden.

Kram Alma og lillemor.

Anmeld

3. december 2010

Almas-mor

Maise skriver:

WELCOME to my world. Clara er 11 mdr. nu. Rug brøds hapsere har været et kedeligt fænomen herhjemme vi har øvet med siden hun var 7-8 mdr. pågen mørkt brød kan hun klare, det er blødt og ikke rugbrødsagtigt i konsistensen. men jeg har bare tilbudt hende rugbrød hver dag med forskelligt pålæg og pludselig så var den der. når vi kørete surt i det, holdte jeg pauser et par dage og startede så igen. Angående mosen. er det en tilvænning. jeg lavede konsistensen tykkere og tykkere og Laaaaaaaaaaaang tid 1-1,5 måned og så med lidt bløde klumper i og nu spiser hun både lasange, ris og groft moset grønt, meeeeeeeeeeen der skal noget sovs er andet på som gør det lidt cremet.Så sovs, smør, grønlangkål og sådan noget skal der over ellers laver hun opkastfornemmelser.

Åhhh jeg kan godt se jeg skal folde min tålmodighed ud og gå laaangsomt frem....

Men det må da også være mærkeligt at skulle lære at spise!!! Nogen gange kunne det være sjovt at vide hvad de tænkte - hvis altså de tænker noget..... Hun har i hvert fald et veludviklet mimik "ord" forråd som kan svinge fra dybt forundret til dybt forarget.

Når hun skal have sin første skefuld - er rutinen at hun først skal have en lillebitte smagsprøve på læben som hun så lige skal godkende. Hvis hun kan lide smagen går hun med at blive madet - ellers vender hun hovedet (så langt om i nakken hun nu kan) og nægter at åbne munden.

Jeg tror det foreslåede BLW er vejen for os fordi så kan hun selv bestemme og få stillet hendes nysgerrighed på hendes egne præmisser. Prøv at læse linket her andetsteds i tråden.

Anmeld

3. december 2010

Almas-mor

SussieThyssen skriver:

Har du ladet trolden selv spise og rumstere med sin mad?
Lav en moset kartoffel med gaflen, put en smørklat i og bland det med lidt torskerogn, samt et nip salt.
Og lad så barnet selv eksperimentere med skeen og fingrene, og det skulle ikke undre mig om det lykkedes i løbet af ret kort tid.
Ja, det bliver noget snask, men gør det med tålmodighed over nogle dage. Først serverer du den gaffelmosede mad, og så giver du det andet mere velmosede bagefter. Men her er dig der fodrer.
Så vil det nemlig lige pludseligt blive meget mere interessant med det man selv spiser med eller uden klumper, det gjorde det nemlig også med den ene af mine, der heller ikke kunne udstå klumper 
Og når nu den bette er parat til det lidt mere faste, så skal du ikke gå igang med rugbrød med det samme. Tag det lidt gelinde..først med blødt hvidt brød, så det lidt fastere hvide brød, som fx sigtebrød, så over til bondebrød osv.
Nogle børn skal bare have deres tid og det hjælper ikke at forcere.

Kærligst
Sussie

Hej Sussie

Det har jeg ikke gjort ret meget i. Jeg har kun givet hende ovnristede rugbrødsbjælker til gummerne og til at vænne sig til rugbrødssmagen. Og så appelsinbåde.

Men fremadrettet skal hun helt sikkert selv have lov til at udforske sin mad. Det er slut med at blende kylling etc - nu kan hun selv få lov at gumle på og suge saft ud af maden.

Jeg må ud og købe linoleumsgulv i morgen

Anmeld

3. december 2010

Almas-mor

Måske skal du bare prøve at springe direkte til at lade hende sidde med det selv. Har du prøvet det? Siden du alligevel ammer gør det jo ikke så meget, hvis hun ikke spiser de store mængder i starten. Min datter er rigtig svær at få til at spise mos (med eller uden klumper), men vil gerne selv sidde og gnave i en kartoffel eller andet. Jeg forsøger også ihærdigt med mos og grød, men hun spiser sjældent mere end 4-5 skefulde, og helst kun hvis hun selv får lov at sidde og rode med skeen.

Jamen du har ret og når jeg tænker over det har hun også vist interesse for skålen og skeen - og hun holder også altid selv fast på koppen når hun drikker. Hun skal da bare have lov til selv at rode med det....

Anmeld

3. december 2010

Almas-mor

MariaJ skriver:

Måske skal du bare prøve at springe direkte til at lade hende sidde med det selv. Har du prøvet det? Siden du alligevel ammer gør det jo ikke så meget, hvis hun ikke spiser de store mængder i starten. Min datter er rigtig svær at få til at spise mos (med eller uden klumper), men vil gerne selv sidde og gnave i en kartoffel eller andet. Jeg forsøger også ihærdigt med mos og grød, men hun spiser sjældent mere end 4-5 skefulde, og helst kun hvis hun selv får lov at sidde og rode med skeen.

Jamen du har ret

Anmeld

3. december 2010

Almas-mor

MariaJ skriver:

Jamen du har ret

Anmeld

3. december 2010

Tulle28

Almas-mor skriver:

Hej Tulle

BLW lyder vildt spændende og jeg er nu i gang med at læse en masse om det. Det lyder jo fantastisk - og så kan Alma selv bestemme farten. Det skal vi da bare i gang med allerede i morgen. Hun vil helt sikkert synes det er sjovt og få mere interesse for mad - også selvom det vist kræver en hel del rengøring...

Alma bliver ammet 3 gange dagligt og hele natten!!! Men for at undgå for meget natamning, prøver jeg at mætte hende med grød om aftenen.

Tusind tak for tippet

Dejligt du kunne bruge mit tip:-)

He he, ja det sviiiiiiner... Stol, gulv OG barnet skal rengøres temmelig grundigt efter et måltid;-) Men man kan få sådan nogle smarte dragter i Ikea, som har lange ærmer og slutter helt tæt ved halsen (de er vist nok er beregnet til at male i osv.)

Man skal have lidt is i maven i starten, for de sidder tit og laver bræklyde og hoster, men hvis man selv lader barnet finde ud af det, finder de hurtigt ud af at spytte for store stykker ud. Sådan var det ihvertfald her:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.