8 mdr og vil kun spise moset mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.689 visninger
17 svar
0 synes godt om
1. december 2010

Almas-mor

Min datter er nu 8 mdr og hun har fået grød og mos siden hun var 4,5 mdr. Hun blev dog ammet fuldt ud til og med 6 mdr, hvor mad var smagsprøver. Hun bliver stadig ammet når hun skal sove - dag og nat.... Hun får grød/mos 3 gange dagligt og drikker vand af kop.

Problemet er at hver gang jeg tilbyder hende "gafle" moset mad, med lidt klumpet konsistens så kaster hun det op. Hun kan slet ikke have nogen former for klumper i munden, så bliver det spyttet ud med det samme. Hun kigger dybt anklagende og forarget på mig når jeg lister noget med klumper ind i munden på hende...

Forleden prøvede jeg med minut risengrød - simpelthen for at lave noget med bløde klumper. Det gik heller ikke.

Jeg aner ikke mine levende råd og vil så gerne nå frem til at hun kan spise rugbrødshapsere osv men det virker bare så urealistisk.

Er der ikke nogen der har nogle råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2010

B&J

Almas-mor skriver:

Min datter er nu 8 mdr og hun har fået grød og mos siden hun var 4,5 mdr. Hun blev dog ammet fuldt ud til og med 6 mdr, hvor mad var smagsprøver. Hun bliver stadig ammet når hun skal sove - dag og nat.... Hun får grød/mos 3 gange dagligt og drikker vand af kop.

Problemet er at hver gang jeg tilbyder hende "gafle" moset mad, med lidt klumpet konsistens så kaster hun det op. Hun kan slet ikke have nogen former for klumper i munden, så bliver det spyttet ud med det samme. Hun kigger dybt anklagende og forarget på mig når jeg lister noget med klumper ind i munden på hende...

Forleden prøvede jeg med minut risengrød - simpelthen for at lave noget med bløde klumper. Det gik heller ikke.

Jeg aner ikke mine levende råd og vil så gerne nå frem til at hun kan spise rugbrødshapsere osv men det virker bare så urealistisk.

Kender det kun alt alt alt for godt.... min dreng ville også først ha noget med klumper i for en lille månede siden da han var 7mdr nu bliver han snart 9mdr og får stadig grød for han vil bare ikke have kød eller kartofler...

mandarin eller ris eller sådan nogle sunde kiks det vil han virkelig gerne have.... men tror bare du skal vente og se om det ikke kommer det gjorde det her men vi er også ved af rive håret ud på os selv fordi han ikke vil spise  rugbrød kartofler osv.

Anmeld

2. december 2010

Frk. Himmelblå

Din datter er helt NORMAL. Bare tag den med ro!

Jeg oplevede det samme med min lille datter, og jeg blev som dig bekymret og tog kontakt til læge og SP. Jeg blev godt og grundigt beroliget: Der er børn, som har en mere følsom opkastrefleks (dvs. den sidder længere oppe i munden), og de bliver let provokerede til at kaste op af "fast" føde. Desuden er der en del børn, som er lidt umodne i deres mundmotorik, hvilket bevirker, at de begynder at lave tyggeøvelser senere, end andre. Men ud af de børn vil stort set alle spise 100% normalt, når de er 1 år gamle, - og det er, hvad man bør gå op i.- Altså at de kan spise nogenlunde normalt som 1-årige - eller at de i hvert fald har mod på at prøve .

En anden milepæl, som man kan forsøge at ramme, er, at de helst bør være nede på en mælke/mme-ration på ca. to store flasker pr dag, når de er 10 mdr.

Jeg synes, du skal lade din datter nyde sin mos, og prøv så en eller to gange om ugen at servere nogle ryttere af bondebrød uden skorpe med fx. Philadelphia-smøreost på. Den dag hun tydeligt laver tyggebevægelser med kæberne vil hun være klar til for alvor at gå i gang med den type frokost. Sådan gjorde jeg med min datter. Og lige pludselig kørte det bare! 

I dag er hun 14 mdr, og hun kan spise alt (HVIS hun GIDER) .

Så: Ro på. Din datter får alt, hvad hun behøver, er jeg sikker på!

Anmeld

2. december 2010

sara4

hos os er vi osse ved at introducere grød og mos til selma som bliver 5 mdr på tirsdag. er der de mindste klumper så står hun helt af. men jeg tænker, at det drejer sig om, at baby skal være klar til mad med mere "konsistens". selma er bryst barn og det er ikke mere end tre uger siden hun fik smag for en flaske i ny og næ. forsøgte med flaske for ca halvanden mdr siden og det var hun slet ikke klar til, men så lige så stille blev det bedre og bedre. nu øver vi så i smagsprøver og her er det samme mønster som med flasken. Jeg tror, at tålmodighed og kunsten i ikke at gøre det store nummer ud af mad situationen er vejen frem. de små mærker straks når vi sidder der og bliver frustrerede når vi ikke kan lokke maden i dem. jule knus fra sara

Anmeld

2. december 2010

Tulle28

Jeg fuldammede min datter til hun var 7 mdr. Vi introducerede fast føde ved 6 mdr, men det var ingen succes. Vi har haft meget glæde af BLW (Baby Led Weaning) http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm 

Hun er nu 8 mdr. og spiser alt, hvad hun selv kan sidde med i hånden. Mos gider hun stadigvæk ikke.

Knus Tulle

PS. Husk, at indtil 9 mdrs. alderen skal mælk stadigvlk udgøre hovedmåltidet og fast føde skal kun være smagsprøver - det tror jeg rigtig mange glemmer i "kampen" om at få deres børn til at spise.

Anmeld

2. december 2010

Maise

Almas-mor skriver:

WELCOME to my world. Clara er 11 mdr. nu. Rug brøds hapsere har været et kedeligt fænomen herhjemme vi har øvet med siden hun var 7-8 mdr. pågen mørkt brød kan hun klare, det er blødt og ikke rugbrødsagtigt i konsistensen. men jeg har bare tilbudt hende rugbrød hver dag med forskelligt pålæg og pludselig så var den der. når vi kørete surt i det, holdte jeg pauser et par dage og startede så igen. Angående mosen. er det en tilvænning. jeg lavede konsistensen tykkere og tykkere og Laaaaaaaaaaaang tid 1-1,5 måned og så med lidt bløde klumper i og nu spiser hun både lasange, ris og groft moset grønt, meeeeeeeeeeen der skal noget sovs er andet på som gør det lidt cremet.Så sovs, smør, grønlangkål og sådan noget skal der over ellers laver hun opkastfornemmelser.

Anmeld

2. december 2010

Almas-mor

SeptemberBaby skriver:

Din datter er helt NORMAL. Bare tag den med ro!

Jeg oplevede det samme med min lille datter, og jeg blev som dig bekymret og tog kontakt til læge og SP. Jeg blev godt og grundigt beroliget: Der er børn, som har en mere følsom opkastrefleks (dvs. den sidder længere oppe i munden), og de bliver let provokerede til at kaste op af "fast" føde. Desuden er der en del børn, som er lidt umodne i deres mundmotorik, hvilket bevirker, at de begynder at lave tyggeøvelser senere, end andre. Men ud af de børn vil stort set alle spise 100% normalt, når de er 1 år gamle, - og det er, hvad man bør gå op i.- Altså at de kan spise nogenlunde normalt som 1-årige - eller at de i hvert fald har mod på at prøve .

En anden milepæl, som man kan forsøge at ramme, er, at de helst bør være nede på en mælke/mme-ration på ca. to store flasker pr dag, når de er 10 mdr.

Jeg synes, du skal lade din datter nyde sin mos, og prøv så en eller to gange om ugen at servere nogle ryttere af bondebrød uden skorpe med fx. Philadelphia-smøreost på. Den dag hun tydeligt laver tyggebevægelser med kæberne vil hun være klar til for alvor at gå i gang med den type frokost. Sådan gjorde jeg med min datter. Og lige pludselig kørte det bare! 

I dag er hun 14 mdr, og hun kan spise alt (HVIS hun GIDER) .

Så: Ro på. Din datter får alt, hvad hun behøver, er jeg sikker på!

TAK skal du have.

Sikke et dejligt svar og nu er jeg meget mere rolig. Jeg var bare så bange for jeg havde gjort noget forkert.

Hendes opkast refleks er i hvert fald meget aktiv, for hun kaster første mundfuld op med det samme. Men jeg mener nu heller ikke hun laver nogle former for tygge bevægelser!!

Jeg prøvede i dag at lave rugbrøds hapsere af blødt rugbrød u/skorpe med torskerogn og lod bidderne soppe i mme et stykke tid. Men det duede heller ikke. Jeg tror nu godt hun kan lide smagen - for hun er nysgerrig og vil gerne smage alt hvad jeg spiser og får også lov til at smage det meste. (Altså alt det flydende...)

Vi fortsætter med dejlig blendet grøntsagsmos med blendet kød og så prøver jeg at tilbyde appelsin både hun kan grave lidt på for at stimulere mund motorikken... 

Anmeld

2. december 2010

Almas-mor

sara4 skriver:

hos os er vi osse ved at introducere grød og mos til selma som bliver 5 mdr på tirsdag. er der de mindste klumper så står hun helt af. men jeg tænker, at det drejer sig om, at baby skal være klar til mad med mere "konsistens". selma er bryst barn og det er ikke mere end tre uger siden hun fik smag for en flaske i ny og næ. forsøgte med flaske for ca halvanden mdr siden og det var hun slet ikke klar til, men så lige så stille blev det bedre og bedre. nu øver vi så i smagsprøver og her er det samme mønster som med flasken. Jeg tror, at tålmodighed og kunsten i ikke at gøre det store nummer ud af mad situationen er vejen frem. de små mærker straks når vi sidder der og bliver frustrerede når vi ikke kan lokke maden i dem. jule knus fra sara

Du har ret i at de med garanti kan mærke man prøver at lokke dem til noget.

Børn er heldigvis dejligt forskellige og Alma får lov til at hygge sig med sin atom blendede havregrød så længe hun vil - for nu ved jeg det er helt normalt....

Anmeld

2. december 2010

SussieThyssen

Almas-mor skriver:

Har du ladet trolden selv spise og rumstere med sin mad?
Lav en moset kartoffel med gaflen, put en smørklat i og bland det med lidt torskerogn, samt et nip salt.
Og lad så barnet selv eksperimentere med skeen og fingrene, og det skulle ikke undre mig om det lykkedes i løbet af ret kort tid.
Ja, det bliver noget snask, men gør det med tålmodighed over nogle dage. Først serverer du den gaffelmosede mad, og så giver du det andet mere velmosede bagefter. Men her er dig der fodrer.
Så vil det nemlig lige pludseligt blive meget mere interessant med det man selv spiser med eller uden klumper, det gjorde det nemlig også med den ene af mine, der heller ikke kunne udstå klumper 
Og når nu den bette er parat til det lidt mere faste, så skal du ikke gå igang med rugbrød med det samme. Tag det lidt gelinde..først med blødt hvidt brød, så det lidt fastere hvide brød, som fx sigtebrød, så over til bondebrød osv.
Nogle børn skal bare have deres tid og det hjælper ikke at forcere.

Kærligst
Sussie

Anmeld

2. december 2010

MariaJ

Almas-mor skriver:

Måske skal du bare prøve at springe direkte til at lade hende sidde med det selv. Har du prøvet det? Siden du alligevel ammer gør det jo ikke så meget, hvis hun ikke spiser de store mængder i starten. Min datter er rigtig svær at få til at spise mos (med eller uden klumper), men vil gerne selv sidde og gnave i en kartoffel eller andet. Jeg forsøger også ihærdigt med mos og grød, men hun spiser sjældent mere end 4-5 skefulde, og helst kun hvis hun selv får lov at sidde og rode med skeen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.