"Man slår da børn".... Kan det undskyldes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.047 visninger
22 svar
0 synes godt om
30. november 2010

Faith

De sagde på et tidspunkt i programmet at de fleste som yder vold mod andre, selv har været udsat for vold i barndommen...... Men er det nogen undskyldning??

Hvad mener i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2010

AnneBJ

Altså jeg er jo igang med eksamensopgave om underretninger og hvordan man sikrer en tidlig indsats osv. over for (udsatte) børn.. Jeg burde nok have set programmet, vidste godt det kom, men regnede ikke med jeg ville bryde mig om at se det..

I princippet kan jeg godt følge undskyldningen; for hvis de ikke kender andet, hvad skal de så stille op? Men i det konkrete tilfælde, hvor det handler om at slå (og ikke andre ting som fx alkohol eller lignende) så vælger jeg at mene, at der er en lov der forbyder det. Det skal man indrette sig efter, uanset om man sort, gul, blå, rød eller hvid, selv er blevet slået, er ung eller gammel og hvad man ellers kan forklare sig med..

Anmeld

30. november 2010

Rosa

Altså i min verden er "undskyldning" og "forklaring" to forskellige ting. Vold i barndommen kan MEDVIRKE til at forklare social nedarvede voldelige tendenser - men det er jo ikke hele forklaringen. Det er ikke alle ofre der selv slår. Det er heller ikke alle incestofre der selv misbruger - men der er overvejende mange mishandlere / -brugere der selv er traumatiserede fra barnsben. Der er bare endnu flere ofre der aldrig udvikler tendenserne.

Det kan aldrig undskyldes at mishandle sine børn. Men uden en forklaringsmodel kommer vi ingen vejne.

Anmeld

30. november 2010

helora

Det at man som barn har været udsat for vold er selvfølglig ikke nogen undskyldning for, at man selv slår sit barn. Men det er sikkert en udmærket forklaring på, hvorfor det sker. Det er sådan de har lært at tackle problemer.

Jeg ville bare ønske, at de selv kunne se, at det ikke er ok og få noget professionel hjælp til at lære at løse konflikter på en mere hensigtsmæssig måde.

Anmeld

30. november 2010

Pige2009

smillaluna skriver:

De sagde på et tidspunkt i programmet at de fleste som yder vold mod andre, selv har været udsat for vold i barndommen...... Men er det nogen undskyldning??

Hvad mener i?

Nej, nej og atter  nej. Man har altid et valg i den situation...

Anmeld

30. november 2010

B&J

Man bestemmer selv... men hvis man er opdraget med af slå ligger de i blodet og mange har tit svært ved af forstå det før en dag de bliver ældre for tit hvis ens far eller mor slog en kan man selv komme  til af gøre det da men ved ikke hvordan man skal regere når man bliver sur eller ked....

men ingen undskyldning nej .....

Anmeld

30. november 2010

Mormilla

Synes ikke at der kan være nogen undskyldning for at man slår sine børn...

Anmeld

30. november 2010

Sasja77

NEJ!!!! Der findes ingen undskyldning for at yde vold mod sit barn!

Anmeld

30. november 2010

Faith

Baagøe skriver:

Nej, nej og atter  nej. Man har altid et valg i den situation...

Ja det er osse min holdning....

Det jeg bare synes er lidt tankevækkende, er at hvad nu hvis de børn vi sidder og har så ondt af nu, selv ender med at slå deres børn. Vil man så "glemme" at det var dem man havde så ondt af i sin tid, eller vil man være i stand til at se tilbage og finde en undskyldning/ forklaring på at netop denne person yder vold?

Hmm det blev lidt rodet. Forstår du hvad jeg mener?

Anmeld

30. november 2010

Zafir

Ikke undskyldes... Men forklares. Så behandling og sættes ind så TIDLIGT som muligt..!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.