Aflastningsfamilie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.941 visninger
18 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. november 2010

Anonym trådstarter

Hejsa.
Jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle placere dette emne så det blev her.
Jeg er enlig mor og mit barn har ikke samvær med sin far. Jeg har på det seneste overvejet om en aflastningsfamilie kunne være en mulighed. Også for at mit barn kommer ud og oplever nogle andre mennesker end sin mor... Vi har ingen familie i nærheden.
Jeg er bare bange for at kommunen vil stemple mig som en der opgiver mig barn hvis jeg søger om dette
Jeg er også bange for at det skal blive sådan at hvis f.eks. mit barn har fødselsdag i den weekend h*n skal være hos aflastningsfamilien at det så ikke kan ændres på... Altså så kan jeg ikke holde fødselsdag for mit barn???

Er der nogen der kender til reglerne omkring dette eller selv står i det???

Jeg håber nogle kan hjælpe og at det ikke blev for rodet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Anonym

de vil ikke stemle diig! de har selv spurgt miig om jeg vil ha min søn i sådan en. værd 4 weeden men jeg takkede nej og de sgae til miig det var ikk for og stemle miig men for og hjælpe fordi jeg alene ( har kæreste) men ikk min søns far og min søn far ser heller ikk sin søn

Anmeld

23. november 2010

pussepige

Kender ikke reglerne inde for det.. Men du skal altså ikke være bange for at kommunen stempler dig som noget som helst.. Da jeg var barn var både mig og min bror i aflastningfamilie når min mor havde brug for det og vi var super glade for det.. Det er jo dig og den familie der skal aftale hvordan og hvorledes med hvornår du har brug for det og selvf har du selv dit barn til fødselsdage osv.

Anmeld

23. november 2010

Carina1977

Anonym skriver:

Hejsa.
Jeg er enlig mor og mit barn har ikke samvær med sin far. Jeg har på det seneste overvejet om en aflastningsfamilie kunne være en mulighed. Også for at mit barn kommer ud og oplever nogle andre mennesker end sin mor... Vi har ingen familie i nærheden.
Jeg er bare bange for at kommunen vil stemple mig som en der opgiver mig barn hvis jeg søger om dette
Jeg er også bange for at det skal blive sådan at hvis f.eks. mit barn har fødselsdag i den weekend h*n skal være hos aflastningsfamilien at det så ikke kan ændres på... Altså så kan jeg ikke holde fødselsdag for mit barn???

En aflastningsfamilie er jo kun en støtte og en aflastning for dig og ham. Så hvis han har fødselsdag i den weekend, aftaler du da bare med dem at i springer den weekend over.

Du skal ikke føle at du bliver stemplet som en dårlig mor, for sådan er der ingen der tænker. Derimod er du en god mor fordi du netop af eget initiativ vurderer at en aflastningsfamilie er en god ting at få på bane. Det viser jo kun at du vil dit barn det bedste. alle har sgu brug for luft, og jeg nyder de weekender min søn er hos sin far, og det gør jeg med god samvittighed. Da du ikke har den mulighed, er en aflastningsfamilie da specielt en god ting for jer begge. Du får ladet op igen, og han kommer ud og oplever noget nyt.

Jeg er sikker på i begge nok skal blive glade for det....og du er altså en god mor, husk det

Anmeld

23. november 2010

klmf

Tror bestemt ikke de vil dømme dig for det! Og mht. datoer, så er det selvfølgelig sådan at du selv kan aftale hvad der passer dig, for selvfølgelig skal du da holde fødselsdag for ham. Eller hvis der er en vigtig fest i fmilien eller lign.

Det er ikke for at være lyseslukker, men jeg ved altså ikke hvor nemt det er at få en aflastningsfamilie. Jge kender en, der er alene med et multihandicappet barn og det tog hende EVIGHEDER at få en aflastningsfamiie, fordi der hele tiden kom nogle med et mere akut behov - hvilket selvfølgelig er fair nok. Ville bare forberede dig på at det godt kan tage tid...

Men synes da du skal tage kontakt til kommunen og høre ad. I mellemtiden er der så ikke noge i din venenkreds der kan stille op? Måske tage en tur i svømmehallen eller noget??

Held og lykke

Anmeld

23. november 2010

SSL

Anonym skriver:

Hejsa.

Jeg forstår virkelig godt dit 'problem' og den eventuelle løsning. Jeg synes der er nogle ting man bør tænke virkelig grundigt over inden man benytter aflastningsfamilieer. Min veninde er enlig mor og barnet ser heller ikke sin far, men hun bruger sin mor som aflastningsfam. så hendes mor får faktisk penge for at være aflastningsfam. for hendes barnebarn, også selvom det er barnebarn. Min veninde, (den samme jeg referere til) har selv været i aflastning, og hun blev seksuelt misbrugt, jeg ved at det lyder hårdt, men det er jo ikke første gang man hører om sådanne tilfælde - jeg kunne aldrig nogensinde finde på at overveje aflastning, fordi jeg ikke kender mennesket bag smilet i hoveddøren..  Jeg ville i dit tilfælde undersøge om nogle veninder, veninders mødre eller evt. søskende, forældre el. andet kunne tilmelde sig som aflastning for dit barn, så ved du hvem det er der passer dit barn, og dem som melder sig, vil få penge for det.. Det er bare min tanke og idé om det.. VIlle aldrig nogensinde selv bruge det, har hørt for mange skrækkelige historier..

Anmeld

23. november 2010

HopinWishin

Jeg tror klart på det gode i de folk der gerne vil være aflastningsfamilie! Personligt vil min kæreste og jeg det gerne, altså være aflastningsfamilie.

Jeg tror der findes mange familier rundt i lille dk, der gerne vil være det =)

Men kender ikke reglerne for det.... andet end jeg synes det ville være dybt uretfærdigt hvis du ikke skulle have dit barn på hans fødsesldag

Anmeld

23. november 2010

Lone Jakobsen

kender desværre ikke reglerne, men synes det er super flot at du overvejer en aflastningfamilie. jeg har en veninde som også blev tilbudt det, og jeg synes det er en rigtig god ide.

held og lykke med det... håber du finder den helt rigtige aflastningsfamilie for dig og dit barn

Anmeld

23. november 2010

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar.
Jeg var ikke klar over at man samarbejdede så meget med en aflastningsfamilie.
Men jeg har jo også hørt de skrækhistorier med misbrug og dem hvor aflastningsfamilien har nævnt de mindste fejl ved forældrene for kommunen og til sidst er barnet blevet fjernet

Anmeld

23. november 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hejsa.

Jeg synes da du skulle avertere efter en reserve-bedste-familie eller noget i den retning.
Det må da kunne lade sig gøre.
Kan da godt forstå, hvis du bare engang imellem trænger til et pusterum.
Har du ikke en veninde som kan hjælpe dig lidt eller noget?

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.