Skal man kunne fravælge sundhedspersonale..... vol 2

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

983 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. november 2010

Faith

Kom til at tænke på en anden vinkel på dilemmaet.....

Er det ok at en kvinde med anden etnisk baggrund fravælger at blive plejet/behandlet af en mandlig sundhedsperson? (Sygeplejerske, læge, sosu, fys, ergo osv)

Det har jeg flere gange oplevet i mit arbejde som sygeplejerske, og jeg kan ikke rigtig bestemme mig til om det er ok eller ej....

Hvad synes i?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Mi

smillaluna skriver:

Er det ok at en kvinde med anden etnisk baggrund fravælger at blive plejet/behandlet af en mandlig sundhedsperson? (Sygeplejerske, læge, sosu, fys, ergo osv)

Det har jeg flere gange oplevet i mit arbejde som sygeplejerske, og jeg kan ikke rigtig bestemme mig til om det er ok eller ej....

Hvad synes i?

Det er ikke OK. Sådan er det nu engang her i landet, og hvis man ikke kan finde sig i det, så må man jo lade være at benytte sig af sundhedssystemet eller bo et sted hvor kønnene lever mere adskildt.

Har hørt at der i københavn er lavet muslimske plejehjem, og det kan da være en god ide, hvis det er et privat initiativ, ligesom vores friskoler og private børnehaver. De skal jo overholde de samme regler og har samme økonomi som alle andre plejehjem. Men mener ikke at det er en offentlig opgave at sørge for at muslimske mænd ikke bliver rørt at kvindehænder. Tror da også at mange danske ældre mænd syntes at det er ydmygende at blive vasket af kvinder de ikke kender så godt, men sådan er det jo nu engang. 

Noget andet er, at det er simpelthen ikke muligt at lave den slags valg i danmark, for vores sundhedspersonale er primært kvinder.

Marianne

www.stjerneler.dk

Anmeld

23. november 2010

Jetjen

smillaluna skriver:

Hvad synes i?

Hm.. den er sværere...

Vil sige at kan der findes alternativer i form af en kvindelige hjælper skal det forsøges for at imødekomme den kulturelle forskel. Er det umuligt må de tage den mandlige hjælper. Men hvis de kunne finde på at fravælge hjælpen af den grund er det naturligvis et problem.

Anmeld

23. november 2010

sarahb

man har ret til at fravælge hvis man ikke har kemi med den der behandler, det vil jeg selv til hver en tid gøre hvis man føler man ikke kan sammen. Fx. en jordemoder eller noget.
Men kan slet ikke se hvorfor det er bedre at blive behandlet af en uden tørklæde end med. Så nej det er dybt latterligt at man skal sige nej pga udseende eller religion.

Skal det også være en lov at man kan vælge mellem blondiner eller brunetter til at behandle en. En med en lækker suntan, eller ej. En med vom eller en med 6 pack. Det er jo dybt latterligt!

Anmeld

23. november 2010

sarahb

smillaluna skriver:

Hvad synes i?

kan godt forstå det hvis det er intimt de skal undersøges, der skal man have valget til at vælge mellem en mand eller en dame, der er mange der helst ser en af eget køn uanset hvor man er fra.
Men almindelig sygepleje, nej!!!!

Anmeld

23. november 2010

Loa

Syntes bestemt det er det samme! Det kan ikke være rigtigt at det er ok en kvinde med etnisk baggrund må fravælge mandelig læge, hvis det samme ikke er gældende, at en kvinde uden etnisk baggrund ikke må favælge en jordmoder med tørklæde........

Håber ikke det blev skrevet for kryptisk....

Anmeld

23. november 2010

SussieThyssen

smillaluna skriver:

Hvad synes i?

Hehe..kan godt lide din overskrift...Det er god humor 

Nå så til det egentlige.
Som basis synes jeg, at det er noget pjat, men igen..her er vi oppe imod kultur, opdragelse og religion.
Men da vi lever i et frit land, så synes jeg, det er ok, hvis man diskret spørger efter en anden læge eller sygeplejerske, eller hvad det nu kan være.
Der er jo også masser agf kvinder, der ikke bryder sig om at have en mandlig læge, og derfor vælger en kvindelig.

I tilfælde som disse er det meget komplekst og jeg tror at smidighed er langt den bedste løsning.

Kærligst
Sussie

Anmeld

23. november 2010

Mi

Loa skriver:

Syntes bestemt det er det samme! Det kan ikke være rigtigt at det er ok en kvinde med etnisk baggrund må fravælge mandelig læge, hvis det samme ikke er gældende, at en kvinde uden etnisk baggrund ikke må favælge en jordmoder med tørklæde........

Håber ikke det blev skrevet for kryptisk....

præcist  Det skal være lige for alle.

Anmeld

23. november 2010

Faith

SussieThyssen skriver:

Hehe..kan godt lide din overskrift...Det er god humor 

Nå så til det egentlige.
Som basis synes jeg, at det er noget pjat, men igen..her er vi oppe imod kultur, opdragelse og religion.
Men da vi lever i et frit land, så synes jeg, det er ok, hvis man diskret spørger efter en anden læge eller sygeplejerske, eller hvad det nu kan være.
Der er jo også masser agf kvinder, der ikke bryder sig om at have en mandlig læge, og derfor vælger en kvindelig.

I tilfælde som disse er det meget komplekst og jeg tror at smidighed er langt den bedste løsning.

Kærligst
Sussie

Jeg er faktisk en af dem som bevidst vælger en kvindelig læge i mit lægehus, hvis jeg skal have foretaget en GU..... Simeplthen fordi jeg ikke bryder mig om at fremmede mænd roder dernede. Det til trods for at de gange hvor jeg så har fået foretaget en GU af en mand (i forbindelse med fertilitetsbehandling), har det faktisk gjort mindre ondt end når det er en kvindelig læge der laver "indgrebet".

Hmm måske jeg skulle overveje at lade en mand lave undersøgelsen næste gang. Værd at overveje

Anmeld

23. november 2010

Thalia

Ligesom jeg skrev i den anden tråd, så mener jeg ALTID at man har ret til at bede om en anden sundhedsfaglig person. Og jeg mener faktisk ikke man nødvendigvis behøver forklare hvorfor man ønsker en anden - man skal bare være indstillet på at man så ikke nødvendigvis kan blive behandlet med det samme.

Det er selvfølgelig ærgerligt for den person der fravælges, men det er altså en del af jobbet, og for mig at se er retten til at ønske sig en anden plejeperson helt essentiel for tilliden mellem patient og sundhedspersonale.

Og jeg har faktisk også meget bevidst valgt en kvindelig læge som praktiserende læge. Bare fordi det passer mig bedst sådan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.