Hvad mener I???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. august 2008

finkedinke

Jeg syntes det er fint at holde sukker, tilsætningsstoffer mm ude af institutionerne. Hvis børnene skal have slik mm kan de få det derhjemme - hvilket mange af dem også gør! Til gengæld syntes jeg det er vigtigt at børnene kan få lov at tage noget med hjemmefra og dele ud på deres fødselsdag, og det er vigtigt at man i institutionen kan servere noget der understreger at der er forskel på hverdag og fest. Det er også vigtigt at holde sig for øje at mange forældre deriblandt jeg selv ikke er eksperter i ernæring. Jeg ved f.eks. ikke om en spegepølse med ristede løg og remo er værre eller bedre end pålægschokolade, Er juice værre eller bedre end en god saft uden tilsætning? umiddelbart er det vel pest eller kolera? Der skal også være plads til de børn der er så kræsne at det i sig selv giver store begrænsninger, sådan en tøs har jeg nemlig:'( Jeg er dagplejer, og vi har da en nedskrevet kostpolitik fra ledelsens side, men ingen kurser i ernæring trods det at vi selv køber og tilbereder børnenes mad. Noget ganske andet er at forældre nogen gange er nogle aber:S :) Jeg kan informere en forælder både skriftligt og mundtligt om reglerne for fødselsdage og uddeling og alligevel kommer de rendende med slik, saft mm der kunne brødføde hele byen. Jeg vælger selvfølgelig at dele ud hvad jeg syntes er forsvarligt og sender resten med hjem. Men børn møder også op med slik i lommerne eller i hænderne, så skal jeg stå og spille bussemand og tage det fra dem. Den helt sukkerfrie dagpleje ville nok være nemmere at have med at gøre, men ville det i teorien ikke lovliggøre f.eks. en cola light?? Forældre er meget forskellige og man vil helt sikkert møde forældre der mener at cola light er ok, da der jo ikke er sukker i. Berith

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2008

Honningblomst

Tak for alle jeres svar og meninger...kan se at vi er lidt delte og det er jo skønt.
Må dog spørge jer der synes slik til fødselsdage er ok...om hvorfor de skal have slik?? Er det for børnenes skyld eller?? de er jo lige så glade for frugt eller andet sundt??
Jeg tror desværre at vi som forældre tit skaber et behov som slet ike findes ogd et er da trist.
Sukker og tilsætningsstoffer påvirker børn og det kan betyde at en dag med fødselsdag kan gå ud over alle børn og voksne på en stue, så dagen ender med at blive rigtig træls og det er da skidt.
Nå, men jeg tager den i hvert fald op til næste forældremøde og skal nok melde tilbage hvad der sker.
Kram og tak for svar igen...
Eva

Anmeld

20. august 2008

finkedinke

Eva skriver:

Tak for alle jeres svar og meninger...kan se at vi er lidt delte og det er jo skønt.
Må dog spørge jer der synes slik til fødselsdage er ok...om hvorfor de skal have slik?? Er det for børnenes skyld eller?? de er jo lige så glade for frugt eller andet sundt??
Jeg tror desværre at vi som forældre tit skaber et behov som slet ike findes ogd et er da trist.
Sukker og tilsætningsstoffer påvirker børn og det kan betyde at en dag med fødselsdag kan gå ud over alle børn og voksne på en stue, så dagen ender med at blive rigtig træls og det er da skidt.
Nå, men jeg tager den i hvert fald op til næste forældremøde og skal nok melde tilbage hvad der sker.
Kram og tak for svar igen...
Eva

Jeg hører ikke helt til i kategorien med dem der syntes børn SKAL have slik. Men jeg svarer alligevel:-)
I mit indlæg skriver jeg at jeg gerne vil kunne servere noget mad, frugt mm der understreger at det er en særlig dag. Det behøver ikke være slik, kage eller den slags. Men som dagplejer forsøger jeg at variere kosten en del. Og det er svært at finde noget frugt eller lækker mad som jeg ikke allerede har serveret på en almindelig dag.
At der er sat flag i en almindelig rugbrødsmad gør den ikke voldsomt mere spændende.
Jeg vil derfor f.eks. gerne servere kage til en fødselsdag. Meget frugt skal tilberedes lige inden det spises og den tid bruger børnene og jeg på at give gave, pakke op, synge mm. Vi har jo en vis tidsplan der skal holdes så de kommer ud at sove nogenlunde til tiden.
Der er jo ingen der siger at kagen behøver at være smækfuld af sukker, farve og pyntet med vingummi.

Berith

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.