Hvad mener I???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.020 visninger
12 svar
0 synes godt om
19. august 2008

Honningblomst

Hej piger og drenge:D

I Bertrams børnehave har de selvfølgelig en kostpolitik og den hedder ingen sukker, slik, hvidt brød, slik mad osv....heller ikke til fødselsdage, ejheller når de er ude af huset.
Men tror I at alle forældre magter det...bliver sgu så harm over det. Tænk at man ikke selv som forældre kan vælge om ens børn skal have slik eller ej, hvor meget og hvad.>(
Talte med en af goggerne over det og hun fortalte at de måtte tage det op igen da mange åbenbart ikke forstod beskeden eller meningen i det at have en kostpolitik.
De har flere gange oplevet at få store poser slik med hjem og de har også bare smidt dem i skraldespanden når de kom hjem, så ungerne ikke fik det.
Har I en kostpolitik i jeres børns institutioner og hvis I har, bliver den så overholdt...og hvad mener I om den eller mangel på samme.
Jeg er så meget for det...kan se hvordan sukker og tilsætningsstoffer påvirker synligt, både på adfærd men også ved overvægtige børn og så er der alle de andre negative bivirkninger ved det, som bestemt ikke er bedre.
Nå, men jeg kan da mærke at jeg skal op og stå på talerstolen ved næste møde, for skal mine børn have noget der minder om slik, så bestemmer JEG det.
Knus Eva...som er ret irriteret over at det kan være så svært for nogle forældre, især fordi børn jo faktisk gerne vil det sunde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2008

1977

Profilbillede for 1977
Kostpolitikken i vores dp er: "må dit barn få det? Og hvis bare een forældre siger nej, så er det nej for alle!!" Der bliver ikke serveret noget uden at det er blevet godkendt.

I min mors bh er det lidt anderledes. Der må man gerne have noget usundt med på madpakke om fredagen. Men hvis der er fødselsdag, må de IKKE have noget med overhovedet. Det skal børnehaven nok klare. Det kommer sig af at den ligger i et område med mange penge, men der er nogle enkelte hvis forældre ikke har råd. Så for at der ikke skal gøres forskel, har bh påtaget sig opgaven. Derfor er det hele sukkerfrit og tilpasset allergibørn.

Jeg kan godt forstå at du lige vil give nogle forældre en lille opsang. Det kan bare ikke passe at man ikke kan følge de fastlagte regler. Jeg mener..det er voksne mennesker, hvor svært kan det være?

(H)

Anmeld

20. august 2008

fam.4xc

I Caroline Bh er det sådan at man ik må ha slik eller kage med i madpakken, ostehaps og de der oste dippere, riskiks må man gerne..

Til fødselsdag, afslutning, ferier må man gerne dele noget ud... alt fra æbler til slik, men med måde... Altså en flødebolle til hver osv...

Caroline valgte at dele de der trekants fryseis ud da hun gik på sommerferie.... og havde frugtbægere og små flødeboller med da hun sluttede i vuggeren...

Egenlig temmeligt afslappet men synes nu det blir styret meget kost - selvom der da var en fredag i sommeren hvor hun havde fået 3 ferieis, fordi 3 af ungerne var gået på ferie samme dag.

Kram Camilla hvis Caroline lystigt havde delt ud af gajoler på legepladsen i går fordi vi havde glemt at tage pakken op af regn frakken efter ferien.... :)

Anmeld

20. august 2008

Skovurt

Tja, jeg har det sådan lidt ambivalent med div institutioners kostpolitikker - for jeg kan udemærket forstå formålet, og er som sådan også fortaler for det, men på den anden side synes jeg det er noget underligt noget at forældrene ikke selv må bestemme hvad deres børn skal spise.

Jeg kan godt se at nogle forældre ikke magter det ansvar det er at give deres børn sund og varieret kost, og kan da også godt forstå at det for samfundet ville være godt hvis lille Ole ikke kun fik 4 skiver hvidt brød med pålægschokolade i sin madpakke; Men på den anden side så synes jeg det er noget underligt noget at gå ind og lave forbud - det må da være op til forældrene hvad de vil give deres barn. - Og ja, nogle trænger så til mere vejledning i sund kost end andre.

Hvordan fødselsesdag og højtider fejres synes jeg så er en anden sag - kan egentlig godt lide idéen med at børnehaven/institutionen påtager sig det med "uddeling", og forestiller mig at det kunne være fint hvis så fødselsdagsbarnet kunne vælge mellem om der skulle uddeles f.eks. flødebolle, frugt/grøntstave eller kage. - og at det så iøvrigt ikke er "maden" med barnet der er fokus for fejringen.

Men - synes til en hvis grad at madpakken er op til forældrene - og så må man tage det derfra - for hvis det viser sig at børnene sidder og lever af "slik mad" jamen så må der være tiltag. Men at fratage forældrene retten for hvad børnene må spise synes jeg er dum; For hvem sætter grænserne for hvad der er godt nok? - jeg ville da f.eks. nemt kunne finde på at give et (hjemmebagt) pølsehorn og en ostehapser med - og hvem pokker skal dømme om det er værre end en mad med rød salami, remoulade og ristede løg?

Anette
Som mener at vejledning er bedre end forbud; Og iøvrigt ville have det fint med hvis institutionerne begyndte at lave (sund)mad til ungerne.

Anmeld

20. august 2008

Lulle25

Helt enig med dig Eva. Men Jeg må indrømme at jeg synes det er ok at de får en slikkepind eller en anden lille ting til fødselsdage. Vil dog så tilføje at du får kamp til stregen når han starter i sfo. Jeg har haft en del bøvl med vores sfo da Cecilie startede. Der må børnene have alt med altså hele poser popcorn, chips, matadormix, ja you name it, og det synes jeg bare er så trales, hvorfor mon det er oppe i medierne at vores børn er for tykke i dk. At børnenes bmi stiger fra år til år. Det gik jeg til lederen og sagde, han mente nu ikke det var så slemt og at børnene skulle føle sig hjemme i sfoen>( HJEMME, hvem fanden giver sine børn hele poser slik, chips eller popcorn dagligt??? (ja undskyld sproget) Det er virkeligt et emne der kan få mig op af stolen. Heldigvis blev det sådan at børnene ikke måtte have noget med men kun for en tid, for der var mange forældre der brokkede sig over at lille sofus ikke kunne få sin macarin kage hver dag nu hvor han var vant til det>( Jeg bliver spedalsk når nogen forældre fodre sine unger så forker, og tænker på alle de følgesygedomme der medfølger dårlige kostvaner:'( det er så synd. Så Eva bakker dig 100 % op i denne sag (H) Louise

Anmeld

20. august 2008

Heidi B

Så må jeg på banen..... :D
Jeg er bare så enig med dig Eva...

Godt nok er mine drenge (snart) 2, og går "kun" i dagpleje, men der kan man også møde problemerne...
Før sommerferien, havde de et forældrearrangement, hvor ungerne fik, frugt :D, popcorn:), saft :) og kage med vingummier :@ på. Da Mikkel fik fat i en vingummi, flåede :$ jeg den ud af hånden, og sagde at jeg absolut ikke synes at vingummi høre hjemme til så små børn. De andre forældre kiggede en smule overrasket på mig. Men for fanden, de får ikke slik hjemme, så de skal i hvert fald heller ikke have det i dagplejen... Og som Eva skriver, vil jeg ( vi) gerne selv bestemme.
Vi har for nylig været indlagt, hvor jeg lå på stue med en der udover hende hun var indlagt med på 8 mdr, havde en på lidt over 2 år. Hun fik cola... (?) Jeg var dybt chokeret, og nævnte det. Hun sagde hun synes det var synd for den ældste at mor og lillesøs var indlagt så hun havde selv fået lov at vælge en ting i kiosken.
Nå, men kan jo ikke blande mig i hvad andre putter i deres børn, men jeg vil fandme selv vælge hvad jeg putter i mine børn!!!!!

HEidi

Anmeld

20. august 2008

charlottekri

jeg synes heller ikke at den daglige slik er i orden, men til fødselsdage er det ok med lidt sødt til ungerne. jeg siger ikke at de skal have en stor pose slik med til hver af ungerne, men der må godt være f.eks. en flødebolle. I madpakken kunne jeg heller ikke forestille mig at noget som kage hørte hjemme, og hvis min datter ville have pålægschokolade med på madpakken, skulle det kun være på en halv rugbrødsmad engang imellem!!

Anmeld

20. august 2008

Doktor Doolittle

Eva skriver:

Hej piger og drenge:D

I Bertrams børnehave har de selvfølgelig en kostpolitik og den hedder ingen sukker, slik, hvidt brød, slik mad osv....heller ikke til fødselsdage, ejheller når de er ude af huset.
Men tror I at alle forældre magter det...bliver sgu så harm over det. Tænk at man ikke selv som forældre kan vælge om ens børn skal have slik eller ej, hvor meget og hvad.>(
Talte med en af goggerne over det og hun fortalte at de måtte tage det op igen da mange åbenbart ikke forstod beskeden eller meningen i det at have en kostpolitik.
De har flere gange oplevet at få store poser slik med hjem og de har også bare smidt dem i skraldespanden når de kom hjem, så ungerne ikke fik det.
Har I en kostpolitik i jeres børns institutioner og hvis I har, bliver den så overholdt...og hvad mener I om den eller mangel på samme.
Jeg er så meget for det...kan se hvordan sukker og tilsætningsstoffer påvirker synligt, både på adfærd men også ved overvægtige børn og så er der alle de andre negative bivirkninger ved det, som bestemt ikke er bedre.
Nå, men jeg kan da mærke at jeg skal op og stå på talerstolen ved næste møde, for skal mine børn have noget der minder om slik, så bestemmer JEG det.
Knus Eva...som er ret irriteret over at det kan være så svært for nogle forældre, især fordi børn jo faktisk gerne vil det sunde.

Jeg forstår fuldt ud din harme og er 100% enig mht. børn og sukker. I både Williams vuggestue og Theodors tidligere børnehave er der sukkerfrit, og der bliver det overholdt. Hvis nogen har slik med til fødselsdag, bliver det inddraget, og så får de flove forældre hele posen med hjem igen om eftermiddagen med besked om, at det altså er en sukkerfri børnehave/vuggestue! Det synes jeg er super godt :))
Hvis een af ungerne har noget der minder om slik med i madpakken, forbyder pædagogerne barnet at spise det i børnehaven, de må vente til de kommer hjem.

Jeg synes du skal gå på med krum hals, det tjener jo et godt formål at have sukkerfri institutioner :D

Stort (H) fra Tina

Anmeld

20. august 2008

Pia.

Hmmm.. ja så er jeg igen uenig ;) - Og alligevel ikke !!! ... I Mads' børnehave tror jeg bare det hedder alt med måde... Kosten er 100 % sund så meget ved jeg og går op i... men når børnene har fødselsdag står den gerne på kage eller is hvilket jeg slet ikke har noget problem med... (det er jo en småbørns stue så de får selvfølgelig ikke slik) da vi holdte den sidste fødselsdag der over havde vi taget vanilie is, jordbær og kiwi med og det var alle glade for - der bliver gerne skrevet på tavlen hvad der er sket om dagen, så de andre forældre ved det jo også... :) Her hjemme i hverdagen spiser vi ikke rigtig slik, der kan dog ske en upser, som med så meget andet... bliver mine børn tilbudt slik ude, så vælger de selv ja tak eller nej tak... Mads & Mille er dog ikke særlig glade for slik, så det er gerne nej tak, men der imod en is eller chokolade, det er lige sagen... Det er faktisk ikke noget jeg tænker så meget over... lige pt. står slikskålen fra i lørdags stadig på køkken bordet og den er da ikke rørt siden !!! og det tager jeg som et tegn for at de har et helt naturligt forhold til slik... Forstår godt jer hvor der er en politik - den skal selvfølgelig overholdes og i mit job som dagplejer får de også kun sund kost, mælk og vand... men til min egen fødselsdag lavede jeg lidt fødselsdagsboller til børnene (puttede dog gullerod i) og så fik de rød blandet saft... jeg blev 30 og spurgte lige forældrene om det var okay og selvfølgelig var det det... Knus Pia.

Anmeld

20. august 2008

lonemus

Hej Eva!

Jeg er så enig med dig - og de fleste af jer andre ;)

I vores vuggestue er ALT slik og sukker bandlyst. Ved fødselsdage vil de heller ikke have noget slik, men en lille kage er okay.
Jeg syntes det er rigtig godt, i det mine børn aldrig har smagt slik.

Vi fejrede fødselsdag for Stefanie i sidste uge, hvor jeg havde lavet en bolle-kagekone og klippet en kjole ud af karton, samt sat flag som hår. Intet slik. Ved siden af fik de så frugt. - Og børnene de elskede det, de var gået mere op i den fine kjole og flagene, så den gik rent ind. Pædagogerne var også rigtig glade for den.
Samme dag skulle en dreng stoppe, og nogle dage inden, spurgte pædagogerne så, hvad vi havde planlagt at tage med, i det de gerne ville sikre sig, både med os og den drengs forældre, at der ikke dukkede slik mv op. Det syntes jeg er vildt flot, at de virkelig tager fat i problemet.

I madpakken vil de heller ikke have danone, mælkeshcnitte eller noget - en ostehapser er dog acceptabelt.

Jeg er glad for ordningen og jeg syntes ikke børnene skal have slikkepind mv. ved fødselsdage, for så er det jo alligevel ret ofte de får det! Og hvorfor skal man have slik, bare fordi man har fødselsdag?!? Det har jeg aldrig helt forstået...........!! Jeg går mere ind for, at vi laver en masse sjove lege, det er både sundere, men skam også sjovere.

Blot min mening, som støtter de sunde madordninger 200% - der skal gribes ind nu.

Knus
Lone

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.