Min svoger sidder i den kedelige situation at hans kone er døende. Men fordi hun skal på hospice har han fået afslag på plejeorlov ved kommunen.
Vores forslag var derefter at han kunne blive opsagt fra sit job, være på dagpenge og genansættes når konen er død. Men han er ikke i a-kasse og ville så skulle på kontanthjælp.
Konen har få månedr tilbage, og at manden skal gå på arbejde hver dag vil slide ham op psykisk. De har også små børn han skal tage sig af og stå alene med fremover.
Er der nogen der kender til reglerne? kan han måske få mere kontanthjælp som forsørger og med hans særlige situation? eller kan det være rigtig at han ikke kan få plejeorlov med dagpenge fra kommunen pga hospicet?
Først og fremmest, det gør mig ondt med din svoger og hans familie. Det er en urimelig hård situation at blive sat i 
Jeg tror desværre, at det plejevederlag, som kommunerne kan tilbyde iht. serviceloven, kun er til pasning af den døende, hvis den døende ønsker at dø i eget hjem. Men jeg ved ikke om der kunne være andre muligheder. Hvis din svoger vælger at blive opsagt fra sit arbejde og gå på kontanthjælp, så vil han få kontanthjælp som forsørger, hvilket er godt 13.000 kr. før skat pr. måned. Der er i lovgivningen mulighed for at blive fritaget fra rådighedsforpligtelsen i forbindelse med pasning af døende ægtefælle.
Håber det lykkes på bedste vis så de kan få den sidste tid sammen.
Anmeld