Tanja84 skriver:
Blev simpelthen så gal, ked af det og virkelig frustret da jeg i morges læste den tragiske tragedie om den 18 årige Natascha.
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1454769.ece
Har så meget medfølelse og sympati for den efterladte familie, der nu sidder tilbage og har mistet deres datter og søster.
Forstår simpelthen ikke hvorfor vi i dagens Danmark har et system der er så skævt skruet sammen nogen gange.
Har selv været igennem vores system, og må desværre erkende at jeg kun kan nikke genkende til den måde de afviser folk på, trods man åbenlyst står og skriger om hjælp.... 
Hvad er jeres holdning til familien og lægernes side af historien?
Ja, det er jo sørgeligt at den slags sker og jeg har meget ondt af hendes familie og venner. Men for hendes skyld, tror jeg at det var det bedste, hun har det uden tvivl langt bedre hvor hun er nu, og familien skal ikke gå i evig angst for om det nu også vil ske, så de kan få ro i tilværelsen.
Så er der det med den medicinsk-psykriatiske behandling herhjemme.
Problemet er, at dansk videnskab intet har tilovers for den mentale side af et menneske, ej heller for de evner vi alle har i større eller mindre grad.
Det vil sige at en dansk læge yderst sjældent er empat, og kan derfor ikke føle om det pågældende menneske, der sidder over for dem er selvmordstruet. Havde en empat derimod siddet med hende, så ville vedkommende omgående have vist det.
Men sådan fungerer det ikke for danske læger. De lærer intet om empati kun om teoretiske og fysisk-kemiske forhold.
Det er derimod noget andet med fx asiatiske og indiske læger.
De lærer om det hele menneske...om sjælen i kroppen.
I Indien kan du ikke blive en god læge, hvis du ikke også kan føle din patient rent mentalt.
Men hvis nu vi HAVDE veluddannede empatisk følende læger, ville det så have gjort en forskel??
Ja, måske den aften...men før eller siden ville hun nok alligevel have gjort en ende på det, og hvor havde hun så gjort det?
Et sted hvor hun måske ikke var blevet fundet, sådan at hendes familie ville gå om og ikke vide hvor hun var blevet af, om hun var død eller levende.
At være pårørende til en skitzofren eller stærkt depressiv er nok noget af det værste marreridt der findes, for der findes endnu ingen helbredelse for de mennesker, der har så voldsomme fysisk-kemiske fejl i hjernen. At det er dybt trakisk, kan jeg kun give dig ret i, men jeg vil ikke dømme lægen, for han/hun har uden tvivl handlet ud fra bedste overbevisning. Men jeg vil gerne dømme lægestanden generelt for at være inkompetente når det drejer sig om empati, for de tror ikke på sjælen, kun på kroppen.
Og hvis sjælen er fanget i et bur og lever i helvede, så kan kun en anden sjæl med evnen og forståelsen for hvad de gennemlever MÅSKE redde dem. Og så endda kun måske.
I den sidste ende er det sjælen selv, der kører træt og giver op, og det er også hvad jeg tror, der er sket her.
Men fred være med hende..det er tragisk når så ungt et menneske ikke kan holde ud at leve.

Kærligst
Sussie