Nogen som så dokumentaren: De forladte børn på DR1

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. november 2010

mor-til-vanessa

Mussen2 skriver:

og er lige så  mærket af det som jeg! Det er dog det mest grufulde jeg nogensinde har set. Fuldkommen mishandling af små uskyldige børn.

Jeg er helt ødelagt, dels over at nogle kan efterlade sine børn til sådan et liv i helvede og dels over at tænke på at der findes mennesker som vitterlig ikke ser noget problem i det.

Håber andre har set det, så der kan blive skabt debat og fokus omkring det.

Og til jer som ikke ås det, så handlede det om et børnehjem i Bulgarien hvor børnene blev behandlet som KZ fanger!!

Måske programmet bliver genudsendt.

nej jeg har ikke set dem, men ville gerne. måske man kan finde det på netter.

det er da grusomt, nogle kan behandle børn sådan

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2010

Alberts/

så det godt, først troede jeg at det var en gyser jeg var slået hen på. tynde tynde tynde stakkels børn med ikke et eneste gram fedt på kroppen, og helt sort om øjnen, og sad bare og rokket,eller slog hovedet ned i armlænet på stolen, føj, stakkels børn

Anmeld

19. november 2010

charlotte35

Hej, jeg er helt ny herinde men må lige sige at jeg var en af dem som så den frygtelige dokumentar på dr igår aftes. Man begriber ikke at den slags finder sted i et EU-medlemsland. er der da slet ingen kontrol med s´noget som helst??!!! Følte mig så magtesløs da bagefter. Hvem skal man henvende sig til for at der kan ske noget og komme fokus på den mishandling??!!!

Skal siges at jeg også tvinger mig selv til at se den slags, for det er så frygteligt at voksne udsætter uskylidige børn for den slags i 2010

Anmeld

19. november 2010

Hasselnødden

Jeg har heller ikke set det, vidste ikke besked om at der blev sendt et så vedr. dokumentarprogram - plejer ellers at være god til at snuse dem op. Spec. fordi jeg læser til pædagog, så det er relevant ifh.. til måske et kommende job. Og ville elske at debattere efterfølgende, men bare beskrivelsen giver mig både ondt i maven og tårer i øjnene.. men mon ikke det bliver genudsendt, hvis ikke det har været allerede..?

Anmeld

19. november 2010

DK

Min søster var under hendes uddannelse til pædagog i praktik på et bulgarsk børnehjem for lettere handicappede børn (både fysisk og psykisk, da skar over en kam dernede)

Men hun siger at det var så absolut SKRÆKKELIGT!

Bl.a. så lugtede nogle af børnene så skrækkeligt ud af munden, så min søster havde efter en måneds tid da de var "faldet lidt til" foreslået om ikke de skulle børste børnenes tænder med alle de tandbørster osv der ALDRIG blev brugt. Men nej nej, det var da alt for bøvlet og en af de andre bulgarske ansatte viste hende lige hvordan man ordnede børn der lugtede dårligt ud af munden: De fik lige en gang luft-renser (altså det der "parfume " på spraydåser til rum som badeværelser) sprayet ind i munden! Så var det klaret!!  Min søster nævnte ALDRIG at et barn lugtede dårligt igen. Sådan klarede de forøvrigt også lorte og tissebleer. Lige en omgang luft-renser ned i bleen, der kun blev skiftet om morgenen!

Min søster havde haft en palle med lego med, og en palle med tøj, men når tøjet blev beskidt blev det smidt ud, da ingen af de ansatte gad vaske det, og når ungerne havde leget med lego'et (som Lego i øvrigt gavmildt havde doneret) så fejede de det op og smed det ud, fordi de ikke gad at samle det op i/rydde det væk! De gad simpelthen ikke rydde det op, det røg bare i skraldespanden!!

Min søster var i chok da hun kom hjem! Hun sagde at børnehjemmet som sådan ikke var ubemidlede eller manglede ting til hygiejne eller underholdning, men at det var de ansattes TOTALE mangel på... ja hvad skal man kalde det... arbejdsvilje, menneskekærlighed, ansvarlighed det gjorde at forholdene var så elendige!!! De så ikke de små børn som "rigtige" mennesker, men bare som noget der skulle opbevares og give de ansatte mindst muligt bøvl og opgaver mens de var nødt til at være på jobbet!

Jeg tænker bare at sådan et børnehjem hvor de tillader andre fra udlandet at komme i praktik, nok ikke engang er dem der er de allerværste??

Min søster og hendes veninde fra studiet der var dernede var magtesløse overfor de andre ansatte og ledelsen på børnehjemmet. De forsøgte hvor de kunne at lege med børnene og skiftede dem i smug, og lærte dem sang-lege og tog dem med ud i gårdhaven når det var dejligt vejr osv osv. Men de kunne ikke ændre på børnehjemmets rutiner. Jeg tænker af og til på at jeg ikke tror at min søster har fortalt de værste historier. Jeg tror at hun sådan skammer sig over at have været vidne til det, uden at hun på nogen måder har kunne gøre noget ved det, at det simpelthen er for svært for hende at fortælle!

Til slut, kan man jo så kun undre sig over de TOTALT strenge krav der er for at kunne adoptere herhjemme! Tænk på alle de børn der kunne få verdens mest pragtfulde liv her, istedet for at rådne op dernede!

Anmeld

19. november 2010

journey77

Jeg har hørt det blir genudsendt den 6. december, men ved ikke hvad tid. Forfærdeligt og gribende program... Det går lige i hjertet!

Anmeld

19. november 2010

JulieE

dorthemus skriver:

Åh gud hvor skrækkeligt! Kan bare ikke se sådan noget...jeg fornægter det ikke, men kan vitterligt ikke glemme sådanne billederBlir så ked af det indeni.

Uh... Sådan har jeg det også! Jeg kan slet ikke ha' det og kan blive fysisk dårlig af at se/høre/læse om sådan noget  -Jeg læste for nogle år siden en artikel om "Jonestown massakren" hvor der også blev beskrevet hvordan børnene blev slået ihjel   Jeg var ude og kaste op bagefter og havde kvalme hver gang jeg tænkte på det meget længe efter

Anmeld

19. november 2010

dorthemus

JulieE skriver:

Uh... Sådan har jeg det også! Jeg kan slet ikke ha' det og kan blive fysisk dårlig af at se/høre/læse om sådan noget  -Jeg læste for nogle år siden en artikel om "Jonestown massakren" hvor der også blev beskrevet hvordan børnene blev slået ihjel   Jeg var ude og kaste op bagefter og havde kvalme hver gang jeg tænkte på det meget længe efter

Lige netop...jeg så for mange år siden en dokumentar om pædofili hvor de viste et overgreb på en lille dreng. Jeg gik totalt i chok og det billede kan jeg desværre stadig se for mit indre blik, så jeg kan bare ikke!!!

Anmeld

19. november 2010

dorthemus

DK skriver:

Min søster var under hendes uddannelse til pædagog i praktik på et bulgarsk børnehjem for lettere handicappede børn (både fysisk og psykisk, da skar over en kam dernede)

Men hun siger at det var så absolut SKRÆKKELIGT!

Bl.a. så lugtede nogle af børnene så skrækkeligt ud af munden, så min søster havde efter en måneds tid da de var "faldet lidt til" foreslået om ikke de skulle børste børnenes tænder med alle de tandbørster osv der ALDRIG blev brugt. Men nej nej, det var da alt for bøvlet og en af de andre bulgarske ansatte viste hende lige hvordan man ordnede børn der lugtede dårligt ud af munden: De fik lige en gang luft-renser (altså det der "parfume " på spraydåser til rum som badeværelser) sprayet ind i munden! Så var det klaret!!  Min søster nævnte ALDRIG at et barn lugtede dårligt igen. Sådan klarede de forøvrigt også lorte og tissebleer. Lige en omgang luft-renser ned i bleen, der kun blev skiftet om morgenen!

Min søster havde haft en palle med lego med, og en palle med tøj, men når tøjet blev beskidt blev det smidt ud, da ingen af de ansatte gad vaske det, og når ungerne havde leget med lego'et (som Lego i øvrigt gavmildt havde doneret) så fejede de det op og smed det ud, fordi de ikke gad at samle det op i/rydde det væk! De gad simpelthen ikke rydde det op, det røg bare i skraldespanden!!

Min søster var i chok da hun kom hjem! Hun sagde at børnehjemmet som sådan ikke var ubemidlede eller manglede ting til hygiejne eller underholdning, men at det var de ansattes TOTALE mangel på... ja hvad skal man kalde det... arbejdsvilje, menneskekærlighed, ansvarlighed det gjorde at forholdene var så elendige!!! De så ikke de små børn som "rigtige" mennesker, men bare som noget der skulle opbevares og give de ansatte mindst muligt bøvl og opgaver mens de var nødt til at være på jobbet!

Jeg tænker bare at sådan et børnehjem hvor de tillader andre fra udlandet at komme i praktik, nok ikke engang er dem der er de allerværste??

Min søster og hendes veninde fra studiet der var dernede var magtesløse overfor de andre ansatte og ledelsen på børnehjemmet. De forsøgte hvor de kunne at lege med børnene og skiftede dem i smug, og lærte dem sang-lege og tog dem med ud i gårdhaven når det var dejligt vejr osv osv. Men de kunne ikke ændre på børnehjemmets rutiner. Jeg tænker af og til på at jeg ikke tror at min søster har fortalt de værste historier. Jeg tror at hun sådan skammer sig over at have været vidne til det, uden at hun på nogen måder har kunne gøre noget ved det, at det simpelthen er for svært for hende at fortælle!

Til slut, kan man jo så kun undre sig over de TOTALT strenge krav der er for at kunne adoptere herhjemme! Tænk på alle de børn der kunne få verdens mest pragtfulde liv her, istedet for at rådne op dernede!

Det er nemlig totalt langt ude

Anmeld

19. november 2010

JulieE

dorthemus skriver:

Lige netop...jeg så for mange år siden en dokumentar om pædofili hvor de viste et overgreb på en lille dreng. Jeg gik totalt i chok og det billede kan jeg desværre stadig se for mit indre blik, så jeg kan bare ikke!!!

Ej... For pokker. Puha.... Det var da virkelig også lige til at blive dårlig af  Stakkels lille dreng... Jeg skal slet ikke have sådan noget  

Den erkendelse har jeg gjort for flere år siden (nok meget kort tid efter jeg fik Jacob) og må for min egen skyld lade være at se for meget om børn der lider.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.