Isabeau2206 skriver:
Hej! Min datter på snart 14 mdr. er simpelthen blevet så besværlig! Ja, undskyld, men hun slår, sparker, er træls og få til og sove, vil ikke spise og vil absolut heller ikke ha´ tøj på eller tøj af.
Det er så frustrende, at jeg i dag til aften, da hun nægtede og spise sin mad, samt pandede til gaflen så alt fløj, og deusden væltede tallerkenen på gulvet - jamen, der måtte jeg bare tude!
Havde bare sådan lyst til og skrige!
Jeg siger "Nej, det vil jeg ikke ha´!" til hende, når hun slår og sparker, og kigger hende i øjnene, når jeg siger det.
Min dagplejer siger, hun er så nem og så dejlig. Hun har slet ingen problemer med hende. Hun blir´ kun pyldret når hun er træt og sulten. Hvorfor kan hun ikke være lige så nem herhjemme?
Nu er hun begyndt og vågne ved 6.30 tiden, hvor hun før sov en time mere. Men så får hun en lur på en halvtimes tid, inden hun skal i dagpleje kl. 9.00.
Der sover mellem 2-3,5 timer til middag og afhængig af hvor længe hun har sovet til middag, får hun en lur på en halv time inden aftensmad herhjemme, og senest kl. 20.00 kommer hun i seng.
Nu er det sådan at den sidste uge, der har hun ikke ville sove mere end et par timer til middag og nægtet og sove eftermiddagslur. "Okay", tænkte jeg. "Hun er nok så stor nu, hun ikke har brug for det?" Men! Hun er jo træt de fleste eftermiddage, men fordi hun ikke sover den lille halve time, blir´ hun for overtræt, når hun skal sove kl. 20.00. Desuden er hun så træt at hun ikke vil spise.
Hvad gør jeg? Jeg har overvejet og bede min dagplejer om at vække hende, efter et par timers søvn. Så er hun vågen, når jeg henter hende kl. 15.00 - det har hun nemlig ikke været det sidste lange stykke tid.
Så kan hun "nå" og blive så træt at hun kan få den halve time om eftermiddagen, så hun er både frisk til og spise og "behagelig" og være sammen med.
Er det en dårlig idé?
Vi har alle været igennem disse faser og de fortsætter gennem resten af livet:0)
Så tag det ikke så tung min kære, se igennem fingrerne med det og bare være overskudsagtig.
Når hun kaster med gaffel osv så sig selvom det er svært - nå men kære ven du er vist færdig med at spise og så sæt hende ned fra bordet. Lad hende komme tilbage og få mad hvis hun ønsker det ellers bare lade det ligge:0)
Få ro på dig selv og accepter at hun gennemgår en rivende udvikling og det er den eneste måde hun kan "bearbejde" tingene på:0)