Isabeau2206 skriver:
Jeg er skam ikke træt af og få råd
Det er derfor jeg spør´ herinde om der er nogen som har prøvet det samme, og hvad de gjorde?
Måske jeg skulle indføre en "boksepude"?
Lyder som en kanon idé!
Men igen; hun er jo kun 14 mdr. Forstår hun mon, hvis jeg siger at hun kan slå på puden, istedet for på mig?
Jeg kan ikke love dig at din datter gør, men jeg har lyst til at svar JA DET GØR HUN!!!
Du skal fortælle hende at hun må slå i puden, og vise hende at man må slå i den. Næste gang hun slår dig, skal du blot skynde dig at tage en pude (eller hvad du nu vælger) og sige: (hendes navn) slå pude. Det er en super kort sætning, og den kan hun sagtens forstå og kappere. Bagefter kan du gentage: Ja, du må gerne slå i puden, og evt. sætte hendes følelser på: 'navn' , er sur. 'navn' slå i puden. Så får du kædet de to ting sammen at når hun er sur, så slår hun i puden.
Jeg vil sige efter tre gange så har hun fattet det. Husk blot at bekræfte hende i at hun godt må (det kan hun jo godt være lidt usikker på), og så efterhånden som hun bliver større og hendes fysisk 'fortælleform' bliver afløst af en verbal fortælleform, så bliver det nok for hende bare at sige: jeg er sur over jeg ikke må.....
(og så har du opnået det du ønsker, HVIS det altså er dét du gerne vil lære dit barn! Det skal du jo lige gøre op med dig selv. Hvad er det jeg ønkser at lære mit barn, og bagefter: hvordan jeg kan lære mit barn det?)
-og personligt ville jeg helt droppe at sige: Du må ikke slå mor, du må slå i puden. For igen, ord skaber billeder inde i hovedet på børn, og du vil gerne have det 'billlede' ud af hendes hovdet, der siger: slå mor. Så derfor skal det ikke nævnes med et ord. Børn skla være MEGET større før de forstår nej og ikke.
Du må ikke tænke på en rød tomat! (tænkte du på en tomat? Det håber jeg da sandelig ikke du gjorde! Jeg havde jo lige sagt at du ikke måtte tænke på en rød tomat og så gjorde du det vel ikke???)
Det var blot ment som en illustration af hvad der sker i vores hjerne når vi får noget at vide. Selv som voksen kan vi have svært ved at forhold os til et 'ikke'.
Du må ikke slå! -uh...man får helt lyst til at prøve, hvad sker der egentlig hvis jeg gør? Børn er jo nysgerrige på verden.
Held og lykke med det. -og husk at vælg noget man har inden for række videde. I starten var det alle pude man måtte bide i. (hovedpude, sofapude osv) men efterhånden fik vi det indkredset til en enkelt pude. Men børn er meget indpulsive, og der skal helst ikke gå for lang tid fra de følger en ubærlig trang, til at de får udløsning for de voldsomme følelser de har.