lonemus skriver:Jan9e D skriver:
Jeg har ikke haft problemet tværtimod. Min datter snakker som et vandfald.
Men jeg har gjort det og gør det stadig at når vi sidder og læser historie og gerne vil lære hende et nyt ord. Så læser jeg fx, der kom en lille kat, så pegede jeg på katten og sagde KAT, klart og tydeligt. Og så sprugte jeg hende kan du sige kat, og så prøvede hun det, spurgte hvad siger katten, nogle gange kunne hun ikke huske det, men så sagde jeg det for hende og sluttede med at sige 2 Miauu siger den lille KAT.
Jeg fik meget ros fra min sp over at vi ikke brygte ord som missekat ect. Og hun mente at det var en af grundene til at hendes ordforråd er så stort. Men vi startede jo som sagt meget tidligt med det og det er jo med at finde din datters niveau og interesse, fx dyr, mennesker, natur ect.
(H) Jannie
Hej Jannie!
Tak for dit svar!
Vi har sådan nogle peg-lær-bøger, som vi hun eeeeeeeelsker at kigge i, så dem læser vi meget i. I bogen står nogle spørgsmål, man kan stille børnene. Dét kan hun også godt finde ud af.
Problemet er bare, at hun prøvet slet ikke at sige ordene....hvis jeg siger til hende; kan du sige kat? JA siger hun så. Så siger jeg til hende, at hun skal prøve at sige det, kat, kan du sige det. Nej siger hun så!
Hun prøver slet ikke.....det er lige som om hun slet ikke gider......!!
Lone
Jeg tænker på om du ikke skal begynde at lade være med at hjælpe hende til at komme let udenom? Istedet for at kapitulere og sige "kan du sige kat?" så holde fast i at spørge hvilket dyr det er og hvad det hedder... Jeg tror hvis du holder fast i det så bliver det pludselig ikke så sjovt mere at undgå ordene.
Desuden så kunne det også være at du som mor er for god til at vide hvad hun vil have og hvornår så istedet for at give hende chancen for at sige mælk, mad, drikke så er du for hurtig til at hjælpe hende med det som hun vil have for din erfaring fortæller dig at NU er det mælk osv...
Håber du kan bruge rådene :)
pøj pøj
og så glem alle de dumme hoveder der alligevel ikke ved noget om din lille skat :)
Anmeld