Alm fødsel vs. kejersnit og fødsel 1 vs 2

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.447 visninger
11 svar
0 synes godt om
14. august 2008

Christinahr

Ja jeg venter jo nr to og meget i tvivl ang fødsel. Jeg havde absolute ikke en svær fødsel med nr et, men de smerter kan jeg bare ikke holde ud at tænke på jeg skal igennem igen.

Fra vandet gik til barnet var ude gik der ca 4 timer, men det var 4 timer i helvede. Tilgengæld går der jo ikke mere end et par dage så man på toppen igen

Så tænker jeg lidt om jeg skal vælge kejsersnit. Jeg kan forstå der er flere herinde der har fået pks og været glade for det.

Så jeg spørger:

Jeg har en pige der vil være ca 2 når den næste ankommer. Hun er meget morsyg. Hvordan kan det fungere med hende og det faktum at vi måske stadig bor på 1. sal?

Hvad havde i af komplikationer og hvor lang tid før i var ovenpå?

Fordele/ulemper?

Jer der prøvet begge dele, hvad ville i vælge næste gang og hvorfor?

Hilsen Christina der ikke kender nogen IRL der har valgt kejsersnit, så spørger her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2008

Anja

Hej ...

Jeg står netop i samme situation omkring valg af fødsel.

Jeg fik pks for snart 14 mdr siden, da min søn på i UK og ikke ville lade sig vende. Jeg havde en rigtig god oplevelse med pks og kan som sådan godt anbefale det :) MEN nu står jeg og har termin med nr. 2 om 8 uger og har tænkt og tænkt og tænkt over om jeg så skal vælge pks fordi der jo er nogle risici ved vaginalfødsel, når man har et ks ar.

Jeg er endt med at vælge den vaginale fødsel - hvis ellers den lille denne gang vender rigtigt. Jeg vil såmen gerne være smerterne ved fødslen foruden og vil også gerne tage et pks igen MEN de 6 uger efter kejsersnittet hvor man ikke må løfte mere en babys vægt kan jeg simpelthen ikke få til at hænge sammen med resten af familien. Min mand kan på ingen måde tage mere end et par ugers barsel/ferie og han kan ikke aflevere/hente de store i børnehave/dagpleje, da han ofte møder 7 - 18. Så selv om jeg måske helst ville have pks igen, så føler jeg ikke det er en mulighed for den yngste er drengene er jo kun 15-16 mdr og har stadig meget brug for at blive løftet på ....

Jeg ved såmen ikke om jeg kan råde dig til noget, men synes du virkeligt skal overveje nøje, om jeres familie kommer til at hænge sammen i de 6 uger, hvor du er meget begrænset efter et pks.

Anja

Anmeld

14. august 2008

Bastian

Min første fødsel var også et smertehelvede og noget af en traumatiserende oplevelse. Jeg valgte pks ved min anden fødsel (efter en del samtaler med jm og overlægen på sygehuset), og det har jeg aldrig - ikke et eneste sekund - fortrudt. Det var en rigtig god og rolig oplevelse, helt modsat min første fødsel. På en måde var pks'en med til at hjælpe mig over mine følelser af svigt, sorg og angst ifm med min første fødsel. Min søn var 2 1/2, da jeg fødte, og det har jeg ikke oplevet som et problem. Når han ville putte, kravlede han selv op i sofaen til mig, og i starten fik han skiftet ble på gulvet. Jeg følte aldrig, at jeg "risikerede" noget ift arret. Jeg havde ingen komplikationer, og kom mig meget hurtigere end med den vaginale fødsel. Arret har aldrig voldt problemer. For mig, og andre kan selvfølgelig godt have en anden oplevelser, har der ingen ulemper været, men rene fordele. Det var så den rosenrøde historie :-) KH Lise

Anmeld

14. august 2008

miver

Hej
Jeg har ikke erfaring med kejersnit men tænker når din fødslen fra vandafgang til barnet er født er 4 timer (det er da hurtigt) jeg kan godt forstå du er bange for de smerter , min første fødsel var heller ikke nem så da jeg skulle ha nr. 2 gik jeg næsten i panik da jeg mærkede hvor ondt veerne gjorde (jeg ville helst føde normalt ) sammen med min søde jdm fik jeg lagt (rygmarvbedøvelse ) Det var fatastisk jeg havde jo slet ikke ondt heller ikke da den blev lagt .
Dog var det osse en meget mærkelig fornemelse at min man måtte fortælle mig når jeg havde presseveer (jeg havde vee målere på).

hvis jeg skulle have fler børn ville jeg fortrække at føde alm.. og hvis jeg under forløbet fik mange ulidelige smerter ville jeg ha rygmavsbe.... igen ;o)

Held og lykke med det
du må lige skrive det er så spænede ;)
(H) mie

Anmeld

14. august 2008

Christinahr

Tak for jeres svar.

Jeg ved godt at min fødsel på 4 timer ingenting er iforhold til hvad andre har været igennem. Men for mig var det virkelig et smertehelvede. Jeg forsøgte med en rygmarvsbedøvelse men pga af min nåleangst faldt mit blodtryk for meget, så jeg kunne ikke få den. Jeg fik lattergas og morfin.

Det der holder mig tilbage fra at "prøve" kejsersnit er lige præcis om det familiemæssige kan hænge sammen. Min kæreste har kun to ugers barsel.

Den store er i vuggestue og det er desværre så langt væk vi skal køre. Hvis vi bare kunne gå ville det jo være nemmere.

Men jeg regner med at jordmoder har nogle gode forslag og erfaringer.

Men fortsæt endlig med jeres erfaringer, jeg er helt rundt på gulvet ang fødsel så det er dejligt at høre jeres erfaringer og vinkler jeg måske ikke har tænkt på.

Anmeld

14. august 2008

smokie

Hej......

Jeg har født 2 gange normalt og selvfølgelig er smerterne ikke rare men stadig tænker jeg at det er en kort periode af ens liv og det er jo skønt det der kommer ud af det :) 3 gang jeg skulle føde endte i kejsersnit og det syntes jeg ikke var rart da man er meget hæmmet bagefter og ikke må ret meget med løft og rengøring syntes det var meget besværligt da vi boede på 2 sal og der kunne det heller ikke rigtig hænge sammen:) Nu venter jeg så nr 4 og har valgt at føde normalt men er stadig meget bange for smerterne men har fået afvide af lægen på sygehuset at jeg ikke kommer til at ligge længe med smerter da der ikke må være for stor belastning på aret og det syntes jeg er en trøst jeg ville gerne føde hjemme men det må jeg ikke pågrund af kejsersnittet så det er noget øv men det må jeg jo leve med men min mening at du skal vælge at føde normalt frem for kejsersnit....

Knus

Anmeld

14. august 2008

Honningblomst

Jeg har født tre gange og de to af dem ved ks.
Jeg vil til hver en tid vælge ks igen...det er for mig det bedste..
Knus Eva--

Anmeld

14. august 2008

fam.4xc

Jeg har fået Caroline ved akut ks efter vandet var gået og hun sad i uk og Catrine ved pl ks fordi jeg ønskede det og ik pga nogen lægelig årsag... blot som Eva skriver, fordi det er det der er det bedste for mig/os...

Caroline var 2 1/2 da hun blev storesøster, hun var med i det hele både op til fødselen og efter...alt det hun overhovedet gad deltage i... scanninger, indkøb, bleskift, bad osv....
Hun forstod at lillesøster kom ud af mors mave hvor hun også var kommet ud og at mormor passede hende imens og når så lillesøster var kommet ud ville far komme og hente hende så vi ku hygge os 4 alene inden alle gæsterne.

Hun fik en storesøster gave og havde selv fundet en til lillesøster..

Da Catrine så blev født var vi alle sammen sammen på hospitalet og tog hjem dagen efter, hvor hun så var med til alt hun gad... Claes havde barsel 14 dage og det var lige op til jul så han var nærmest hjemme 3 uger... Caroline vidste jeg ik måtte løfte pga baby var kommet ud af maven og fandt selv meget hurtigt ud af at kravle op og ned af puslebord via en stol.
Trapperne i opgangen har hun altid været god til at gå på selv, der har vi ik haft problemer...
Så vil sige hun har fattet mange ting, hun er nu også meget omsorgsfuld og mere fars pige end mors pige og jo også lidt ældere end din vil være til den tid...

Nu skal vi ik ha flere, og hvis vi sku ville det automatisk blive et pl ks efter 2 ks, men det er også det jeg til hver en tid ville vælge.

Jeg havde ingen komplikationer og havde kun brug for smerte stillende de 5 dage man får udlevere til på hospitalet. Men altså det er jo en operation, så man kan da mærke man er i live, men det kommer jo også an på ens smerteterskel og ik mindst på hvor hurtigt du er til at komme på benene igen. Jeg var i bad 5 timer efter ks sidste gang og det tror jeg var hjulpet mig en del men hold k... hvor det nev i arret :)

Kram Camilla der har været ude og købe 2 x nye senge for at få en MEGA seng hvor vi alle kan sove i uden at lægge som sild i en tønde ;)

Anmeld

14. august 2008

Nemesis

kære trådstarter

du kunne ikke få en rygmarvsbedøvelse sidst pga dit blodtryk faldt. Har du så overvejet at ved et ks så må du i fuld narkose. Det betyder at du IKKE ser dit barn med det samme, at far ikke må være med til ks og at du kan blive rigtig dårlig af narkosen??

Ja jeg er måske lidt grov, men jeg kan ikke se der er andre der har bemærket at du rent faktisk HAR prøvet at få en rygmarvs..

De fleste ks foregår jo med den bedøvelsesform, som betyder at man er "med" og man får barnet umiddelbart efter det er kommet ud.

Jeg synes klart du skal snakke med JM og evt også en fødselslæge. Dernæst få skrevet en ønskeseddel for hvordan du gerne vil have det skal foregå.

4 timer er kort tid set med "fødsels"øjne..men ja det kan føles uendelige hvis det er helvede og det skal der naturligvis gøres noget ved.

Jeg har kun prøvet ks...og det har bestemt ikke været lykken.
under sidste ks fik jeg en nerveskade som gør at jeg i dag knap 2 år efter har måtte sande at jeg bare ikke kan det jeg vil og må nu søge flexjob. Jeg er i den grad blevet begrænset i mit liv!

Så tænk dig om og hør hvad lægerne kan tilbyde dig.

Held og lykke

Sisse

Anmeld

14. august 2008

Karina

hej
Jeg har født Magnus selv og fik med pigerne akut kejsersnit, da Cecilie vendte forkert. Jeg ville selv have født pigerne hvis de havde vendt rigtigt. Jeg synes det var "synd" for Magnus han var lige fyldt 2 år og fik så 2 skrigende lillesøstre, og så måtte jeg ikke løfte på ham.

Følelsesmæssigt følte jeg mig også lidt "snydt"ved at det "bare blev et kejsersnit". Karoline på børneafdelingen og så fik jeg så forbandet ondt i den højre skulder at det hele bare kunne være ligegyldigt (havde også fået smertestillende så hatten passede). Det rørte mig ikke at der var 25 med til fødslen, men jeg synes det var nooooget mere privat og "hyggeligt" med kun en jordmor og studerende da jeg fik Magnus.

Mit kejsersnit blev hæftet lidt forskudt og ½ delen af såret sprang op, og der gik betændelse det, så det krævede at jeg var ved læge 2 gange om ugen og få strips på samt få renset såret.

Der er både for og imod begge dele, og alt efter hvad man har med fra andre fødsler. Men jeg synes du skal tage en snak med læger/jordmor på sygehuset.
(H) Karina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.