skal lige af med mine frustrationer over systemet - langt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.091 visninger
14 svar
0 synes godt om
9. november 2010

Nemesis

ja beklager men jeg er simpelthen frustreret og tudefærdig.

Min søn på knap 16 går på en specialskole for ADHD. Hans ADHD kommer til udtryk på autistisk vis og falder derfor udenfor begge "kasser" af denne diagnose.

Han har dog profiteret af sin specialskole og er en af de få der rent faktisk kan tage en afgangseksamen.

Desværre fungerer han bare overhovedet ikke socialt! Han aner ikke hvad det betyder. Han har sin lille trygge verden på skolen og det er hans sociale liv og de eneste venner han har.

han går nu i 9 klasse og vi har derfor i dag afholdt møde om hans fremtid og her går det da helt galt med systemet.!!

I marts starter vi med et såkaldt fremtidmøde hvor UU vejlederen  (ungdomsudannelsesvejelder) er med. vi aftaler han tager kontakt så vi kan have et møde med min søn også.

Derefter kontakter jeg kommunen med henblik på oplysninger om tilskud til special efterskole/højskole/osv.

I august kontakter jeg ham selv for at høre om det møde og vi har så møde d. 18 august hvor han skal finde ud af 3 specifikke muligheder for min dreng.

kommunen hører jeg aldrig fra og jeg kontakter endda 2 forskellige afd.

i uge 38 ringer jeg og rykker UUvejlederen for at komme i sving..i uge 41 ringer han og siger han har udfyldt blanketten hvor jeg giver tilladelse til han indhenter oplysninger forkert og fremsender en ny og samtidig oplyser han mig om at han vil tage en snak med min søn og hans skole i uge 43.

Flot! 14 dage før det afgørende møde så går han i gang.

Resultatet er at i dag til mødet havde han slet ikke taget kontakt til de 2 første muligheder som min søn havde valgt..ej heller undersøgt noget om det 3 punkt.

familieafd. og PPR var til stede og ingen af dem kunne i øvrigt fortælle noget om tilskud.

Min søns første prioritet er en såkaldt STU (Særligt støttet uddannelse) den skal der søges om hos kommunen og det kræver jo en rapport..uha det er ikke godt og UUvejlederen ville virkelig hellere noget andet. Samtidig får man først svar på ansøgningen til STU i uge 11 i marts..ca midt i måneden mens ALLe andre ansøgningsfrister er d. 1 marts.

Det gør det jo supernemt hvis vi får afslag!!!

De andre muligheder som indebærer støtte er endten en alm. folkeskole (370 elever) 74 i klassen som er fordelt ud på grupper af 20...sammenlignet med hele hans skole har 39 elever og hans klasse 7!! eller en produktionsskole uden faglige fag hvor netop min søn er stærk.

Den støtte der så kan gives kan ikke oplyses for det er sørme skolen selv der bestemmer hvor meget personale og hvor mange ressourcer der gives...og i øvrigt har de ingen kompetencer indenfor Min søns problemområde!!

I disse sparetider ser jeg ikke just at min søn bliver den heldige blandt det store hele når vi ser på ressourcer.

Det er jo også pissenemt at træffe afgørelser uden fakta.!! 

Så jeg kan stresse indtil midten af marts hvor der MÅSKE kommer en afklaring! Min søn kan stresse over at til juni mister han ALT hvad han har af netværk uden noget at se frem til.

Dernæst måtte jeg selv ringe til familieafd. for at høre om de kom til det møde i dag..men de havde da sørme arkiveret indkaldelsen lodret for min søns sag var passiv..a hva!!!

godt så! 

Sidste år bad jeg om hjælp så han kunne få noget social træning..og fik af vide at når han blev 16 kunne kan få ledsageordning..så har pænt ventet kun for at få af vide nu, at det kan han da ikke!!!

Har en søn som med hjælp og støtte kunne ende med at blive et aktiv for DK og deltage med skat og arbejde, men som bliver syltet og dermed ikke får de muligheder.

Argh!

Sisse

en frustreret mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Kære Sisse.

Jeg er direkte rystet over din historie - hvad foregår der for den UU??? Det kan simpelthen ikke være rigtigt - hvis du på nogen mulig måde har overskud til det så synes jeg du skal gå til den overordnede og helt til tops hvis det er det der skal til, for mage til komplet inkompetence har jeg aldrig hørt om før!!!

Et stort knus til dig og din søn - hvor jeg bare håber han får hvad han ønsker sig!

Kh

Rosa

Anmeld

9. november 2010

Nemesis

Rosa skriver:

Kære Sisse.

Jeg er direkte rystet over din historie - hvad foregår der for den UU??? Det kan simpelthen ikke være rigtigt - hvis du på nogen mulig måde har overskud til det så synes jeg du skal gå til den overordnede og helt til tops hvis det er det der skal til, for mage til komplet inkompetence har jeg aldrig hørt om før!!!

Et stort knus til dig og din søn - hvor jeg bare håber han får hvad han ønsker sig!

Kh

Rosa

har faktisk skrevet et brev til lederen af specialgruppen, for synes faktisk at vi virkelig er hængt til tørre her.

Jeg er bare SÅ træt af at skulle kæmpe..hele tiden...at jeg selv skal undersøge de muligheder der er, at jeg selv skal undersøge efter hvilken paragraf der skal søges osv osv...hvad er der blevet af oplysningspligten`??

Det er jo møg nemt at feje borgerne af når de ikke bliver oplyst om de muligheder der reelt findes.

Jeg kunne skrive meget mere men må hellere stoppe.

Sisse

Anmeld

9. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
ladydan1 skriver:

har faktisk skrevet et brev til lederen af specialgruppen, for synes faktisk at vi virkelig er hængt til tørre her.

Jeg er bare SÅ træt af at skulle kæmpe..hele tiden...at jeg selv skal undersøge de muligheder der er, at jeg selv skal undersøge efter hvilken paragraf der skal søges osv osv...hvad er der blevet af oplysningspligten`??

Det er jo møg nemt at feje borgerne af når de ikke bliver oplyst om de muligheder der reelt findes.

Jeg kunne skrive meget mere men må hellere stoppe.

Sisse

Jamen jeg er fuldstændigt enig!!! Det er så frustrerende at ingen kan give en ren besked, og at man selv skal have en uddannelse som socialrådgiver, jurist, revisor m.m. for at få den hjælp man har krav på og behov for!

Jeg håber dit brev går igennem, for det er da helt hul i hovedet, det I går igennem! Men det er jo det der sker når man presser kommunerne mere end det er rimeligt! Det er dog ingen undskyldning for at de her mennesker ikke gør deres arbejde, og jeg synes det er stærkt at du kæmper! GO løvemor!!!

Anmeld

9. november 2010

ekzunz

Åhh - hvor det bare lyder bekendt!!!

De har jo krav på en 3 årig STU, så den kan de ikke nægte jer. Vores Kim er startet på sin 3 årige STU i august. Der havde vi en fantastisk UU vejleder fra Hillerød Kommune, som hjalp helt fortræffeligt overfor handicapafdelingen som ikke ville bevillige noget som helst.

Men hvor er det godt at du kæmper! Man skal virkelig have overskud og energi for at få noget igennem når man har et barn med specielle behov. Mht. ledsagerordningen, har han så ikke krav på noget gennem paragraf 41?? Der kan vi få løbepartner til Kim, når vi når frem til det (når jeg får taget mig sammen...)

Vi kæmper selv en kamp i øjeblikket, fordi kommuen ikke mener at Kim er berettiget til førtidspension - de vil have ham på kontanthjælp....han er altså infantil autist!!! Der skal bare spares alle steder, og så betyder personerne bag bare ingenting.

Du får lige den her med på vejen...

Anmeld

9. november 2010

Nemesis

Znuzke skriver:

Åhh - hvor det bare lyder bekendt!!!

De har jo krav på en 3 årig STU, så den kan de ikke nægte jer. Vores Kim er startet på sin 3 årige STU i august. Der havde vi en fantastisk UU vejleder fra Hillerød Kommune, som hjalp helt fortræffeligt overfor handicapafdelingen som ikke ville bevillige noget som helst.

Men hvor er det godt at du kæmper! Man skal virkelig have overskud og energi for at få noget igennem når man har et barn med specielle behov. Mht. ledsagerordningen, har han så ikke krav på noget gennem paragraf 41?? Der kan vi få løbepartner til Kim, når vi når frem til det (når jeg får taget mig sammen...)

Vi kæmper selv en kamp i øjeblikket, fordi kommuen ikke mener at Kim er berettiget til førtidspension - de vil have ham på kontanthjælp....han er altså infantil autist!!! Der skal bare spares alle steder, og så betyder personerne bag bare ingenting.

Du får lige den her med på vejen...

har slet ikke fået tjekket paragrafferne op omkring ledsagde ordningen...har lige fået af vide det kun var til fysisk og mentalt handicappede..en kontaktvoksen kan han heller ikke for den slags er ikke til Social træning...

Men vil da lige kigge nærmere på den §..er det under serviceloven eller ??

UUvejlederen ville bestemt ikke have vi skulle søge STU men Nicklas er så social handicappet at han ikke kan fungere i en alm gruppe..heller ikke med støtte for en alm gruppe er bare for stor.

Det er bare så opslidende at skulle kæmpe for alt.

:-) Sisse som jo så sidder i halsnæs kommune

Anmeld

9. november 2010

2721

Har ingen kloge ord eller gode råd, ville dog ikke bare smutte igen uden at ligge en hilsen. Syntes det lyder fuldstændig skandaløst at i bliver behandlet sådan og håber at du finder kraft og styrke til at kæmpe indtil jeres søn får den hjælp han har brug for!!

Anmeld

9. november 2010

ekzunz

ladydan1 skriver:

har slet ikke fået tjekket paragrafferne op omkring ledsagde ordningen...har lige fået af vide det kun var til fysisk og mentalt handicappede..en kontaktvoksen kan han heller ikke for den slags er ikke til Social træning...

Men vil da lige kigge nærmere på den §..er det under serviceloven eller ??

UUvejlederen ville bestemt ikke have vi skulle søge STU men Nicklas er så social handicappet at han ikke kan fungere i en alm gruppe..heller ikke med støtte for en alm gruppe er bare for stor.

Det er bare så opslidende at skulle kæmpe for alt.

:-) Sisse som jo så sidder i halsnæs kommune

Ja, det er serviceloven. Men jeg så da lige at det kun gælder for børn under 18 - det hænger jo ikke sammen med det vi har fået at vide, for Kim fylder jo 18 i december....

Anmeld

9. november 2010

Nemesis

Znuzke skriver:

Ja, det er serviceloven. Men jeg så da lige at det kun gælder for børn under 18 - det hænger jo ikke sammen med det vi har fået at vide, for Kim fylder jo 18 i december....

nej men så får i jo nok af vide at det er for sent... hmm må se om jeg kan finde §41 i serviceloven.

:-) Sisse

Anmeld

9. november 2010

Nemesis

Znuzke skriver:

har lige fået tjekket op på §41 og det er den vi allerede kæmper med for at få mergudgiftsydelse og der kan vi ikke få hjælp til Nicklas.

De siger det kun er til fysisk og mentalt handicappede og man ikke kan få til social træning eller til at kunne komme ud.

Har lige snakket med en mor til en anden dreng i Nicklas klasse fra samme kommune og de har sjovt nok fået helt andre oplysninger både om efterskole, tilskud og STU end vi har..og vel og mærke af de helt samme mennesker!

Hvad er begrundelsen for at i har fået godkendt en løbemakker efter §41?

Sisse 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.