Der er ingen grund til at være bange
Det ser meget voldsommere ud end det føles. Jeg vil ikke lyve for dig - det er ikke rart, men det er der jo så meget ved graviditet og fødsel der ikke er...
Jeg var til vendingsforsøg med Silja i uge 37 eller deromkring. Det foregår ved at du kommer ind og får kørt en strimmel en halv times tid for at sikre at baby kan klare et vendingsforsøg. Derefter får du en sprøjte i låret, der skal få livmoderen til at slappe af - dels for at det er nemmere for dem at få fat, og dels for at forhindre at du går i fødsel.
Den skal så virke i 30 minutter eller deromkring. Hos mig var der 2 læger og en JM til at prøve an vende hende. Lægerne vendte og JM hold øje med hjertelyden. De havde også en scanner for at tjekke præcist hvordan hun vendte.
Hos mig løftede den ene læge hende op fra bækkenet, og den anden prøvede at få hende rundt. Hun var overhovedet ikke samarbejdsvillig, så efter 10-15 minutter spurgte jeg dem om de selv troede at det lykkes, og da de svarede at det ikke var særligt sandsynligt, bad jeg dem om at stoppe og det gjorde de med det samme.
Silja sad også med bagdelen rigtigt godt nede i mit bækken og skulle hele vejen rundt.
De fortalte at der var ca. 50% chance for at det lykkes at vende.
Anmeld