Lige fra ide til færdig kage. Jeg kan godt lide at fordele det hele over 1 uges tid, da jeg har fire børn som selvfølgelig ikke skal lide under sin mors hobby.
Men samtidig synes jeg også at det er nogen mindre stressende, ikke at skulle lave det hele på en gang. Kagen jeg her skal bruges søndag.
Mandag: Jeg starter med at tegne lidt, få mine ideer til kagen ud på papir. Det gælder både form på kagen, hvilket fyld der skal i, hvilke farver den skal have og hvilken pynt der skal på. Samme dag begynder jeg så småt at lave pynten i fondant. Det er sukker, og kan sagtens tåle at blive lavet lang tid før kagen skal bruges, også længere tid før end 1 uge. Det kan godt være rart hvis der skal bruges meget pynt, for eks en masse blomster. også for at de kan nå at størkne.
Tirsdag: "Hviledag" 
Onsdag: Jeg bager lagkage bunde, eller kage bunde alt efter hvad jeg nu har planlagt at bruge i kagen. Medmindre jeg har bagt mud kage, (som er en chokolade kage der har godt af at hvile i køleskabet nogle dage) så ryger bundene i fryseren. Ellers kan de godt gå hen og blive lidt tørre.
Torsdag: jeps jeps "hviledag"
Fredag morgen/formiddag: Fyldet gøres klar. creme eller og mousse. De har begge godt af at trække et døgn før brug. Jeg tager mine bunde op af fryseren.
Fredag eftermiddag: Hvis jeg ikke har bagt mine bunde enkeltvis, deler jeg nu kagen i det antal bunde som jeg skal bruge. Smørcremen gøres klar og stilles på køl, tages ud af køleskabet ½ time før brug. Jeg pisker cremen op og fylder den på en engangs sprøjtepose. Flødeskummet til moussen piskes op og mine evt. frugtmos vendes i. Moussen fyldes på en engangs sprøjtepose. Jeg fylder kagen med en bagering omkring og stiller på køl.
Fredag aften: Jeg smører kagen op med smørcreme. Jeg gør det gerne af et par gange, med en halv times mellemrum. Så får kagen en rigtig fin form, og smørcremen bliver stiv så den holder formen når den betrækkes med fondant næste dag.
I nogle tilfælde har kagen godt af at stå i bageringen til dagen efter, så fyldet kan sætte sig rigtigt, og ikke "buler" ud når kagen er færdig.
Lørdag morgen: jeg betrækker kagen med fondant og stiller på køl. Nu har jeg så hele lørdagen til at pynte kagen færdig i
Søndag: så er der fest 

Anmeld