Som de fleste sikert ved, har jeg været på bryllupsrejse med Niller (ja, valgte at tage ham med) til New York i 10 dage, og det var FEDT.
Vi fløj med Iceland Express, og der var en grund til at det var meget billige billetter...Ankom til New York med knæskallerne siddene ved siden af ørene, men det var hvad det var.
Hotellet var godt, og lå super, lige ved siden af Central Park, og ved naturhistorisk museum. Og så var det i et område med mange restauranter og cafeer, dejligt.
Vi spiste brunch hver morgen, og jeg har altså en svaghed for pandekager, så det, sammen med frugt og appelsinjuice, var det jeg oftest fik. Mmmm det var godt.
Vi brugte lang tid på at gå rundt i byen og indsnuse stemningen, gik lange ture i Central Park hvor vi fotograferede de næsten tamme egern, og kyssede under efterårstræerne. Det trængte jeg virkelig til, bare at have tid med Niels, da han har arbejdet 7 dage om ugen i to måneder før vi tog afsted. Al den tid med ham var den største luksus af alle.
Museerne brugte vi også lang tid på at besøge, jeg tror vi var på naturhistorisk museum, Metropolitan museum, Museum og modern art og Frick collection i gennemsnitlig 5 timer hvert sted. Jeg fik taget nogle gode noter til mit speciale, som jo handler om hvordan man kan formidle på museer, og det var meget anderledes at opleve hvordan de formidler på de museer, i forhold til de museer vi har herhjemme. Og så er det ret vildt at stå og kigge på mange af de værker man normalt ser i bøger og blade, og vide at det er originalerne. Jeg endte med at gå helt i selvsving over møbler fra Versailles, som havde tilhørt Louis 14, solkongen, i en sådan grad at Niller måtte tage fat i armen på mig og slæbe mig videre...
Om aftenen gik vi tit ud og spiste på lækre restauranter, vi fik rigtig god mad, der ikke kostede alverden. Lige som det skulle være.
Og så fik vi jo også shoppet lidt. Niels fik masser af tøj og elektronik gear, og jeg fik bøger. Kom stille og roligt til at købe 15 bøger.
En af dem var Jane Austens samlede værker, indbundet i læder og sååå fin, til 20 dollars, som er lige med 110 kroner. Det er svært at sige nej til.
Det jeg husker bedst nu, er de ture vi gik i byen, med hinanden i hånden, og bare talte om alt og intet. Vejret var perfekt, og når jeg trak vejret dybt ind, kunne jeg mærke efteråret. Brugte lang tid på dybe indåndinger, så jeg næsten blev helt svimmel, men elsker når luften er helt klar og kold. At Niller så troede at jeg var ved at få et astmaanfald er en helt anden, knap så romantisk biting ved min begejstring for efterårsluft...
Alt i alt var det en fantastisk tur, og jeg glæder mig allerede til at skulle rejse med Niels igen. Han er altså dejlig, hvis I skulle være i tvivl.
Så nu er jeg hjemme igen, fuldstændig opladet af kærlighed og kultur, så der er nok til alle.