Hej Trine.
For det første ved jeg slet ikke, om jeg "må" skrive i denne kategori? Kommer ikke fra NS, selvom jeg har profil på siden (har aldrig brugt den). Men vil alligevel gerne sige lidt.
For det andet er jeg en af de der mere eller mindre anonyme profiler, der læser og følger med, men sjældent byder ind.
Men det vil jeg så forsøge på nu.
Jeg fødte min datter i juli 2007. Fødslen endte ud i lidt af et mareridt, der inkluderede vestorm i 3 timer, epidural, presseveer i 3 timer, før de opdagede at min pige var stjernekigger og samtidig lå med hovedet tiltet i bækkenet (sådan at jeg faktisk skulle føde øre og kind i stedet for baghovedet). Hun blev taget med cup, da hendes hjertelyd ikke ville rette sig mellem veerne og der kom grønt fostervand. Lige efter fødslen kom hun op på min mave, men bliver afnavlet og taget fra mig igen inden jeg når at røre hende. Hun er blå og trækker kun vejret i meget små gisp. Børnelægen og bagvagten arbejder på hende, mens jordmoderen, sygeplejerske, overlæge og sosu er fokuseret på mig, der er gået kold ovenpå alle anstrengelserne. Min mand står midt i det hele, og ved ikke hvem af os han skal være ved.
De får liv i min datter, der skriger, situationen er ikke længere kritisk, men hun skal op på neonatal, og min mand skal med dem. Jeg ser hende 5 sekunder inden de går, og ser hende så først igen 4 timer efter, da jeg er lappet sammen igen.
Jeg var SÅ træt og udmattet og kunne slet ikke fokusere på at jeg nu var mor, så det gjorde mig egentlig intet at de gik. Og sådan havde jeg det i lang lang tid. De første 4 måneder gik jeg med en konstant følelse af, at jeg ikke kunne tænke på fødslen med stolthed og glæde. Jeg havde jo sagt at jeg egentlig havde det fint med den, og jeg fik jo trods alt en fin og rask datter - så hver gang jeg havde behov for at snakke om den, indledte jeg med "jaaa æææh, det var da lidt barsk, men slet ikke noget imod hvad andre kan gå igennem...".
4 måneder efter så jeg en fødsel på tv, hvor man så hvordan barnet kom op, forældrene der bare stirrede på guldet, roen og freden efter fødslen, vejning og måling af baby osv. Alt det var vi blevet snydt for - og det manglede jeg så utroligt meget. Samtidig gik det op for mig, at der faktisk havde været en reel fare for min datters liv, og at det VAR en barsk omgang - også selvom andre var igennem noget værre. Og jeg fik endelig fortalt omverdenen at jeg nok ikke var helt så glad for min fødsel alligevel.
Nu er mit 2. barn snart ½ år, og hans fødsel var så fin som den kunne blive - hindeløsning, 14 timers veer, heraf 4 presseveer og vupti, så var han der. Han skreg med det samme, kom op på min mave, far klippede navlestrengen, hygge, ro og fred. Jeg fik det jeg manglede fra sidst, og jeg er så lykkelig for at jeg fik den oplevelse med - men det fjerner ikke det faktum, at jeg stadig mangler det fra min datters fødsel.
Så jo, sørg alt det du har brug for. Det er helt legalt - og jeg er sikker på at det er nødvendigt, for at man ikke ender ud i f.eks. en fødselsdepression. Hos os endte min mand med en efterfødselsreaktion, hvor han i flere måneder følte sig fuldstændig overrumplet af det kæmpe ansvar, der nu hvilede på os. I dag ved vi, at det var en reaktion på at se sin helt nyfødte datter, der blev pakket ind i ledninger, ilttilførsel, overvågning osv. og samtidig ikke ane hvordan den næsten bevidstløse kone, han efterlod, havde det.
Det endte ud i en hel roman
Jeg håber, at det er ok, jeg svarer, for jeg har stået der, og ved hvor splittet man kan være.
Til sidst et stort tillykke med jeres fine pige, med et smukt smukt navn.
Mange hilsener
Pernille