Tålmodighed - viljefast og overbærende...
En fase de 'bare' skal igennem, nogle reagerer mere end andre.
Ved det er nemt at sige... Men vi har altid gået ned i børnehøjde og sagt tingene og bruger meget meget sjælendt ordet 'nej'. Her er det; freder? jeg vil ikke have du ... Det er ikke i orden osv.
Ble skift; lad hende evt finde én ting hun må/skal have med op på puslebordet - give hende en bog. Vi har ikke havft megen kamp på puslebord til hverken bleskift eller tøj skift.
Tøj; lad hende side op og lad hende tage del i arbejdet.
Aftensmad/måltider; vend hende med ryggen til bordet - det at være lukket ude af fællesskabet er svært. Tag maden væk og tilbyd det igen når hun er faldet ned. Frederic bliver vendt rundt og bliver først vendt tilbage når han har sagt undskyld. For han ved udemærket når han gør ting der ikke er ok ved bordet. Og han siger selv når han evt har kastet med gaflen; det er ikke i orden - undskyld.
Når frederic har skidt og jeg siger; kom freder vi skal ind og have ren ble er hans svar; Nejj, ikke lige nu da - mor sætte ægge ur 5 min - så ren numse -aftale? Og han er blot 2 år +1 mdr
Da han var omkring 1½ år brugte vi det at 'holde pause' (time out), for det bruger dp også fra de omkring 1 år.
Vi bruger ægge ur til en del herhjemme... Når han ikke vil med ind ude fra haven - sætter vi æggeuret på skraldespanden og siger at når det ringer er det ind, som regl kommer han ind før end det ringer.
De gange han kan finde på at bide, ved han også det er forkert. Vi siger så at det koster 2 min pause. Hvortil han svarer; ja gerne sidde 2 min. Når æggeuret ringer får han/jeg en kæmpe krammer - han puster der hvor han bed og siger undskyld. I andre sammenhænge er det når uret ringer; så 2 min færdig, gerne lege nu? Hvortil han får en kæmpe krammer og et ja...
Han er ret kvik... Når jeg spørger; freder gider du lige give mig X? Svarer han tilbage; nej mor, det hedder altså bed om.... Og han retter også sig selv når han gerne vil have noget. Mor? giv mig.. nej det hedder jo be om...
Vi har heller ikke de der vredes udbrud, når der er noget der driller ham. Han har fra helt lille fået at vide at han blot skal bede om hjælp når noget driller. Hvis det når så vidt at han kaster det der driller i gulvet, kan man se han lige tænker i et split sek - samler det op og kommer hen med det driller med ordene; mor hjælpe mig, det driller /sider fast. Den korte og hurtige fra ham er når noget driller; mor! kom her..