Tandbørstning, bleskift og astmatisk bronkitis :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.145 visninger
12 svar
0 synes godt om
25. oktober 2010

SiljasMor

Hej girls

Jeg har et problem med min 16 mdr gamle datter. Hun NÆGTER at få børstet tænder. Hun skriger som om jeg er ved at gøre noget frygteligt ved hende  Det gør ondt på mig hver gang, men det skal jo gøres. Det er ikke længe siden hun ikke havde noget imod det. En anden lille ting hun hader er sin medicin. Hun har astmatisk bronkitis så hun får en spray med maske som hun skal have på mens hun trækker vejret 10-15 gange!! Det er virkelig længe  Og hun skriger af sine lungers fulde kraft HVER gang. Også DET gør ondt på mig. Har hun lavet nummer 2 i bleen  skriger hun os under bleskift. Det er frygteligt. Så i hvert fald 6 gange om dagen ca. får jeg hende til at skrige på den måde...

Hvad skal jeg gøre?

Jeg har prøvet masken på dukkerne og bamserne så vi ku lave en leg ud af det. Hun har fået lov at børste tænder på mig så hun kan se det ikke er farligt, men intet hjælper!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2010

SussieThyssen

SiljasMor skriver:

Hej girls

Jeg har et problem med min 16 mdr gamle datter. Hun NÆGTER at få børstet tænder. Hun skriger som om jeg er ved at gøre noget frygteligt ved hende  Det gør ondt på mig hver gang, men det skal jo gøres. Det er ikke længe siden hun ikke havde noget imod det. En anden lille ting hun hader er sin medicin. Hun har astmatisk bronkitis så hun får en spray med maske som hun skal have på mens hun trækker vejret 10-15 gange!! Det er virkelig længe  Og hun skriger af sine lungers fulde kraft HVER gang. Også DET gør ondt på mig. Har hun lavet nummer 2 i bleen  skriger hun os under bleskift. Det er frygteligt. Så i hvert fald 6 gange om dagen ca. får jeg hende til at skrige på den måde...

Hvad skal jeg gøre?

Jeg har prøvet masken på dukkerne og bamserne så vi ku lave en leg ud af det. Hun har fået lov at børste tænder på mig så hun kan se det ikke er farligt, men intet hjælper!!

Ak ja..den tror jeg de fleste forældre har været igennem..og der er bare ikke noget at gøre, det er nemlig et spørgsmål om viljestyrke.
Og du er den voksne og er den der bestemmer.
Så du må tage den periode med skrigeri, for det er ting som bare SKAL gøres.
Hun er nemlig lige i den alder, hvor de har det første minioprør, og så må man sætte hårdt mod hårdt.
Mor bestemmer, og så må hun skrige.
Det går over igen kan jeg trøste dig med.
Men ja,...det er bare så øv, og man føler sig som verdens værste mor.
Men hvis hun ellers er nogenlunde regelmæssig i at lave stort, så kan du udmærket begynde at sætte hende på potten, det kom mine allerede fra 1 års alderen, og der var tit gevinst, hvis jeg sad sammen med dem og hyggede imens. Men ingen tvang..bare hygge imens, og så masser af ros naturligvis.

Kærligst
Sussie

Anmeld

25. oktober 2010

Malthes mor

Kender det kun alt for godt. Min den lille begyndte på masken da han var 6 mdr. Inden da var det super hyggeligt at ligge på puslebordet og blive skiftet og få børstet tænder - han kunne ligge derude længe.

Men efter masken blev nødvendig, har han, ikke hver gang, men ofte skældt ud, når han skulle derud. Og ja, det er helt forfærdeligt. Men hans medicin er nødvendig og sådan er det.

Men det er da ubehageligt, at få sat masken for munden og næsen. Og samtidig blive holdt fast. Jeg kan godt forstå at de gør "oprør".

Men et lille lyspunkt: Vi havde den samme kamp med den store, som nu er 4 år. Han fik den da han var næsten 2 år, og da han nåede de 3 kunne vi give ham den uden kamp. Og vi kunne forklare ham, at det var for at hjælpe ham. Men jeg ved at der er længe til.

Anmeld

25. oktober 2010

SiljasMor

Tak for jeres svar. Det trøster mig at jeg trods alt ikke er den eneste med de problemer. Og ja det er jo ting der skal gøres, men glæder mig til den fase er ovre og hun har forstået det er for hendes eget bedste.

Jeg har købt en potte og har os overvejet at gå i gang, men min datter er bare virkelig energisk og har fut i numsen så hun har svært ved at sidde stille, men jeg tror jeg vil prøve det af

Anmeld

25. oktober 2010

Mor til Frederic og Freya

Vat i ørerne og så igang... Ej..

Tandbørstning; Lig hende lige som i ammestilling, så er den ene arm omme bagved og du har mere styr på hende. Jep hun skriger, men ikke noget hun tager skade af. De tænder skal børstes uanset om hun skriger eller ej. Synge en sang sammen - fortæl en historie mm.

Frederic er 25 mdr og skal til tider stadig ned og ligge 'i arm', men 85 % af tiden er der ingen brok. Tror det er en fase de skal igennem, teste om de for noget ud af at skrige. 

Maske; Hun skal helst sidde op - lad hende sidde med bog. Find evt noget hun kan lide i bogen og sig; kom så tæller vi til 10 lyserøde blomster. Men det positive i at hun skriger, er at hun så virkelig for medicinen ned i lungerne..

Vi har stor hit med at lade ham selv vælge hvad vi skal tælle til. Han har fået den siden han var 9 mdr -2 pust morgen og aften + den blå efter behov. og der fik han lov at lege med den - skille den af og kaste den på gulvet. Men her skal han have den uanset om han skriger i vilden sky eller han selv holder den. Ofte sidder han og læser i en bog samtidig med. Spørger ham hver morgen hvad vi skal tælle til og kommer med forslag.

Anmeld

25. oktober 2010

Barbamama

Min datter gider heller ikke altid tandbørsten. Jeg tænder for fjernsynet og stiller det på Ramasjang. Så lægger jeg hende imellem mine ben med hovedet op mod mig. Hendes arme kommer så ind under mine ben og så børster vi tænder. Hun bliver ikke sur over jeg lægger hende sådan mere. Det gjorde hun i starten. Men hun render da ikke nogen vegne. He he....

Anmeld

25. oktober 2010

SiljasMor

Mor til Frederic skriver:

Vat i ørerne og så igang... Ej..

Tandbørstning; Lig hende lige som i ammestilling, så er den ene arm omme bagved og du har mere styr på hende. Jep hun skriger, men ikke noget hun tager skade af. De tænder skal børstes uanset om hun skriger eller ej. Synge en sang sammen - fortæl en historie mm.

Frederic er 25 mdr og skal til tider stadig ned og ligge 'i arm', men 85 % af tiden er der ingen brok. Tror det er en fase de skal igennem, teste om de for noget ud af at skrige. 

Maske; Hun skal helst sidde op - lad hende sidde med bog. Find evt noget hun kan lide i bogen og sig; kom så tæller vi til 10 lyserøde blomster. Men det positive i at hun skriger, er at hun så virkelig for medicinen ned i lungerne..

Vi har stor hit med at lade ham selv vælge hvad vi skal tælle til. Han har fået den siden han var 9 mdr -2 pust morgen og aften + den blå efter behov. og der fik han lov at lege med den - skille den af og kaste den på gulvet. Men her skal han have den uanset om han skriger i vilden sky eller han selv holder den. Ofte sidder han og læser i en bog samtidig med. Spørger ham hver morgen hvad vi skal tælle til og kommer med forslag.

Det med tandbørstningen og ammestilling det gør vi allerede

Men det lyder som en god ide at prøve med at læse en bog og tælle, så det vil vi da gøre i aften. Tak for rådene..

Anmeld

25. oktober 2010

Miia90

jeg havde det da jeg var lille og der fik min dukke over inden jeg skulle, så kom jeg op på min moars skød og sad men jeg kiggede fjernsyn og min moar sad og sang børnesange for mig mens hun også hoppede min hendes ben + jeg havde sut i munden

Anmeld

25. oktober 2010

sarahb

vi har det ved tandbørstning, det vil han bare ikke. men han får det selvfølgelig gjort alligevel. Det virkede for os en periode at tælle medens vi gjorde det, så vidste han der var en slutning på det. Men det virker ikke mere, jeg synger snakker osv men nej, han vil ikke. Har opgivet om jeg kan gøre noget lige nu, men han skal bare vænnes til det og se der ikk er en vej uden om.

Anmeld

25. oktober 2010

Mor til Frederic og Freya

SiljasMor skriver:

Det med tandbørstningen og ammestilling det gør vi allerede

Men det lyder som en god ide at prøve med at læse en bog og tælle, så det vil vi da gøre i aften. Tak for rådene..

I kan jo også give maske andre steder end puslebord. Har hørt at nogle også gør det foran fjernsynet og lign.

Der kommer en tid hvor de syntes den maske bare er jordens undergang, men hold ud...

Frederic kommer selv og siger til hvis jeg har glemt den; moar? medicin - tælle til 10 betonblander idag. Ofte sidder han selv med den, mens jeg giver ham strømper på, man kan jo høre på ventil'en om han gør det rigtig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.