det med egenbetaling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. oktober 2010

Marco2

Nu nævner du her eksempler på fedme og rygere-politikker. Om der skal egenbetaling til?

Men vi kan da rykke det et niveau tættere på vores egen virkelighed her på baby.dk og spørge om der skal egenbetaling på tryghedsscanninger og blodprøvetagning ved graviditet??

Man kan læse herinde at folk "forlanger" en tryghedsscanning hvis der er en smule blodigt udfåd i ugerne inden uge 12 og at mange drøner til lægen for at få taget hcg-blodprøve hvis deres test har været negativ. Nogle henvender sig endda til vagtlægen for at få svar …

Her er der ikke engang tale om noget sygdomsbestemt men er ene og alene et spørgsmål om at få stillet nysgerrigheden.

Er det rigtigt at samfundet skal betale så mange penge til "nysgerrige og utålmodige" gravide for at få stillet deres nysgerrighed?

AG

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Marco2 skriver:

Nu nævner du her eksempler på fedme og rygere-politikker. Om der skal egenbetaling til?

Men vi kan da rykke det er niveau tættere på vores egen virkelighed her på baby.dk og spørge om der skal egenbetaling på tryghedsscanninger og blodprøvetagning ved graviditet??

Man kan læse herinde at folk "forlanger" en tryghedsscanning hvis der er en smule blodigt udfåd i ugerne inden uge 12 og at mange drøner til lægen for at få taget hcg-blodprøve hvis deres test har været negativ. Nogle henvender sig endda til vagtlægen for at få svar …

Her er der ikke engang tale om noget sygdomsbestemt men er ene og alene et spørgsmål om at få stillet nysgerrigheden.

Er det rigtigt at samfundet skal betale så mange penge til "nysgerrige og utålmodige" gravide for at få stillet deres nysgerrighed?

AG

jamen du har fuldstændig ret! jeg synes grænserne er udviskede og svære at overskue for nogle ting skal man selvfølgelig kunne forlange mens andre er luksus, unødvendigt og egoistisk at "forlange" hjælp til...

det er et stort og svært spørgsmål

Anmeld

23. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Den problematik du stiller op der, har jeg tænkt meget og længe over af flere omgange.

For i bund og grund, er de fleste skader, som vi kommer på hospitalet med selvforskyldte. HVis vi spiller fodbold og brækker benet, kunne vi havde ladet være med at spille fodbold, hvis vi ryger og får kræft kunne vi have ladet være med at ryge, hvis vi er fede og får diabetes 2, så kunne vi havde ladet være med at blive fede.

Så det er en svær problematik. Man kan jo sige at rygere og alkoholikere i deres misbrug har betalt meget til statskassen, men det har narkomanen ikke? Så de 2 første kan vi behandle på statens regning, men narkomanen må sejle i sin egen sø. HVis man ser kynisk på det, så jo hurtigere narkomanen går bort, jo hurtigere slipper vi får de begår kriminalitet modtager kontanthjælp osv.

Men i forhold til det, så er der stor forskel på tingene for mig. Der er stor forskel på at få hjælp til barnløshed, hvis man ikke kan få børn, eller blive behandlet for kræft fordi man har kræft. Jeg har skrevet min holdning til barnløshedbehandling i den anden tråd, så den gider jeg ikke gentage her. Men det er virkelig noget jeg har tænkt meget og længe over. Men desværre ikke lige har den forkromede løsning på

Anmeld

23. oktober 2010

Svei

Caroline86 skriver:

Nu er der så meget snak om egenbetaling ved barnløshedsbehandling at jeg vil høre jeres mening om nogle andre ting.

Fedme er et KÆMPE problem for det Danske samfund. Der kommer flere og flere fede mennesker i Danmark og hospitalerne bliver belastet af de utroligt mange patienter med sygdomme opstået som reaultat af fedme. Bør alle fedmerelaterede indlæggelser være egenbetaling? Skal støtte til fedmeoperationer fjernes? Skal skatterne hæves for dem med BMI på over 30?

Hvad med rygere? Bør de selv betale for kræftbehandling, behandling i forbindelse med hjerte-karsygdomme og diabetes?

De fleste (bemærk jeg siger de FLESTE, ikke alle) overvægtige er selv skyld i det og det samme må siges om rygere hvorimod barnløse ikke nødvendigvis selv har gjort noget for at være i den situation de er.

Jeg har egentlig givet min mening til kende i en anden tråd, men kommer da med den igen: Jeg er FOR støtte. Begrænset støtte! I forbindelse med barnløshedsbehandling forestiller jeg mig støtte til 1. barn og så kan 2., 3. og 12. barn være egenbetaling. Det samme i forhold til fedmeoperationer. Eksempelvis er det fint at 1. bypass operation er med støtte, men 2., 3. og 12. på egen regning.

Hvad mener du?

Knus Caroline, som håber vi kan holde en ordentlig tone i denne tråd!

Fedmeoperationer mener jeg slet ikke er nogen løsning...du behandler et symptom, frem for at tage fat om roden. Det er hovedet den er gal med hos de fede og der hjælper det ikke at snørre sækken ind.

Så ja, jeg synes faktisk selv de burde betale...

Anmeld

23. oktober 2010

Miia90

23. oktober 2010

henh01

Altså nu er det jo ikke alle overvægtige der bliver tykke fordi de overspiser og har psykiske problemer. Mange overvægtige er det fordi det er genetisk eller pga af anden sygdom, stofskifte mv. Jeg synes man i nogle tilfælde bør overveje at betale for fedmeoperationer, men mener bestemt de bliver givet for hurtigt i dag. -Tab dig 10% så får du den - "nå fik du ikke lige tabt dig 10% -pyt med det vi gør det alligevel." Men er fedmeoperationen ikke løsningen, burde samfundet så ikke overveje at yde tilskud til diætister, træning mv, som den korte periode hvor der var "træning på recept"?? 

Som en længere oppe skriver så tror jeg sgu alt i alt at alle får sin bid af kagen i det danske samfund. HVis man sætter egenbetaling på diverse behandlinger - sætter vi et samfund op hvor forskellen mellem rig og fattig bliver meget tydelig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.