Så smeltede mit hjerte for alvor <3

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2010

Skouboe

Ranarupta skriver:

Vi prøvede rismos - og det var ikke et hit, hvilket jeg sagtens kunne forstå, da jeg smagte på det! Blandede lidt æblemos i, men slet ikke noget, der mindede om halvdelen (eller en fjerdedel for den sags skyld), så det vil jeg da bestemt prøve!!

Og måske jeg så skulle prøve gulerodsmos istedet for kartofler. Er det ikke også lidt sødere? 
Det er ikke et must med mos, fremfor grød. Men det er nemmere at undgå mælk deri, tænker jeg?
Sp'en sagde, at jeg skulle lave mosen på kogevandet og så olie. Det smager kedeligt, men det smager stadig af lidt...

Indtil videre, så har vi siddet med Albert på skødet og vi har snakket om, at det var ved at være tid til højstol. Men tror du, at skråstolen er bedre?

Tak for rådene! Elsker simpelthen jer med-NS'ere! 

Jeg startede med grød, fordi det netop er nemmere at gøre sødt, og det er en smag spædbørn elsker, fordi modersmælk er rigtigt sødt.

Almindelig grød laver du bare på vand, og tilsætter olie. Kender du bogen "Mad til spædbørn og småbørn"? Ellers kan den købes på apoteket, eller downloades gratis her: http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Prøv majs istedet - det var ihvertfald Frejas favorit

Jeg er enig med jeres SP i at du bare laver mos på kogevandet og så noget olie. Sørg for at vælge en neutral olie i starten, der ikke smager for kraftigt igennem. Herhjemme prøvede jeg tidselolie med det resultat at frøknen nægtede at spise i en uge...

Skråstolen er god fordi tynd grød vil ryge bagerst i svælget uden at han selv skal skubbe det derom med munden, så det er rigtigt nemt for ham at synke - det hele drejer sig om at få ham til at forstå at det er der maden skal hen og at det smager godt. Prøv at tænke på hvilke bevægelser du laver med munden når du spiser noget og når du fx drikker af et sugerør. Hvis han bruger de samme mundbevægelser som når han bliver ammet, så skubber han maden ud igen, og det er ikke meningen - han skal lære at bruge munden anderledes.

Silja får jo medicin og det har nogenlunde samme konsistens som tynd grød. Jeg giver hende det mens hun ligger næsten helt ned, netop fordi så får hun hjælp af tyngdekraften. Hun er nu ved at have fanget pointen, og det er efterhånden sjældent at hun får skubbet det hele ud igen, men det sker stadigvæk.

Prøv med tynd grød med masser af mos og lad ham sidde i stråstolen mens han spiser - jeg tror det vil hjælpe jer rigtigt meget. Og så husk at hvis han kun spiser et par teskefulde, er I stadig på rette spor. Respektér hvis han siger fra (vender hovedet væk, nægter at åbne munden og begynder at pylre). Så længe han pænt åbner munden for skeen, vil han gerne have mere, også selvom det hele kommer ud igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2010

Ranarupta

Skouboe skriver:

Jeg startede med grød, fordi det netop er nemmere at gøre sødt, og det er en smag spædbørn elsker, fordi modersmælk er rigtigt sødt.

Almindelig grød laver du bare på vand, og tilsætter olie. Kender du bogen "Mad til spædbørn og småbørn"? Ellers kan den købes på apoteket, eller downloades gratis her: http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Prøv majs istedet - det var ihvertfald Frejas favorit

Jeg er enig med jeres SP i at du bare laver mos på kogevandet og så noget olie. Sørg for at vælge en neutral olie i starten, der ikke smager for kraftigt igennem. Herhjemme prøvede jeg tidselolie med det resultat at frøknen nægtede at spise i en uge...

Skråstolen er god fordi tynd grød vil ryge bagerst i svælget uden at han selv skal skubbe det derom med munden, så det er rigtigt nemt for ham at synke - det hele drejer sig om at få ham til at forstå at det er der maden skal hen og at det smager godt. Prøv at tænke på hvilke bevægelser du laver med munden når du spiser noget og når du fx drikker af et sugerør. Hvis han bruger de samme mundbevægelser som når han bliver ammet, så skubber han maden ud igen, og det er ikke meningen - han skal lære at bruge munden anderledes.

Silja får jo medicin og det har nogenlunde samme konsistens som tynd grød. Jeg giver hende det mens hun ligger næsten helt ned, netop fordi så får hun hjælp af tyngdekraften. Hun er nu ved at have fanget pointen, og det er efterhånden sjældent at hun får skubbet det hele ud igen, men det sker stadigvæk.

Prøv med tynd grød med masser af mos og lad ham sidde i stråstolen mens han spiser - jeg tror det vil hjælpe jer rigtigt meget. Og så husk at hvis han kun spiser et par teskefulde, er I stadig på rette spor. Respektér hvis han siger fra (vender hovedet væk, nægter at åbne munden og begynder at pylre). Så længe han pænt åbner munden for skeen, vil han gerne have mere, også selvom det hele kommer ud igen

Ihh, mange tak! 

Skråstol og grød it is!

Anmeld

6. november 2010

anna-jonas

Hvor er Bønne-mansen bare lækker.........og jeg kan godt huske da vi fik de første latteranfald.............man smelter bare totalt.

Jeg tænker at i skal vente 2 uger mere, med fast føde. Vi havde samme prob. med Ida............hun kastede også voldsomt op af mme. så det har hun aldrig fået...........hun begyndte på alm. mælk da hun var ca. 11 mdr. indtil da blev hun ammet og fik lidt vand.

Held og lykke...............og husk, at alt mad er der tilvænning til. Mine 3 børn har været vist forskellige i deres tilgang til maden. Jonas spiste fra dag et, da han kun var 4 mdr. gammel..............han guffede i sig, og var vildt begejstret. Mens damerne herhjemme, har været overordentligt tilbageholdende i starten.

Mette

Anmeld

7. november 2010

Jules

Eeeeej hvor ser han da bare dejlig ud altså!

De andre dejlige damer har givet de bedste råd jeg selv kan komme på!

Anmeld

7. november 2010

ooo

Århh hvor er han en dejlig nuttebasse.

Jeg er også heeelt vild med dit profilbillede, han ser så fin ud på det.

Jeg har desværre ikke nogen gode råd med hensyn til at få bønnen til at spise, da jeg jo ikke selv har fået sådan en lækker lille baby endnu. Men det er så rart at se hvordan vi kan bruge hinanden herinde, til alt hvad der måtte være af problemer eller gode tider. Det er jeg ret begejstret for!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.