Tandbørstningen er et helvede:(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.360 visninger
13 svar
0 synes godt om
16. oktober 2010

klmf

Hej tøser

Oliver har nu 2 fine bisser, de er kommet uden det store spektakel. Men tandbørstningen er rent ud sagt et helvede. Han VIL simpelthen ikke have børstet de tænder! I starten kunne jeg få børsten ind i munden på ham og så lukkede han sammen ligeså snart jeg nærmede mig tænderne. Nu kniber han munden HELT tæt, ormer sig rundt, laver afværgebevægelser og græder hjerteskærende.... Jeg har så holdt ham med den ene af hans arme omme bag min ryg, så det kun var den ene jeg skulle have styr på, men det kan ikke blive ved det her. Jeg har Lola Jensens bog, hvor hun skriver noget om at et fast, bestemt tag nok skal få det til at køre... Det virker slet ikke og jeg bliver også helt ked ved det. Nu har vi besluttet at købe en ny børste og så i 14 dag elade ham lege med den uden at prøve at børste og så starte forfra med at indføre det igen lige så stille. Har bare sådan på fornemmelsen det ikke bliver godt.

Jer andre med børn med aversioner mod tandbørstning, hvad gør I?? 

Nogen gode råd, før jeg løber med prisen som årets dårligste mor, for føler nærmest jeg begår overgreb

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2010

Mathilde

Det lyder ligesom her hjemme!

Celina havde en kort periode, hvor det var ok at børste tænder, men det gik hurtigt over

Så nu gør jeg som dig. Jeg holder hende, så jeg kan børste hendes tænder. Hun bliver tåbelig og skriger og vrider sig, men sådan er det bare lige nu. Jeg vil hellere holde hende end riscikere huller i tænderne

Men det er bestemt ikke sjovt. Celina er dog glad igen med det samme bærsten er ude af munden og begynder strakt at sludre

Ville bare sige, at du ikke er alene med det problem.

Knus

Anmeld

16. oktober 2010

Sjl-msl-Mkl

Sådan gjorde min datter også da hun havde omkring 5 tænder. Jeg satte mig på gulvet med sprædte ben, lagde hendes hoved i mellem hvor hendes arme var under mine ben. Hovedet og arme holdes jo fast med mine ben, og så kunne jeg børste. Det lyder helt vildt ondt, men her hjalp det altså.. Der gik lidt over 14 dage med dette, og så var vi tilbage til gammel rutine med bare og ligge på gulvet selv og mor børster.

Men køb da evt en anden børste som han kan have når han vil, en legebørste hed det her hjemme.

Knus Sofie

Anmeld

16. oktober 2010

LotteN

uha, tandbørstning er aldrig særlig sjovt...

Men dengang vi var til tandlæge min min datter første gang, fik jeg afvide af tandlægen jeg ikke skulle holde hende, for så forbinder hun det bare med noget dårligt. Og når de ikke er ældre, som din pige ikke er, så er det jo begrænset hvad hun får af sukker hver dag.

har du prøvet hvor barnet selv hold på tandbørsten og i hjælpes ad?
eller evt. en der leger noget leg imens den anden børste tænder...
herhjemme skal der nemlig tit afledsningsmanøvre til   eller at Lærke børste fars tænder, mens mor børste Lærkes ;

Anmeld

16. oktober 2010

klmf

Mathilde skriver:

Det lyder ligesom her hjemme!

Celina havde en kort periode, hvor det var ok at børste tænder, men det gik hurtigt over

Så nu gør jeg som dig. Jeg holder hende, så jeg kan børste hendes tænder. Hun bliver tåbelig og skriger og vrider sig, men sådan er det bare lige nu. Jeg vil hellere holde hende end riscikere huller i tænderne

Men det er bestemt ikke sjovt. Celina er dog glad igen med det samme bærsten er ude af munden og begynder strakt at sludre

Ville bare sige, at du ikke er alene med det problem.

Knus

Tusind tak for dit svar, det hjælper faktisk lidt at vide vi ikke er de eneste, der har den kamp

Min svigerinde gav mig det råd at synge den samme sang hver gang, det har hjulpet på hendes unger. Siger hun til hende der HADER at synge

Åh ved ikke hvad vi gør, men må prøve os frem

Ha en god aften

Anmeld

16. oktober 2010

morx4

vi har haft stor succes med at lade børnene børste mors og fars tænder samtidigt, og kikke med i spejlet så de kan se hvad der sker. at skifte til en super lækker børne tandpasta har også gjort underværker.

Anmeld

16. oktober 2010

klmf

DatterMalou skriver:

Sådan gjorde min datter også da hun havde omkring 5 tænder. Jeg satte mig på gulvet med sprædte ben, lagde hendes hoved i mellem hvor hendes arme var under mine ben. Hovedet og arme holdes jo fast med mine ben, og så kunne jeg børste. Det lyder helt vildt ondt, men her hjalp det altså.. Der gik lidt over 14 dage med dette, og så var vi tilbage til gammel rutine med bare og ligge på gulvet selv og mor børster.

Men køb da evt en anden børste som han kan have når han vil, en legebørste hed det her hjemme.

Knus Sofie

Tak for dit svar

Jeg har jo sådan en lille 'ormer', der bare er helt umulig at holde... Er ikke klar til at holde ham sådan fast, han er trods alt kun 10 mdr endnu

Vi må prøve os frem og se hvad der sker....

Anmeld

16. oktober 2010

klmf

LotteN skriver:

uha, tandbørstning er aldrig særlig sjovt...

Men dengang vi var til tandlæge min min datter første gang, fik jeg afvide af tandlægen jeg ikke skulle holde hende, for så forbinder hun det bare med noget dårligt. Og når de ikke er ældre, som din pige ikke er, så er det jo begrænset hvad hun får af sukker hver dag.

har du prøvet hvor barnet selv hold på tandbørsten og i hjælpes ad?
eller evt. en der leger noget leg imens den anden børste tænder...
herhjemme skal der nemlig tit afledsningsmanøvre til   eller at Lærke børste fars tænder, mens mor børste Lærkes ;

Tak for dit svar

Han synes det er herre grineren at se mig børste tænder - men det er dæleme noget andet når børsten vender mod ham

Anmeld

16. oktober 2010

Skouboe

Jeg fandt en lækker toilettaske til min datter, og fyldte den med forskellige ting, jeg lige kunne finde på badeværelset - en mascara, en deo, børne plaster, compeed osv. og gav hende den at lege med.

Hun sad så og havde mere travlt med hvad der var i tasken, end med at hun fik børstet tænder. Hver 4-5 dage skiftede jeg så nogle af tingene ud, så der altid var noget nyt at kigge på og pille ved.

Hun glemte helt at hun fik børstet tænder og efter et stykke tid, var tandbørstningen pludselig ikke et problem længere.

Anmeld

16. oktober 2010

quar20

Altså herhjemme har vi fra starten af sunget trolderik..!! Tino får ALTID selv lov at "lege" lidt med tandbørsten først.. Altså igennem 1.sang..

Så tager moar/faar næsten sang og får ondnet hans bisser nederst..

Han får nu lidt vand i kop..

3 gang får han igen lov igennem en sang at lege lidt med tandbørsten..!!

4 gang tager vi øverst..!! ja det tager nok en 15min ca men for hunde vi begge nyder det..!!

Vi havde også en periode hvor han bare NÆGTEDE det...!!! Det fik han lov at børste vores tænder med vores tandbørster så han ku se at det ikke var farligt..!!

Nu er han 20 måneder og han er simpelthen SÅ sej - og ELSKER at få børstet tænder..!!

Har læst et eller andet sted om at det handler om at gøre det til en leg og en rigtig rigtig sjov leg..!! En leg hvor både mor/far er med og barnet..!! Også er det smadder vigtigt at man ikke overskriger barnets grænser ved fastholde det osv ( fik jeg at vide af min sp ) - om det så skal tage 1 time at børste de tænder så skal man bare sørger for at det ikke får en dårlig oplevelse ud af det..!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.