Hjælp til mat c renters rente. kapital etc.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Jeg sidder lige og tænker over om mine svar er over c niveau. Der var en der nævnte noget med en tabel. Det jeg mindes er at der findes en tabel over den naturlige logaritme. Der kan man finde de værdier man skal bruge og derudfra finde svaret.

Jeg tror ikke det er meningen du skal sidde og lave alle beregninger indtil du støder på 30000 kr. Det er ikke forkert at gøre, men besværligt og ikke det der er meningen med opgaven tror jeg.

Opgave 2 er samme formel som opgave 1

K(0)= 8 mio

K= 16 mio

renten er 2 % = 0,02

Kan du ikke prøve at lede efter ordet "fremtidsværdi" i stikordslisten bagest i bogen. Så kan du måske finde en formel du kan bruge.

Vi har desværre ikke en Mat bog, men en opg. samling. Har ikke noget stikordsregister umiddelbart.  Men kan vel finde det på nettet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2010

NielsNB

Da jeg nævner den tabel jeg snakkede om, siger Sussie straks "Renteforskydningstabel". Det var vist noget af det hun elskede i skolen for årtier siden.

Imponerende formler Søddepødde .

Anmeld

13. oktober 2010

Pena

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Vi har desværre ikke en Mat bog, men en opg. samling. Har ikke noget stikordsregister umiddelbart.  Men kan vel finde det på nettet.

Jamen I har vel en bog hvor teorien står i? Ellers er det vel lidt svært.

Jeg har mine svar udfra at have googlet. Men jeg ved jo ikke om svarene er fundet ud fra den teori I skal bruge.

Anmeld

13. oktober 2010

Chalala85

NielsNB skriver:

Du er jo super Chalala85, kan du finde mig den liste der ved 2% over 10 år ser nogenlunde sådan ud:

År - Procent (2%)
0  -  1
1  -  1,02
2  -  1,04
3  -  1,061
4  -  1,082
5  -  1,104
6  -  1,126
7  -  1,149
8  -  1,172
9  -  1,195
10  -  1,219

Skal kun være hvis den lige popper op for dig, du skal ikke bruge evigheder på det

finde dig? jeg er ik helt med

Anmeld

13. oktober 2010

Pena

Ja tabellen var den jeg nok ville afprøve, men virkede lidt langhåret når man skal nå op til det tredobbelte beløb.

Er ret sikker på din beregning er rigtig, og forstod det vist også helt til bunds!

Jeg kan godt lide matematik i den forstand, at jeg faktisk finder det interessant og vigtigt, men jeg har mega svært ved at gennemskue hvad jeg skal gøre med tallene.

Formlerne hænger ikke ved. Er der andet at gøre end at øve sig? Måske hænge formlerne op over hele hytten?

Nu er jeg fast lektiehjælper for min søster, og har selv studeret meget.

Min erfaring er at man behøver ikke lære formler udenad. Det vigtige er at forstå den større sammenhæng, og vide HVOR man finder formlerne. Jeg regner med man må tage en formelsamling eller noter med til eksamen.

Det jeg siger til min søster er at hun hvergang skal analysere opgave teksten og starte med at skrive op hvad man har at gøre med. Som jeg har gjort i starten af opgaven. Altså K(0) = x , rente = y osv. Så kan du begynde at lede efter den formel hvor man finder den ukendte.

Så mit råd: lær hvilke faktorer der bliver nævnt i opgaven. Og løsningen er træning, træning, træning.

Anmeld

13. oktober 2010

Søddepødde skriver:

Jeg sidder lige og tænker over om mine svar er over c niveau. Der var en der nævnte noget med en tabel. Det jeg mindes er at der findes en tabel over den naturlige logaritme. Der kan man finde de værdier man skal bruge og derudfra finde svaret.

Jeg tror ikke det er meningen du skal sidde og lave alle beregninger indtil du støder på 30000 kr. Det er ikke forkert at gøre, men besværligt og ikke det der er meningen med opgaven tror jeg.

Opgave 2 er samme formel som opgave 1

K(0)= 8 mio

K= 16 mio

renten er 2 % = 0,02

Kan du ikke prøve at lede efter ordet "fremtidsværdi" i stikordslisten bagest i bogen. Så kan du måske finde en formel du kan bruge.

Nu lyder jeg helt blank. Men hvordan skriver jeg mio i formlen? Skal jeg skrive det hele tal, eller skal jeg tilføje nuller bagefter eller?

Anmeld

13. oktober 2010

Søddepødde skriver:

Nu er jeg fast lektiehjælper for min søster, og har selv studeret meget.

Min erfaring er at man behøver ikke lære formler udenad. Det vigtige er at forstå den større sammenhæng, og vide HVOR man finder formlerne. Jeg regner med man må tage en formelsamling eller noter med til eksamen.

Det jeg siger til min søster er at hun hvergang skal analysere opgave teksten og starte med at skrive op hvad man har at gøre med. Som jeg har gjort i starten af opgaven. Altså K(0) = x , rente = y osv. Så kan du begynde at lede efter den formel hvor man finder den ukendte.

Så mit råd: lær hvilke faktorer der bliver nævnt i opgaven. Og løsningen er træning, træning, træning.

Kan det passe at opg. 2 er n=35?

Anmeld

13. oktober 2010

Pena

Kan det passe at opg. 2 er n=35?

Ja det får jeg også. Så må vi se om det er korrekt. De to sidste opgaver kan jeg ikke lige umiddelbart hjælpe med.

Anmeld

13. oktober 2010

Søddepødde skriver:

Ja det får jeg også. Så må vi se om det er korrekt. De to sidste opgaver kan jeg ikke lige umiddelbart hjælpe med.

JUBIIIIIIIII SÅ har jeg forstået noget.

De sidste to kom jeg igennem med en fra kl. Håber de er rigtige.

Tusind tak for hjælpen. Det var rigtig sødt af dig.

Anmeld

13. oktober 2010

Pena

JUBIIIIIIIII SÅ har jeg forstået noget.

De sidste to kom jeg igennem med en fra kl. Håber de er rigtige.

Tusind tak for hjælpen. Det var rigtig sødt af dig.

Det var så lidt. Jeg går ledig pt, så nyder bare at bruge hjernen lidt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.