PCO af stress?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.147 visninger
17 svar
0 synes godt om
13. oktober 2010

Micch

Hej her inde.

Jeg har fået koncenteret PCO, men er ikk overvægtig på nogle måde. (i forhold til min højde vejer jeg 5 kg for lidt har jeg altid gjort) Men jeg gik ned med stress for halv andet år siden og har læst at det kan udvikle PCO.

Ville gerne vide om der er andre der har fået PCO den vej og står i samme sted som mig. og om i er blevet gravide og hvad i har andret ændret i jeres liv for at hjælpe på vej til og blive gravid.

Prøver på at ændre min kost så godt som muligligt. men synes det er en stor omvældtning hele tiden og tænke på hvad jeg propper i munden.

Lever ikk usundt men hellere ikk super sundt da jeg elsker god dansk mad med kartofler og sovs.

Håber i kan hjælpe mig her inde.

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2010

Dorthe1986

Hejsa

Tja jeg står ikke helt i samme båd som dig, da jeg for det første nok altid har haft PCO og jeg samtidig er overvægtig... Men kan snakke med om kosten

Ved ikke om du kender bogen Spis dig gravid, men den er rigtig god til os med PCO. Nå men efter at have fundet ud af at jeg havde PCO, fik jeg købt den bog - det var oktober sidste år. Nå men jeg prøvede at leve efter den, men hold da k... det var svært! Så jeg faldt i og tænkte argh så giv mig dog metformin i stedet!!

Nå men i April  i år, kom jeg ned på en "rigtig" fertilitetsklinik og fik at vide, at jeg skulle tabe mig og så var de sikker på at min cyklus ville blive bedre og så skulle de måske ikke hjælpe så meget, når det kom dertil. Så gik jeg ellers i gang med at spise efter bogen og denne gang kunne jeg finde ud af det - faktisk gik det latterligt nemt  Det korte af det lange er at allerede i Juli bliver jeg gravid, så det tog mig tre måneder på kosten (jeg tabte 13 kg) og så var den der Og nu tæller jeg ned til jeg har født, hvor jeg har lovet mig selv at synde med kartofler og alt det jeg ellers ikke har måtte spise

Så ja det jeg ville sige er, at uanset hvordan din PCO er kommet vil jeg anbefale kosten og så skal du selvfølgelig prøve at undgå stress

Håber det hele nok skal lykkes for dig

Anmeld

13. oktober 2010

Snefnug1984

PCO kan ikke komme af stress.. PCO er som regel en arvelig sygdom og den "grundlægges" allerede når du får din første mens. Men selvfølgelig er der sammenhæng mellem stress og kroppens generelle helbred og om PCO kan forværres ved stress? Ja det er et godt spørgsmål..

Man behøver jo ikke være overvægtig for at have PCO - selv er jeg helt normalvægtig med 52 kg og 163 cm høj, så det kan ramme alle uanset vægt. Så du skal nok nærmere se på din families gener, for at finde nøglen til din PCO - er der fx. diabetes i familien?

Anmeld

13. oktober 2010

Snefnug1984

Men kig på din kost.. kartofler er fx NO GO i en pco kost

Anmeld

13. oktober 2010

Micch

Mange tak for dit svar. det er dejligt at hører at det er gået så stærkt for dig. jeg har bestilt bogen på bib og jeg skal hente den idag Når de nu åbner.

Jeg får metfomin har har gjort siden feb vil jeg tro. kan ikk rigtig huske det. det er et år siden nu at vi gik i gang med projekt baby. og synes det tager utroligt hårdt på en. bare det når jeg læser om nogle der har prøvet i længere tid for jeg en klump i halsen og skidt hvis det er mig der ender med at gå så længe.

Men kan godt hører på det hele at jeg bare skal følge den bog også håbe på at det vil gå lige så stærkt som med dig.

Ang stess skal jeg til lægen i næste uge og ha fundet ud af om det stadig er der. der jeg har vende mig til og ha det som jeg har det.

Anmeld

13. oktober 2010

Dorthe1986

Micch skriver:

Mange tak for dit svar. det er dejligt at hører at det er gået så stærkt for dig. jeg har bestilt bogen på bib og jeg skal hente den idag Når de nu åbner.

Jeg får metfomin har har gjort siden feb vil jeg tro. kan ikk rigtig huske det. det er et år siden nu at vi gik i gang med projekt baby. og synes det tager utroligt hårdt på en. bare det når jeg læser om nogle der har prøvet i længere tid for jeg en klump i halsen og skidt hvis det er mig der ender med at gå så længe.

Men kan godt hører på det hele at jeg bare skal følge den bog også håbe på at det vil gå lige så stærkt som med dig.

Ang stess skal jeg til lægen i næste uge og ha fundet ud af om det stadig er der. der jeg har vende mig til og ha det som jeg har det.

Af hvad jeg kan læse ud fra bogen, så er metformin en enorm støtte i kostomlægningen Så det er rigtig godt at du også får det

Kan fuldt ud følge dig i de følelser du render med. Vi prøvede i 1 år og 4 måneder og jeg gruede virkelig også for at blive en af dem, der skulle vente i årevis. Faktisk sad jeg tre dage inden jeg fandt ud af at jeg var gravid og tudbrølede over hvor uretfærdigt det var og at nu ville regeringen til at ændre i hjælpen til fertilitetsbehandling.. Jeg har så bare været så enormt heldig.

Men i bogen er der nogle eksempler på normalvægtige kvinder, der har spist efter bogen, hvor de også er blevet gravide rimelig hurtigt. Men jeg  alt hvad jeg har for at det nok skal lykkes inden længe

Anmeld

13. oktober 2010

Micch

SolsikkeBlomst skriver:

PCO kan ikke komme af stress.. PCO er som regel en arvelig sygdom og den "grundlægges" allerede når du får din første mens. Men selvfølgelig er der sammenhæng mellem stress og kroppens generelle helbred og om PCO kan forværres ved stress? Ja det er et godt spørgsmål..

Man behøver jo ikke være overvægtig for at have PCO - selv er jeg helt normalvægtig med 52 kg og 163 cm høj, så det kan ramme alle uanset vægt. Så du skal nok nærmere se på din families gener, for at finde nøglen til din PCO - er der fx. diabetes i familien?

Så meget er jeg ikk inden i Pco men både min læge og har læst mig til at stress kan udvikle det. men der har alle jo forskellige meninger om hvordan en ting funger.

Min farfar har diabetes 2 (gammelmands sukkersuge)

Men lægen sagde også at jeg ikk skulle rende med at det kom fra ham når det var den slags han havde.

Det med katofler får jeg meget svært ved at skulle undvære da jeg er vokset op med det fra spæd. fik most kartofle allerede som spæd ca 5 mdr +/- da min mor ikk havde mælk nok.

Anmeld

13. oktober 2010

Micch

Dorthe1986 skriver:

Af hvad jeg kan læse ud fra bogen, så er metformin en enorm støtte i kostomlægningen Så det er rigtig godt at du også får det

Kan fuldt ud følge dig i de følelser du render med. Vi prøvede i 1 år og 4 måneder og jeg gruede virkelig også for at blive en af dem, der skulle vente i årevis. Faktisk sad jeg tre dage inden jeg fandt ud af at jeg var gravid og tudbrølede over hvor uretfærdigt det var og at nu ville regeringen til at ændre i hjælpen til fertilitetsbehandling.. Jeg har så bare været så enormt heldig.

Men i bogen er der nogle eksempler på normalvægtige kvinder, der har spist efter bogen, hvor de også er blevet gravide rimelig hurtigt. Men jeg  alt hvad jeg har for at det nok skal lykkes inden længe

Kan godt se på det hele at der er meget jeg skal lave om. gik i træningscenter før 4 gange om ugen men nu hvor jeg er på stimulering at æggestokkende for at få en æl (da den udeblev helt) har haft mange smerter så bare det og løfte en liter mælk gjorde ondt i maven så stoppede da jeg ikk ku holde smerten ud. er ude og cykle hver dag og ude og gå med hunden så kommer ud og får rørt mig. håber på at jeg ikk vil få lige så ondt ved den her æl så jeg kan komme tilbage og træne da jeg er begyndt og tag lidt på efter og være stoppet der oppe men har så hellere ikk holdt igen på de søde sagde for tiden. det slut fra idag..

Det er dejligt og hører en historie som din. der ørger ens håb en smule for hver gang.

Anmeld

13. oktober 2010

Snefnug1984

Micch skriver:

Så meget er jeg ikk inden i Pco men både min læge og har læst mig til at stress kan udvikle det. men der har alle jo forskellige meninger om hvordan en ting funger.

Min farfar har diabetes 2 (gammelmands sukkersuge)

Men lægen sagde også at jeg ikk skulle rende med at det kom fra ham når det var den slags han havde.

Det med katofler får jeg meget svært ved at skulle undvære da jeg er vokset op med det fra spæd. fik most kartofle allerede som spæd ca 5 mdr +/- da min mor ikk havde mælk nok.

Din PCO ligger i generne, så det kan da godt være at stress har udløst det.. synes bare det virker usansynligt.. men kroppen er jo en underlig størrelse..

Ja kartofler kan være svære at undvære, men hvis det er dét man skal undvære for at få et ønskebarn, er det vel til at leve med. Det vil du også læse i spis dig gravid. Det er svært at overholde det med kosten, men hvis man gør det 90% af tiden er der jo også plads til at synde ind imellem.. men kartofler hver dag er ikke godt for os.

Anmeld

13. oktober 2010

Snefnug1984

Her er vores fælles PCO liste.. så kan du hurtigt få et overblik over det med maden..

http://nogoliste.blogspot.com/

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.