Først skal du have et stoort knus

Og så vil jeg lige sige, at man stort set ikke gør tingene spor anderledes i dag end man altid har gjort, man har bare en masse flere hylder at vælge imellem, sådan at man er mere smidig med hvad, der passer bedst til en selv og ens barn. Og det synes jeg er super fedt.
De 3 R'er som man brugte i din mors (og min) tid som mor gælder stadig (Ro, Renlighed og Regelmæssighed) og det bliver heller ikke spor anderledes, for det er det som nu engang er bedst for småbørn...vi er bare mere smidige nu tildags, og det er dejligt befriende.
Men det lader ikke til at din snæversynede forældre har opdaget det...desværre, for de aner jo ikke hvad de går glip af, når de ikke følger med i tidens udvikling. De glemmer helt at holde sig unge og forfalder derved hurtigt i krop og sind. Øvøv!
Og så vil jeg sige til dig søde ven, at du skal holde op!!!
Hold op med at sætte din mor (og far) op på en piedestal.
De er mennesker med alle de fejl mennesker nu engang har, mennesker med alle de forskelligheder mennesker har.
Din mor er et helt almindeligt menneske ganske ligesom fru Hansen i nr 87, hverken mere eller mindre.
Hun er din mor ja, men hun er ikke en gudinde.
Pil hende ned af piedestalen og se hende som et menneske, og indrøm så over for dig selv, at mennesker er fyldt med fejl.
Først når du har erkendt det og accepteret det, så kan du begynde at slappe af og holde op med hele tiden at forsøge at gøre hende tilpas og stole på dig selv.
Du er, min søde pige, en mor med viden og vilje, og evne til at tænke, føle og vurdere selv. Du søger informationer og lærer, når der er noget du ikke ved, og alene det gør, at du er en god mor.
Din mor har også været mor..ja og hvad så!?! Det har millioner af kvinder før og efter hende også været, og bare fordi hun mener, det du gør ikke er rigtigt, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke er millioner af kvinder, der mener noget andet end hun gør.
You see??? 
Netop ved at hun ikke følger med, så er hendes viden, om ikke alt sammen forældet, så i det mindste dele af hendes viden forældet...og som den romerske historiker Livius sagde: Så er viden, der er forældet ikke bedre værd end til at pakke fisk ind i.
Så stol på dig selv min ven, og hold op med at forsøge at leve op til din mors krav, for det kan du ikke, så enkelt er det.
Det er først når du har sat hende på samme hylde som fru Hansen i nr 87 at du kan vinde hendes respekt, og det gør du ved at sige fra og bestemme selv.
Kommer hun bed de der dumme indirekte tale måder til dit barn, så se på hende bestemt og sig:
"Mor, jeg vil sætte pris på, at hvis du har noget at sige til mig så gør det direkte og alene uden mit barn hører det. Det andet er iloyalt, og ligesom man ikke skal diskutere børneopdragelse i børns påhør, skal vi to heller ikke diskutere det når min datter høre det. Jeg vil sætte pris på at du er loyal over for mig, din datter."
Det kan godt være hun bliver sur, men hun skal nok blive god igen.
Og ellers så er det bare ærgerligt.
Du skal ikke bruge dit liv på mennesker, der får dig til at græde...heller ikke selvom de er dine forældre, det er livet alt, alt for dyrebart og kort til.
Træk dine grænser, så enkelt er det.

Kærligst
Sussie