Arv & skifteret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. oktober 2010

Anonym trådstarter

Tusind tusind tak for alle svarene. Tror min mand ringer til skifteretten på mandag... Så må vi se om han kan få nogle svar der osse.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. oktober 2010

Anonym trådstarter

CamillaValby skriver:

Jeg har læst jura og har faktisk læst meget arveret og skifteret. Men må desværre tilstå at jeg ikke kan huske så meget.

Jeg har dog stadig hele lovgivningen liggende nede i kælderen, hvis jeg får muligheden i morgen så smutter jeg ned og henter det og finder svaret til dig.

Men som pårørende skal man være enige om det skal være privat skifte. Så vidt jeg husker kan både din mand og hans bror stå på som ansvarlige som står for det. Alt skal stadig indberettes til skat, også bilen. Alle kontoer mm.

Når en person afgår ved døden får bankerne det automatisk afvide via CPR. Og de lukker og spærrer kontoen. Man skal derefter have en godkendelse fra skifteretten (mener jeg) ligesom en fuldmagt som man skal give i banken for at få betalt evt. regninger mm.

Vi har næsten lige været igennem det med min svigerfar også.

Når skifteretten har undersøgt alt og de har fået alle informationer, bliver man kaldt indtil dem til et møde hvor de fortæller hvordan og hvorledes. Når hele boet er gjort op får man en opgørelse og evt. penge bliver sat ind på ens konto mener det er nem konto. Dette er blot hvis der ikke er noget testermente, er der det gælder nogle andre regler, der er dog uanset hvordan og hvorledes en tvingsarv. Hvis man skulle nægte at modtage noget eller ens mor eller far giver alt til det ene barn, så får det andet barn trods alt stadig en smule.

Jge håber at du kan bruge dette til noget. Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive en PB til mig hvis der skulle være andre spørgsmål.

Og til sidst vil jeg bare sige at det gør mig ondt med din svigerfar. Håber at din mand kommer igennem den hårde tid

Tak for svaret. Ved du tilfældigvis om det bliver MEGET dyrere, hvis man vælger ikke at lave forenklet privat skifte...? Det er derfor svoger vil gøre det på den måde nemlig, så han får mest muligt ud af det..

Gør mig også ondt med din svigerfar.

Anmeld

10. oktober 2010

Anonym trådstarter

A&F skriver:

Jeg kondolerer dig med din svigerfars død. Jeg håber at I kommer igennem denne svære tid. Og man burde som familie stå sammen i sådan en tid 

Er der blevet lavet et testamente? Det kunne være din svigerfar havde nogle ønsker, som han havde skrevet ned.

Din mand skal ikke skrive under på den fuldmagt, da der jo er mistanke om snyd fra svogerens side. Ring til en advokat og se, hvad I kan gøre. Ellers kan du kigge lidt på denne side.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=arv&s22=%7c10%7c&s113=0

Tusind tak. Vil prøve at kigge på linket senere i dag, når jeg får ro til det.

Desværre er der ikke lavet testamente...

Anmeld

10. oktober 2010

Mumto3

Det er dyrer at få en advokat til at ordne papirarbejde, emn det er altså hurtigt tjent ind for jer, i forhold til at broren snyder jer.

Min svigerfar midste sin bror for et par år siden. Broren var ugift og havde ingen børn, så det var kun de to brødre der var tilbage der skulle dele arven. Min svigerfar er IKKE advokat, men arbejder meget med jura, og meget med advokater. Han tænkte at han kunne da godt 'lige' gøre dødsboet op, og hvis der var noget han skulle have hjælp til, så havde han advokater til rådighed. Han siger bagefter: GØR DET ALDRIG!!! Han fraråder ALLE at gøre et bo op selv. Det er meget meget kompliceret end man tror, og der er SÅ mange ting der skal ordnes. Han troede det var relativt simpelt fordi han og hans bror bare skulle dele boet i to lige store dele, men det var bestemt ikke 'sådan lige', så med mindre din mands bror er advokat, så skal I endelig ikke lade ham stå for det!!! -og slet ikke hvis han vil snyde!!

Anmeld

10. oktober 2010

CamillaValby

Anonym skriver:

Tak for svaret. Ved du tilfældigvis om det bliver MEGET dyrere, hvis man vælger ikke at lave forenklet privat skifte...? Det er derfor svoger vil gøre det på den måde nemlig, så han får mest muligt ud af det..

Gør mig også ondt med din svigerfar.

Jeg kan ikke huske det præcis. Men hvis du går ind og googler advokater der har med dødsbo at gøre burde der komme en masse frem. Find flere advokater og ring til dem og at spørge om pris hos de forskellige.

Anmeld

10. oktober 2010

Mor til prinsessen :-)

Er ked af høre om tabet på jeres vejne :-(

Også kan jeg simpelthen ikke forstå hvorfor der altid er nogle "gribbe" i familien efter et dødsfald. Det er specielt i de tider at man behøver støtte af familien, ikke at slås om den afdødes ting.

Jeg har ikke forstand på det, men jeg ville ligesom din mand ikke skrive under på noget før jeg ved noget med sikkerhed. Mine alamrklokker ringer også, det virker som om der er noget i gærde.

Håber i finder en løsning.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.