Anonym skriver:
Min mands far døde desværre for 1 måned siden ca. og nu vil min mands bror have forenklet privat skifte, som det hedder. Vi ved at svigerfar havde flere konti men svoger vil ikke oplyse herom, hvilket vi synes er mærkeligt... derfor vil min mand ikke skrive under på en fuldmagt til sin bror om at han bare kan styre det. Ikke så længe han ikke ved om han kan blive snydt. Svigerfar havde osse en bil (betalt), som nu står ved svoger.
Vi ved ikke hvad hvad svigerfar havde af penge,da svoger ikke vil oplyse herom... Men det er jo lidt mystisk og derfor er min mand bange for at hans bror vil snyde ham.
Er der nogle der er uddannet indenfor dette felt, som kan svare os på, hvordan forenklet privatskifte foregår, og om det overhovedet kan lade sig gøre for ham at snyde sin bror...
Jeg har læst jura og har faktisk læst meget arveret og skifteret. Men må desværre tilstå at jeg ikke kan huske så meget.
Jeg har dog stadig hele lovgivningen liggende nede i kælderen, hvis jeg får muligheden i morgen så smutter jeg ned og henter det og finder svaret til dig.
Men som pårørende skal man være enige om det skal være privat skifte. Så vidt jeg husker kan både din mand og hans bror stå på som ansvarlige som står for det. Alt skal stadig indberettes til skat, også bilen. Alle kontoer mm.
Når en person afgår ved døden får bankerne det automatisk afvide via CPR. Og de lukker og spærrer kontoen. Man skal derefter have en godkendelse fra skifteretten (mener jeg) ligesom en fuldmagt som man skal give i banken for at få betalt evt. regninger mm.
Vi har næsten lige været igennem det med min svigerfar også.
Når skifteretten har undersøgt alt og de har fået alle informationer, bliver man kaldt indtil dem til et møde hvor de fortæller hvordan og hvorledes. Når hele boet er gjort op får man en opgørelse og evt. penge bliver sat ind på ens konto mener det er nem konto. Dette er blot hvis der ikke er noget testermente, er der det gælder nogle andre regler, der er dog uanset hvordan og hvorledes en tvingsarv. Hvis man skulle nægte at modtage noget eller ens mor eller far giver alt til det ene barn, så får det andet barn trods alt stadig en smule.
Jge håber at du kan bruge dette til noget. Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive en PB til mig hvis der skulle være andre spørgsmål.
Og til sidst vil jeg bare sige at det gør mig ondt med din svigerfar. Håber at din mand kommer igennem den hårde tid