Arv & skifteret

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.455 visninger
15 svar
0 synes godt om
9. oktober 2010

Anonym trådstarter

Min mands far døde desværre for 1 måned siden ca. og nu vil min mands bror have forenklet privat skifte, som det hedder. Vi ved at svigerfar havde flere konti men svoger vil ikke oplyse herom, hvilket vi synes er mærkeligt... derfor vil min mand ikke skrive under på en fuldmagt til sin bror om at han bare kan styre det. Ikke så længe han ikke ved om han kan blive snydt. Svigerfar havde osse en bil (betalt), som nu står ved svoger.

Vi ved ikke hvad hvad svigerfar havde af penge,da svoger ikke vil oplyse herom... Men det er jo lidt mystisk og derfor er min mand bange for at hans bror vil snyde ham.

Er der nogle der er uddannet indenfor dette felt, som kan svare os på, hvordan forenklet privatskifte foregår, og om det overhovedet kan lade sig gøre for ham at snyde sin bror...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2010

Plysbjørnen

Her på Told og Skat, kan du læse lidt om det. Men hvis i har den mindste mistanke om at han vil snyde jer, vil jeg mene at i ikke skal godkende det.

Anmeld

9. oktober 2010

Cstinne

Hvad penge og arvesager ikke kan gøre ved mennesker... forfærdeligt

Anmeld

9. oktober 2010

Anonym trådstarter

BetinaTrold skriver:

Her på Told og Skat, kan du læse lidt om det. Men hvis i har den mindste mistanke om at han vil snyde jer, vil jeg mene at i ikke skal godkende det.

Tak. Jeg har forsøgt at læse om det deind, men synes det er meget forvirrende...

Anmeld

9. oktober 2010

Anonym trådstarter

Cstinne skriver:

Hvad penge og arvesager ikke kan gøre ved mennesker... forfærdeligt

Ja det er forfærdeligt. Min mand og hans bror har dog aldrig kunnet sammen, da ALT for hans bror går op i penge. Han ville gå imod sin fars ønske om begravelsen, for at spare de penge...selv om det er svigerfar selv der har betalt begravelsen. Det er så trist, når det går sådan...og sådan går det desværre ofte... selv i de bedste familier..

Anmeld

9. oktober 2010

jlp90

Hej.

Jeg har læst erhvervsjura, men ikke beskæftiget mig med det konkrete emne, men tænkte at jeg måske alligevel kunne hjælpe med at fortolke linket.

Den forenklede måde betyder at der er jer som der laver en opgørelse over boet, dvs. da det er kun er den ene af brøderne der ved hvad der er af aktiver og passiver kan han måske undlade enkelte oplysninger.

Fordelen er at denne måde kan gå stærkere end at skifteretten skal udarbejde denne opgørelse, samt at det er en billigere måde at gøre det på.

mvh. Julie

Anmeld

9. oktober 2010

Pige2009

Hvis I er usikre, skal I klart vente på skifteretten, så I ikke bliver snydt.

Anmeld

10. oktober 2010

CamillaValby

Anonym skriver:

Min mands far døde desværre for 1 måned siden ca. og nu vil min mands bror have forenklet privat skifte, som det hedder. Vi ved at svigerfar havde flere konti men svoger vil ikke oplyse herom, hvilket vi synes er mærkeligt... derfor vil min mand ikke skrive under på en fuldmagt til sin bror om at han bare kan styre det. Ikke så længe han ikke ved om han kan blive snydt. Svigerfar havde osse en bil (betalt), som nu står ved svoger.

Vi ved ikke hvad hvad svigerfar havde af penge,da svoger ikke vil oplyse herom... Men det er jo lidt mystisk og derfor er min mand bange for at hans bror vil snyde ham.

Er der nogle der er uddannet indenfor dette felt, som kan svare os på, hvordan forenklet privatskifte foregår, og om det overhovedet kan lade sig gøre for ham at snyde sin bror...

Jeg har læst jura og har faktisk læst meget arveret og skifteret. Men må desværre tilstå at jeg ikke kan huske så meget.

Jeg har dog stadig hele lovgivningen liggende nede i kælderen, hvis jeg får muligheden i morgen så smutter jeg ned og henter det og finder svaret til dig.

Men som pårørende skal man være enige om det skal være privat skifte. Så vidt jeg husker kan både din mand og hans bror stå på som ansvarlige som står for det. Alt skal stadig indberettes til skat, også bilen. Alle kontoer mm.

Når en person afgår ved døden får bankerne det automatisk afvide via CPR. Og de lukker og spærrer kontoen. Man skal derefter have en godkendelse fra skifteretten (mener jeg) ligesom en fuldmagt som man skal give i banken for at få betalt evt. regninger mm.

Vi har næsten lige været igennem det med min svigerfar også.

Når skifteretten har undersøgt alt og de har fået alle informationer, bliver man kaldt indtil dem til et møde hvor de fortæller hvordan og hvorledes. Når hele boet er gjort op får man en opgørelse og evt. penge bliver sat ind på ens konto mener det er nem konto. Dette er blot hvis der ikke er noget testermente, er der det gælder nogle andre regler, der er dog uanset hvordan og hvorledes en tvingsarv. Hvis man skulle nægte at modtage noget eller ens mor eller far giver alt til det ene barn, så får det andet barn trods alt stadig en smule.

Jge håber at du kan bruge dette til noget. Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive en PB til mig hvis der skulle være andre spørgsmål.

Og til sidst vil jeg bare sige at det gør mig ondt med din svigerfar. Håber at din mand kommer igennem den hårde tid

Anmeld

10. oktober 2010

A&F

Jeg kondolerer dig med din svigerfars død. Jeg håber at I kommer igennem denne svære tid. Og man burde som familie stå sammen i sådan en tid 

Er der blevet lavet et testamente? Det kunne være din svigerfar havde nogle ønsker, som han havde skrevet ned.

Din mand skal ikke skrive under på den fuldmagt, da der jo er mistanke om snyd fra svogerens side. Ring til en advokat og se, hvad I kan gøre. Ellers kan du kigge lidt på denne side.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0900.aspx?s21=arv&s22=%7c10%7c&s113=0

Anmeld

10. oktober 2010

quity

Han skal ik skrive under. For når broren ik vil oplyse noget, så er der helt sikkert noget skummelt idet. Det er jo hens egen far, så din mand er da i sin fulde ret til at vide lige så meget som sin bror.

Så skriv ikke under på noget, men kontakt advokat istedet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.