om boligsikring

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

845 visninger
12 svar
0 synes godt om
7. oktober 2010

Fru Hansen

Dette har intet med en anden debat at gøre. Men jeg kom lige til at tænke på noget omkring boligsikring. I mine unge dage som studerende boede jeg og min kærste der også var under uddannelse til leje.  Vi modtog omkring 300 kr mdl. i boligsikring. Vi tog imod pengene fordi vi kunne, selv om det var et kærkomment tilskud i budgettet var de 300 kr jo ikke en væsentlig forskel i vores budget.

Er der nogen der ved hvad formålet med boligsikrningen oprindelig er tænkt som? Det var vel ikke for at hjælpe studerende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. oktober 2010

Silas&Mille

Har faktisk tænkt den samme tanke...

Aner ikke hvorfor den er der, tager egentligt bare imod fordi det er en kærkommen lille hjælp til et ellers ret stramt budget

Så følger lige med her...

Anmeld

7. oktober 2010

SussieThyssen

Dette har intet med en anden debat at gøre. Men jeg kom lige til at tænke på noget omkring boligsikring. I mine unge dage som studerende boede jeg og min kærste der også var under uddannelse til leje.  Vi modtog omkring 300 kr mdl. i boligsikring. Vi tog imod pengene fordi vi kunne, selv om det var et kærkomment tilskud i budgettet var de 300 kr jo ikke en væsentlig forskel i vores budget.

Er der nogen der ved hvad formålet med boligsikrningen oprindelig er tænkt som? Det var vel ikke for at hjælpe studerende?

Ideen med boligsikring opstod, så vidt jeg husker, i 60'erne da man begyndte at opføre sociale boliger i de mindrebemidlede områder i KBH.
Det var dengang hvor man ville have borgerne ud fra slumkvartererne i de gamle bydele, sådan at man kunne nedrive og nybygge, samt renovere.
Men man kunne jo godt indse efter noget tid, at folk/arbejderne og især enlige forsørgere ikke havde en jordisk chance for at bo i de nye boligområder, så derfor fandt man på at man kunne blive boligsikrings berettiget.
Dengang var det udelukkende indtægtsbestemt, men senere blev det så også beregnet efter boligstørrelse og senere igen kunne alle søge boligsikring, også studerende.
Håber det var svar nok

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. oktober 2010

Silas&Mille

SussieThyssen skriver:

Ideen med boligsikring opstod, så vidt jeg husker, i 60'erne da man begyndte at opføre sociale boliger i de mindrebemidlede områder i KBH.
Det var dengang hvor man ville have borgerne ud fra slumkvartererne i de gamle bydele, sådan at man kunne nedrive og nybygge, samt renovere.
Men man kunne jo godt indse efter noget tid, at folk/arbejderne og især enlige forsørgere ikke havde en jordisk chance for at bo i de nye boligområder, så derfor fandt man på at man kunne blive boligsikrings berettiget.
Dengang var det udelukkende indtægtsbestemt, men senere blev det så også beregnet efter boligstørrelse og senere igen kunne alle søge boligsikring, også studerende.
Håber det var svar nok

Kærligst
Sussie

Blander mig lige

Sussie: ved du tilfældigvis om der er forskel på om man lejer et hus eller en lejlighed?

Anmeld

7. oktober 2010

SussieThyssen

MoriSverige skriver:

Blander mig lige

Sussie: ved du tilfældigvis om der er forskel på om man lejer et hus eller en lejlighed?

Nej...så vidt jeg ved, kan du altid ansøge om boligsikring når det handler om lejemål, og så er det ligegyldigt om det er hus eller lejlighed.
Det afgøres efter m2, antallet af beboere i lejemålet og indtægt.
Men det kan du let forhøre dig om på kommunen.

Anmeld

7. oktober 2010

oo

MoriSverige skriver:

Blander mig lige

oho, svarer lige: du kan godt søge boligsikring til et lejet hus - vi bor selv i lejet hus (dog uden boligsikring)

Anmeld

7. oktober 2010

Silas&Mille

Ok... det lyder godt.

jeg for at vi kan få noget når vi kommer til DK og bo

Tak for svar

Anmeld

7. oktober 2010

SussieThyssen

LOL...vi bor selv i lejet hus..men får heller ikke boligsikring, for det har vi faktisk glemt at søge efter vi flyttede hertil.
Egentligt må vi vel været ret så berettigede, da vi begge er ledige

Anmeld

7. oktober 2010

Svei

Min søs er studerende og får dobbelt su(handicaptillæg) hun har brutto 11-12000kr(uden lån naturligvis, de kommer udover), betaler 3500kr i leje i min fars hus og hun kan få 7-800kr i tilskud, ret fint synes jeg.

Anmeld

7. oktober 2010

louise8723

for at få boligsikring skal der desuden være eget køkken i boligen (ikke the-køkken) plus at boligen ikke må være bygget senere en 1968 mener jeg årstallet er

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.