Dette har intet med en anden debat at gøre. Men jeg kom lige til at tænke på noget omkring boligsikring. I mine unge dage som studerende boede jeg og min kærste der også var under uddannelse til leje. Vi modtog omkring 300 kr mdl. i boligsikring. Vi tog imod pengene fordi vi kunne, selv om det var et kærkomment tilskud i budgettet var de 300 kr jo ikke en væsentlig forskel i vores budget.
Er der nogen der ved hvad formålet med boligsikrningen oprindelig er tænkt som? Det var vel ikke for at hjælpe studerende?
Ideen med boligsikring opstod, så vidt jeg husker, i 60'erne da man begyndte at opføre sociale boliger i de mindrebemidlede områder i KBH.
Det var dengang hvor man ville have borgerne ud fra slumkvartererne i de gamle bydele, sådan at man kunne nedrive og nybygge, samt renovere.
Men man kunne jo godt indse efter noget tid, at folk/arbejderne og især enlige forsørgere ikke havde en jordisk chance for at bo i de nye boligområder, så derfor fandt man på at man kunne blive boligsikrings berettiget.
Dengang var det udelukkende indtægtsbestemt, men senere blev det så også beregnet efter boligstørrelse og senere igen kunne alle søge boligsikring, også studerende.
Håber det var svar nok

Kærligst
Sussie
Anmeld