Rugbrød - hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2010

SussieThyssen

linselouise skriver:

Lauritz gider ikke spise rugbrød, han spytter det ud hver gang, og jeg er ved at blive vanvittig. Nu vil jeg prøve med noget andet pålæg og se om det har noget at sige. Men hvad for noget pålæg kan jeg putte på? Udover leverpostej, smøreost og avocadomos?

Hjælp til gode ideer søges, også gerne forslag til hvordan jeg får ham til at spise det, eller forslag til alternativer til frokost.

Jeg kan sq (undskyld) godt forstå han ikke kan lide rugbrød. Det kan jeg heller ikke
Og det kan min yngste heller ikke.
Så hvad med at vælge noget, der er lysere og ikke indeholder så meget surdej???
Kan overhovedet ikke se hvorfor man med vold og magt absolut SKAL spise det stads!?!
9/10 af jordens befolkning spiser overhovedet ikke rugbrød og lever glimrende og i mange, mange år uden, så hvorfor ikke bare respektere, at han ikke kan lide det og så give ham noget andet??

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

<3

Gå over til bondebrød istedet for rugbrød De små skal alligevel ikke have så mange kostfibre.

Alternativt pålæg, jamen der er jo de tre fiskepålæg på tube, alle salaterne (der er dog salt i), og ja hvad du ellers kan finde på. I starten med div. pølsepålæg skar jeg pålægget i små tern så Tjalfe kun skulle bide igennem brødet...

Det er kun fantasien der sætter grænser

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

Skouboe skriver:

Lav rugbrødsstave til ham, han selv kan putte i munden og gumle på, så kan det være han vænner sig til smagen og konsistensen.

Køb et helt rugbrød uden kerner, skær det i stave på 1½ x 1½ cm eller deromkring og put 5-10 stave i ovnen i 20-30 minutter ved 100 grader. Resten smider du i fryseren.

Meningen er at de skal være hårde og ristede på ydersiden og aller inderst må de godt være lidt bløde. De fleste babyer ELSKER at sidde med sådan en i hånden og gumle, og det er også fantastisk hvis gummerne klør pga. tænder.

Husker du at skubbe rugbrødet ind mellem hans gummer, når du giver ham det, og ikke bare lige ind i munden? Det er sådan du lærer ham at han skal tygge med gummerne, og de fleste små børn har ikke mundmotorik til at bruge tungen til at skubbe det derind, hvilket betyder at når de lukker munden, får de skubbet maden ud igen.

Ellers er fx smør og ost et hit på rugbrød herhjemme. Makrel guf, Tunguf (kan købes på tube i de fleste supermarkeder) og spegepølse var også hurtigt blandt favoritterne. Moset fiskefrikadelle med citron og remoulade.

Generelt var nøgleordet herhjemme smag. Freja gad ikke avocado mos osv, fordi der ikke var nok smag ved det.

Prøv iøvrigt også at sætte dig sammen med ham og spise det samme som ham fra samme tallerken. 1 til mor og 1 til ham - det kan ofte gøre ham nysgerrig og mere indstillet på at give det en chance.

Super ide med de stave.

Jeg synes ellers ikke han har problemer med at spise andre ting, han spiser gerne grøntsagsbidder og hele æbler som han bider af, så det kan han godt finde ud af. Og har før givet ham noget brød og diverse som han også godt kan finde ud af at spise.

Jeg sidder altid med ham og spiser det samme, også fra samme tallerken, til frokost.

Det skal siges at vi allerede startede på rugbrød da han var omkring 8 mdr. og så har han fået det i nogle dage, hvor han ikke har giddet det og så har vi holdt pause, og så fået det nogle dage, etc.

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

Kirle skriver:

Gå over til bondebrød istedet for rugbrød De små skal alligevel ikke have så mange kostfibre.

Alternativt pålæg, jamen der er jo de tre fiskepålæg på tube, alle salaterne (der er dog salt i), og ja hvad du ellers kan finde på. I starten med div. pølsepålæg skar jeg pålægget i små tern så Tjalfe kun skulle bide igennem brødet...

Det er kun fantasien der sætter grænser

Jamen det er bondebrød han får, det har det altid været

Når han får pølse på, tager han pølsen af og spytter brødet ud!! han er sgu ikke dum haha

Anmeld

6. oktober 2010

<3

linselouise skriver:

Jamen det er bondebrød han får, det har det altid været

Når han får pølse på, tager han pølsen af og spytter brødet ud!! han er sgu ikke dum haha

Nååårh nu forstår jeg - jamen så giv en bid eller stav ad gangen, og så får han bare ikke mere før han har spist rugbrødet også.Om han så spiser pålægget eller pålæg og rugbrød sammen er da lige fedt. Spisemanér kommer.

Tjalfe spiste pålægget først og så rugbrødet bagefter. Det var et kompromis vi begge kunne leve med. En overgang og stadig ind imellem så spiser han midten af brødet først. Herregud da sålænge han spiser op så må han godt det

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

Kirle skriver:

Nååårh nu forstår jeg - jamen så giv en bid eller stav ad gangen, og så får han bare ikke mere før han har spist rugbrødet også.Om han så spiser pålægget eller pålæg og rugbrød sammen er da lige fedt. Spisemanér kommer.

Tjalfe spiste pålægget først og så rugbrødet bagefter. Det var et kompromis vi begge kunne leve med. En overgang og stadig ind imellem så spiser han midten af brødet først. Herregud da sålænge han spiser op så må han godt det

Ja. spørgsmålet er bare, hvor tålmodig skal man være? Han vil bare ikke spise det, og bliver sur hvis jeg bare sidder og venter på han spiser brødet... Nu vil jeg prøve og give ham lidt torskerogn på idag og se om det er noget.

Anmeld

6. oktober 2010

<3

linselouise skriver:

Ja. spørgsmålet er bare, hvor tålmodig skal man være? Han vil bare ikke spise det, og bliver sur hvis jeg bare sidder og venter på han spiser brødet... Nu vil jeg prøve og give ham lidt torskerogn på idag og se om det er noget.

Tror måske du ikke vente så meget. Bare giv ham det og læs avis eller snak med kæresten også når han brokker sig så mind ham om at du gerne vil have at han skal spise rugbrødet først inden han får mere og at husk at understreg at han meget gerne må få mere men at han først skal spise det første rugbrød. Nogen gange lettede det at lade brødet stå lidt så det var dejligt vådt og blødt af al smøret og pålægget

Så ignorer ham når han sidder der og ikke spiser. HAn skal jo lige finde ud af at du mener det

Anmeld

6. oktober 2010

<3

Også lad ham selv spise hvis det er. Det kan nogengange gør det bedre at de føler sig meget mere store hvis de får lov. Tjalfe vil gerne have kniv i øjeblikket så det får han (en mumitrold sløv en) og han har aldrig spist pænere

Har en veninde hvis børn helst ville spise deres rugbrødsbidder med gaffel...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.