Rugbrød - hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.968 visninger
17 svar
0 synes godt om
6. oktober 2010

L.J.L

Lauritz gider ikke spise rugbrød, han spytter det ud hver gang, og jeg er ved at blive vanvittig. Nu vil jeg prøve med noget andet pålæg og se om det har noget at sige. Men hvad for noget pålæg kan jeg putte på? Udover leverpostej, smøreost og avocadomos?

Hjælp til gode ideer søges, også gerne forslag til hvordan jeg får ham til at spise det, eller forslag til alternativer til frokost.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

Ni-ko-li-ne

linselouise skriver:

Lauritz gider ikke spise rugbrød, han spytter det ud hver gang, og jeg er ved at blive vanvittig. Nu vil jeg prøve med noget andet pålæg og se om det har noget at sige. Men hvad for noget pålæg kan jeg putte på? Udover leverpostej, smøreost og avocadomos?

Hjælp til gode ideer søges, også gerne forslag til hvordan jeg får ham til at spise det, eller forslag til alternativer til frokost.

hmmm

røget makrel, torskerogn?

tun som er stavblendet med mayo

Anmeld

6. oktober 2010

KajaHH

Hjemmelavet æggesalat, som man lige gir en omgang med stavblenderen.

Men eller prøv bondebrød, dette gjore jeg på et tidspunkt da mine ikke ville spise rugbrød, og det var kun en overgang,nu spiser de alle 3 rugbrød igen

Anmeld

6. oktober 2010

serinasmor

ærtemos = optøede ærter most med en klat smør

blendede rester fra aftenmaden

glasmad som smørepålæg

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

KajaHH skriver:

Hjemmelavet æggesalat, som man lige gir en omgang med stavblenderen.

Men eller prøv bondebrød, dette gjore jeg på et tidspunkt da mine ikke ville spise rugbrød, og det var kun en overgang,nu spiser de alle 3 rugbrød igen

det er bondebrød han får, som han ikke vil spise

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

serinasmor skriver:

ærtemos = optøede ærter most med en klat smør

blendede rester fra aftenmaden

glasmad som smørepålæg

ærtemos gider han ikke, er prøvet. Hvad er glasmad som eks?

Anmeld

6. oktober 2010

serinasmor

linselouise skriver:

ærtemos gider han ikke, er prøvet. Hvad er glasmad som eks?

de der færdigretter til baby .... altså babymos på glas ... har ikke selv afprøvet det endnu skal det lige siges ...

Anmeld

6. oktober 2010

L.J.L

serinasmor skriver:

de der færdigretter til baby .... altså babymos på glas ... har ikke selv afprøvet det endnu skal det lige siges ...

Ok, det var en ide. Har aldrig købt sådan nogle glas babymad før, så ved ikke om han vil spise det, men det skal da prøves

Anmeld

6. oktober 2010

serinasmor

linselouise skriver:

Ok, det var en ide. Har aldrig købt sådan nogle glas babymad før, så ved ikke om han vil spise det, men det skal da prøves

ellers kan det være han gerne vil have hvad end han nu får til aftensmad som pålæg på sin rugbrød ...

Anmeld

6. oktober 2010

Skouboe

Lav rugbrødsstave til ham, han selv kan putte i munden og gumle på, så kan det være han vænner sig til smagen og konsistensen.

Køb et helt rugbrød uden kerner, skær det i stave på 1½ x 1½ cm eller deromkring og put 5-10 stave i ovnen i 20-30 minutter ved 100 grader. Resten smider du i fryseren.

Meningen er at de skal være hårde og ristede på ydersiden og aller inderst må de godt være lidt bløde. De fleste babyer ELSKER at sidde med sådan en i hånden og gumle, og det er også fantastisk hvis gummerne klør pga. tænder.

Husker du at skubbe rugbrødet ind mellem hans gummer, når du giver ham det, og ikke bare lige ind i munden? Det er sådan du lærer ham at han skal tygge med gummerne, og de fleste små børn har ikke mundmotorik til at bruge tungen til at skubbe det derind, hvilket betyder at når de lukker munden, får de skubbet maden ud igen.

Ellers er fx smør og ost et hit på rugbrød herhjemme. Makrel guf, Tunguf (kan købes på tube i de fleste supermarkeder) og spegepølse var også hurtigt blandt favoritterne. Moset fiskefrikadelle med citron og remoulade.

Generelt var nøgleordet herhjemme smag. Freja gad ikke avocado mos osv, fordi der ikke var nok smag ved det.

Prøv iøvrigt også at sætte dig sammen med ham og spise det samme som ham fra samme tallerken. 1 til mor og 1 til ham - det kan ofte gøre ham nysgerrig og mere indstillet på at give det en chance.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.