Har dit barn haft problemer med udviklingen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2010

Rikke, Liam & Linus

Hvem er det er har bestemt at børn skal udvikle sig lige efter en lige linie. Ellers er der nok noget galt.

Selvfølgelig er det vigtigt at være opmærksom på barnet, men nogle gange tænker jeg at mange ville have godt af at lige slå koldt vand i blodet.

Liam har altid været lille (45 cm ved fødslen) og er derfor nu 14 mdr. gammel ikke samme størrelse som sine jævnaldrende. Og det har skabt STOR bekymring hos sp, læger osv.

De har både ment der måtte være noget galt med hans hørelse (da hans øregang var for lille til at foretage en høretest), hvilket der ikke var. Så fik vi anbefaling til ergoterapeut, da han ikke kravlede da han var 9 mdr. gammel, og måske det var fordi hans ben ikke var ligeså lange som jævnaldrede. Da de så endelig fik ringet til os med en tid, havde han imidlertid lært at kravle og var ikke til at stoppe. Derefter udtrykte de bekymring overfor at hans hovedomfang ikke er så stort, deraf MR scanning.

Liams far og jeg har egentlig taget det meget roligt, da vi har kunnet se at han trives og er en fantastisk glad dreng. Det har så også vist sig efter MR scanning, undersøgelser på kryds og tværs, at der absolut ingenting er galt med ham. Han er bare lidt mindre end kurverne. Og hvis han vokser op og bliver 165 i stedet for 180 som voksen...ja, så bliver det såmænd nok heller ikke et problem. Så længe han føler sig elsket og accepteret er jeg sikker på han kan overkomme alt.

Så pas lidt på med at sætte labels på jeres børn, hvis de f.eks. ikke liiiige kravler til "tiden", så er der sikkert noget andet de er rigtig gode til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

Tulle28

Min datter er lidt langsom i forhold til resten af børnene i min mødregruppe, men her på det sidste er det gået rigtig stærkt med udviklingen. Jeg vil ikke sige jeg har været decideret bekymret, for børn udvikler sig jo forskelligt. Min SP sagde, at det, at man gik igang med at give fast føde tidligt, godt kunne have indflydelse på om de "modnede" lidt hurtigere - om det passer, ved jeg ikke, men jeg slugte det råt:-) Vi er nemlig først gået igang med fast føde her, da hun fyldte 6 mdr.

Anmeld

6. oktober 2010

Tulle28

Rikke&Liam skriver:

Hvem er det er har bestemt at børn skal udvikle sig lige efter en lige linie. Ellers er der nok noget galt.

Selvfølgelig er det vigtigt at være opmærksom på barnet, men nogle gange tænker jeg at mange ville have godt af at lige slå koldt vand i blodet.

Liam har altid været lille (45 cm ved fødslen) og er derfor nu 14 mdr. gammel ikke samme størrelse som sine jævnaldrende. Og det har skabt STOR bekymring hos sp, læger osv.

De har både ment der måtte være noget galt med hans hørelse (da hans øregang var for lille til at foretage en høretest), hvilket der ikke var. Så fik vi anbefaling til ergoterapeut, da han ikke kravlede da han var 9 mdr. gammel, og måske det var fordi hans ben ikke var ligeså lange som jævnaldrede. Da de så endelig fik ringet til os med en tid, havde han imidlertid lært at kravle og var ikke til at stoppe. Derefter udtrykte de bekymring overfor at hans hovedomfang ikke er så stort, deraf MR scanning.

Liams far og jeg har egentlig taget det meget roligt, da vi har kunnet se at han trives og er en fantastisk glad dreng. Det har så også vist sig efter MR scanning, undersøgelser på kryds og tværs, at der absolut ingenting er galt med ham. Han er bare lidt mindre end kurverne. Og hvis han vokser op og bliver 165 i stedet for 180 som voksen...ja, så bliver det såmænd nok heller ikke et problem. Så længe han føler sig elsket og accepteret er jeg sikker på han kan overkomme alt.

Så pas lidt på med at sætte labels på jeres børn, hvis de f.eks. ikke liiiige kravler til "tiden", så er der sikkert noget andet de er rigtig gode til.

Nemlig!

Anmeld

6. oktober 2010

Nemesis

Nu har jeg jo 3 børn og den ene går på specialskole.

Han var nok de 2½ da jeg begyndte at kunne se der var noget galt.

Han er født 6 uger for tidligt, men det var en hård omgang. Han var rimelig lille 2460g og 48 cm, men kom meget hurtigt efter det og i dag er han 185 cm og kun lige i puberteten.

Jonas som bliver 4 lige om lidt er tilgengæld ret modsat og fejler (ikke det vi ved af) ikke noget. Han har et fantastisk sprog. Han er også født 6 uger for tidligt, men han havde det langt bedre, til trods for han var ret meget mindre. (fødselsvægt 2180 g og 46 cm lang.)

Han er i dag alderssvarende på alle punkter også størrelsen.

Sara på 9 mdr..ja hun er jo en bette fis endnu. Hun er født 4 uger før tid. Sara vejer i dag 7800 og er 71 cm så af alle ungerne er hun den der har været mindst som 9 mdr.

De har alle været hurtige motorisk og Sara er da også begyndt at gå når hun kan holde i noget/nogen (og vil gerne slippe, det giver bare blå mærker).

Sara er så til gengæld ikke den store snakker! Hendes hørelse fejler ikke noget, men at snakke er åbenbart ikke sagen.

Jonas snakker som et vandfald og har altid gjort det. Drengene har altid været madører og Sara er en forfærdelig kræsenpind som kun spiser det damen har lyst til.

Børnene er så forskellige, så som det er lige nu kan jeg ikke sige andet end at det bliver Sara der giver mig flest grå hår pga. manglende spisning og deraf manglende vækst og så kommer bekymringen jo for manglende udvikling.

Men de har alle været alderssvarende indtil 2½ års alderen.

:-) Sisse som da stadig kan bekymre sig OM der kommer noget.

Anmeld

6. oktober 2010

Mumto3

Det har selvfølgelig ikke været sjovt for jer at blive trukket igennem alle de undersøgelser, men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet.

Da alle voksne jo er HELT ENS; og vi alle er lige høje, lige tykke, er lige gode til at spille rundbold og køre på cykel, er det de jo klart at alle børn også skal være helt ens!!! NOT!!!

JA, vi er alle forskellige og det skal der være plads til. Jeg har ført hørt om nogle som havde små børn (og moren var vist omkring de 165cm ) hvor de også var meget bekrymrede over størrelsen på hendes barn, men som hun blev ved med at sige: Hvor skulle hun få det fra, både mor og far er ikke særlig høje, klart at vores børn heller ikke er det!!!

Tillykke med at jeres dreng er helt som han skal være og ikke mindst tillykke med at han er en GLAD dreng, det er trods alt det aller vigtigste!!!! (det tænker jeg om min skeløjede datter der går med klap. Køn er hun sgu ikke, men glad, det ér hun!!)

Anmeld

6. oktober 2010

SussieThyssen

anne2009 skriver:

Tænker I også nogle gange på, om ens barn er normal, hvis de er lidt sen om at kravle feks.
Det er måske lidt følsomt emne, men tænke man bare kan svare på afstemningen...

Kan overhovedet ikke svare på denne afstemning.
Men min den mellemste var meget længe om at sidde, kravle og gå, fordi hun blev født med løse hofter og en ekstremt lang ryg.
Derfor fik vi strenge ordrer om at hun ikke måtte noget, før hun selv kunne, da vi elelrs risikerede skader på hofter og ryg.
Så hun kunen først sidde og kravle, da hun var 10 mdr og hun gik først da hun var 22 mdr.

Kærligst
Sussie

Anmeld

6. oktober 2010

<3

Jeg var så heldig at min storebror lavede lige netop den der med at have en bog som han hoverende pralede med at nu var hans søn foran med dit og dat men så var han pludselig - ak ve og ulykke - nærmest tilbagestående med noget tredje! Og så var min storebror helt ulykkelig. Så da jeg fik barn så købte jeg ingen bøger, nød mit barn og det han kunne når han kunne det og stolede på at hvis der var noget helt galt så ville lægen eller sp fortælle mig det

Det var en god beslutning og det vil jeg gøre igen

Anmeld

6. oktober 2010

Rikke, Liam & Linus

ladydan1 skriver:

Nu har jeg jo 3 børn og den ene går på specialskole.

Han var nok de 2½ da jeg begyndte at kunne se der var noget galt.

Han er født 6 uger for tidligt, men det var en hård omgang. Han var rimelig lille 2460g og 48 cm, men kom meget hurtigt efter det og i dag er han 185 cm og kun lige i puberteten.

Jonas som bliver 4 lige om lidt er tilgengæld ret modsat og fejler (ikke det vi ved af) ikke noget. Han har et fantastisk sprog. Han er også født 6 uger for tidligt, men han havde det langt bedre, til trods for han var ret meget mindre. (fødselsvægt 2180 g og 46 cm lang.)

Han er i dag alderssvarende på alle punkter også størrelsen.

Sara på 9 mdr..ja hun er jo en bette fis endnu. Hun er født 4 uger før tid. Sara vejer i dag 7800 og er 71 cm så af alle ungerne er hun den der har været mindst som 9 mdr.

De har alle været hurtige motorisk og Sara er da også begyndt at gå når hun kan holde i noget/nogen (og vil gerne slippe, det giver bare blå mærker).

Sara er så til gengæld ikke den store snakker! Hendes hørelse fejler ikke noget, men at snakke er åbenbart ikke sagen.

Jonas snakker som et vandfald og har altid gjort det. Drengene har altid været madører og Sara er en forfærdelig kræsenpind som kun spiser det damen har lyst til.

Børnene er så forskellige, så som det er lige nu kan jeg ikke sige andet end at det bliver Sara der giver mig flest grå hår pga. manglende spisning og deraf manglende vækst og så kommer bekymringen jo for manglende udvikling.

Men de har alle været alderssvarende indtil 2½ års alderen.

:-) Sisse som da stadig kan bekymre sig OM der kommer noget.

Så små lyder de da ikke til at have været dine unger.

Liam blev født 3 dage EFTER termin og var 45 cm og 2934 gram.

Idag er han 14 mdr. og til 1 års undersøgelsen var han 68 cm og 7 kg. Så HAN er en bette fis.

Anmeld

6. oktober 2010

Mor til Frederic og Freya

Har ingen anelse om hvad jeg skal sætte kryds i...

Altid sagt at Frederic gør og kan ting, når han vil og ikke efter en eller anden super duber bog..

Frederic var måske lidt sen til det hele. Han sad selv ved 6½ mdr - kravled ved ? og gik helt selv for alvor uden støtte af nogen art da han var 14 mdr.

Men så kunne han så meget som han ikke burde kunne, han elsker at fordybe sig i ting og er utrolig logisk tænkende. Da han var omkring de 3-4 mdr kunne han selv trække en bil op og lade den fare hen over gulvet -til stor klukken fra hans side. Da han blot kunne kravle og rejse sig op ad ting, fandt han på køkkenbord en pose slik - som var lukket. Han syntes de var ret sjove at lege med, så længe de var lukket... Men hvad gør man når man endnu ikke har lært at åbne en pose slik? Man lægger den på gulvet og så satte hans sig på den med et bump, så den åbned... Da han var omkring 1 år sad han selv og samled brio togbane, samled togene og kørte rundt med dem.

Nu er han 2 år +1 mdr og kan kende de forskellige bilmærker. Eks er at onkel og moster har en peugeot, hver gang han ser en med det logo siger han; se det ligner onkel's bil - samme mærke. Og det samme gælder ved toytoa'er; se lige som kurts bil (dp's mand's bil) Og det gælder ved volvo - ford - toyota - peugeot - skoda - vw - scania lastbil. Han kan alle entrepnør køretøjer; deres farve, antal skovle, redskaber mm. Hvor han siger; se mor en asfalt maskine - bulldozer - vejtrommel osv.. Ligeledes med traktore og deres redskaber. Han kan sin egen adr og sikkert mere som min malerhjerne har glemt.

Vi har dog og går stadig til kontrol på børne amb hver 2 mdr, hvilket vi har gjort i snart 1 års tid. Ikke blevet en skid klogere, men ved da at der er mange mange ting han ikke fejler... Men han er stadig 9,9 kg og 90 cm. Samme vægt i 1 helt år - ikke medregnet op og nedture i vægt. Men han er gået i stå vækst mæssigt og de har fundet frem til han evt mangler vækst hormon..

Anmeld

6. oktober 2010

mortilflere

Har stemt blankt fordi det "kun " er 25 % af flokken den er gal med

Alberte har en sprog forståelse som en på 2½-3 år , men et sprog brug som er alders svarende dvs 5 år , hvilke endelig er lidt komisk da hun siger ting hun ik selv forstår LOL  

hun er ekstrem sencipel  og kan på dårlige dage ik tage indtryk bedre end en baby...

Hun er udviklingshæmmet ..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.