Hjælp til start i dagplejen ;-))))

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.693 visninger
11 svar
0 synes godt om
28. juli 2008

twinboys

Hej her kommer så en af de dagplejere der har de magiske hænder

Helt korrekt det i skriver, vi dagplejere er helt unikke til jeres dejlige poder...

Vi kører dem ind så de falder godt til i vores gruppe og da både spiser, leger,sidder på potte og sover de på en gang... Dejligt nemt og uden nogle problemer...

Har endda nogle der er kræsne hjemme mhv. grønsager og hos mig spiser de det hele... Nogle børn er småtspisende, men dem ser jeg heller ikke her.... Det er da også meget hyggeligt at spise sammen med 4 andre børn...

Bare husk at rytmen tit bliver ændret i start af dagpleje...

SÅDAN SER MIN DAG CA. UD....

Kl. 6.15 åbner jeg...

kl. 6.15 - 9.00 Formiddagssøvn ca. 1time men max til kl. ca. 9 ... Møder barnet først kl. 8 ja så soves der fra kl. 8.00-9.00
dem der ikke sover til formiddag er jo igang med at få morgenmad eller en form for aktivitet...

Kl. 6.15-7.30 morgenmad

Kl. 7.30 - 8.50 aktivitet eller fri leg...

kl.8.50 rydder op, vasker hænder og dækker bord

Kl. 9.00 formiddagsfrugt, grønt, brød og vand

Kl. 9.30- 10.45 aktiviteter

kl. 10.45 oprydning

kl. 11.00 vasker hænder og dækker bord.

kl. 11.10 spiser vi brød, varm mad eller lune retter, frugt, grønt og mælk

kl. 11.40 sidder på potten og bleskift for dem der ikke er blevet renlige

kl. 11.50 børster vi tænder

Kl.12.05 sover alle børn......zzzzzzzzzzzzzzzzz

kl. 14.00 står de store op og de sidste er senest oppe kl. 15.00 Så sovetid fra omkring 2-3 timer

Kl. 14.10 sidder på potten

Kl. 14.50 vasker fingre og dækker bord

kl. 15.00 eftermiddagsfrugt, grønt, brød og vand

kl. 15.00-15.45 aktiviteter

kl. 15.45 rydder vi op

kl. 16.00 Takker for idag og alle børn er hentet...

Ja sådan ser min dag ud...

Har du spørgsmål så stil dem endelig...

Mvh Majbritt ( dagplejer i 9år )

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juli 2008

Honningblomst

Maj-britt,...må jeg spørge dig om du tror at dagplejen overlever....er den her om 10 år?
Knus Eva...som har en helt klar holdning, men gerne vil høre fra en dagplejer.;)

Anmeld

28. juli 2008

twinboys

Selvfølgelig vi er jo især dem der tager de fortidlig fødte børn, de børn som kræver mere tryghed, selvfølgelig også de helt normale børn...

At gå i dagpleje har man mere tid til det enkelte barn...

Bare lige se min gruppe pt. jeg har gjort 2 børn renlige ( den ene som er en dreng bliver 3 år til december og den anden en pige som bliver 3år til marts ) (H)

De lærer en del mere i dagplejen og man har lettere ved at kunne se det enkeltes barn problemer, da de ikke bare alle er en stor flok...
Hvis man har et barn med sprogproblemer, ja så vælger jeg som dagplejere at arbejde ekstra meget med sproget en periode, det kan de ikke gøre på samme måde i en vuggestue... Selvfølgelig en talepædagog kan komme på tale, men det kan de også begge steder...

Man lærer også det enkelte barn meget bedre at kende end i en vuggestue...
Dagplejeren kommer nogle gange hjem til det enkelte barn f.ex til fødselsdag med mere...
Der er mere ro og overskueligehed for det enkelte barn...

Kan jo blive ved med at finde fordele...

Dagplejen er her selvfølgelig også om 10år...

Hvad er din holdning...???;)

Mvh Majbritt

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

Er helt med på fordelene...nok ikke lige den med de for tidligt fødte hernede hvor jeg bor..der gælder de kun for et barn og det synes jeg er så forfærdeligt synd. Nå, men det er en anden historie.

Jeg synes dp er den perfekte pasningsmåde...HVIS, og der er en del af dem..
og desværre synes jeg tendensen er at mange flygter fra det område og tilbage er der er vis gruppe og så er det svært at ansætte nye og dermed bliver standarden derefter...nå, men det er svært at forklare på skrift.
Jeg har den bedste dp til min søn, men hun har også fået nok og forstår hende så godt...bare trist jeg nu mangler pasning i tre mdr. Men det er en anden sag.
Jeg synes så til sidst at der burde være en uddannelse som dp...et år eller lign. med kun fokus på børn i den alder...så faget på en eller anden måd eblev ensrettet.
Der er mange gode dp, men hvad med dem der ikke er, for dem er der jo bestemt også...
Nå, det blev lagt og kludret...håber ikke du tager det her som negativt...bare nogle tanker og jeg er jo helt sikker på at du er en super dygtig og omsorgsfuld dp..bare for at slå det fast.(L)

Knus Eva, som hverken tror eller håber der er dagplejere (hernede..kan kun tage afsæt i de dp jeg har kendskab til..)hernede om ti år....jeg vil mene man skal ryste posen og lave institutioner som tilgodeser de behov helt små børn har...og tage det bedste fra vuggstue og dagpleje og flytte det ud af hjemmene...

Anmeld

28. juli 2008

Kvindemin

Hvor er du bare heelt kanon, at du lige skriver sådan et indlæg. Det mener jeg virkelig (L)

Kære søde menneske, nu har du sq næsten redet mine spekulationer.

:D:D:D:D:D:D

Anmeld

28. juli 2008

twinboys

Chritinap skriver:

Hvor er du bare heelt kanon, at du lige skriver sådan et indlæg. Det mener jeg virkelig (L)

Kære søde menneske, nu har du sq næsten redet mine spekulationer.

:D:D:D:D:D:D

Dejligt at høre... Tak skal du have... Og god start i dagplejen... Mvh Majbritt

Anmeld

28. juli 2008

finkedinke

Jeg er også dagplejer, og dagplejen er også et emne jeg med glæde kaster mig ud i debatter omkring.
Jeg håber på at vi med tiden vil få en reel dagplejeuddannelse.
Da jeg selv blev ansat fik jeg at vide at man først kom på kursus efter et år og at man først er "udlært" dagplejer når man har haft jobbet et år, dette uafhængigt af kurset. Forstået sådan at man først efter et år ville få det fulde udbytte af uddannelsen.

Man får et tre ugers kursus og derefter løbende kurser gennem årene, hvis der vel at mærke er tid og penge til det.

Jeg vil til en vis grad give min leder ret. At jeg først efter det første år havde det fulde greb om jobbet, børnene og forældrene osv.
Men jeg mener at netop vores mangel på uddannelse er en af de ting der giver os et dårligt rygte.

Jeg oplever en imellem forældre der siger at de kunne sørme ikke magte alle de børn, bleer og gråd på en gang, men samtidig siger de at vi bare går derhjemme og hygger og laver private gøremål i arbejdstiden.
Vi er desvære også vores egen værste fjende, der findes dårlige dagplejere, dagplejere der ikke burde være der og dagplejere der er gået i stå og gør som vi plejer fordi det er det vi plejer. Hvis man fra ledelsens side tog hånd om det, ville vi også have et bedre rygte.
Jeg har tidligere været på en anden offentlig arbejdsplads og der var holdningen at man skulle gøre en indsats ellers blev man fyret. Det lyder hårdt men var faktisk ret motiverende, dels fordi det motiverede en selv og man havde kolleger der også var motiverede. Det gav en ånd af fællesskab og følelsen af faglighed og øje for målet.

Berith

Anmeld

28. juli 2008

Honningblomst

finkedinke skriver:

Jeg er også dagplejer, og dagplejen er også et emne jeg med glæde kaster mig ud i debatter omkring.
Da jeg selv blev ansat fik jeg at vide at man først kom på kursus efter et år og at man først er "udlært" dagplejer når man har haft jobbet et år, dette uafhængigt af kurset. Forstået sådan at man først efter et år ville få det fulde udbytte af uddannelsen.

Man får et tre ugers kursus og derefter løbende kurser gennem årene, hvis der vel at mærke er tid og penge til det.

Jeg vil til en vis grad give min leder ret. At jeg først efter det første år havde det fulde greb om jobbet, børnene og forældrene osv.
Men jeg mener at netop vores mangel på uddannelse er en af de ting der giver os et dårligt rygte.

Jeg oplever en imellem forældre der siger at de kunne sørme ikke magte alle de børn, bleer og gråd på en gang, men samtidig siger de at vi bare går derhjemme og hygger og laver private gøremål i arbejdstiden.
Vi er desvære også vores egen værste fjende, der findes dårlige dagplejere, dagplejere der ikke burde være der og dagplejere der er gået i stå og gør som vi plejer fordi det er det vi plejer. Hvis man fra ledelsens side tog hånd om det, ville vi også have et bedre rygte.
Jeg har tidligere været på en anden offentlig arbejdsplads og der var holdningen at man skulle gøre en indsats ellers blev man fyret. Det lyder hårdt men var faktisk ret motiverende, dels fordi det motiverede en selv og man havde kolleger der også var motiverede. Det gav en ånd af fællesskab og følelsen af faglighed og øje for målet.

Berith

jamen, jamen, jamen...;) jeg er så fuldstændig enig...:)

Anmeld

28. juli 2008

twinboys

finkedinke skriver:

Berith

Dejligt med en dagplejer mere...:D

Mvh Majbritt

Anmeld

28. juli 2008

finkedinke

Faktisk har jeg tidligere prøvet at oprette et forum på nettet kun for dagplejere. Ikke for at vi kunne sidde og bagtale forældrene, det har vi rigeligt af i legestuen>(
Men fordi jeg nogen gange trænger til faglig sparring og inspiration udefra. Desværre var ingen interesseret.
En stor del af dagplejernes kunnen er erfaringsbaseret hvilket ikke udelukkende er dårligt, men det skal jo også følges op af en faglig viden. Det var derfor jeg savnede andre dagplejere og andre indput.

Jeg kan blive så barneligt glad når jeg falder over andre dagplejere på nettet:$

Berith

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.