Hjælp til Tysk - Modalverber - bøjning.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2010

Susan1978

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Ville man så også sige:

Der Chef sagt, ich sollen am wohenende arbeiten

eller ich möchte ?

Nu blander jeg mig uden at have forstand på mordal verber, men der er forskel på at skulle og ville ;) når du bruger soll - så er det ikke frivilligt og når du bruger moechte så er det af egen fri vilje. I dette tilfælde vil jeg sige : ich sollte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

KajaHH

Jeg har nogle sætninger, hvor jeg skal sætte det rette modalverb ind i rette bøjning.

Har jeg forstået det rigtig når jeg skriver sådan her:

Wir sollen heute noch Bescheid bekommen, das hat uns unser Ansprechpartner versprochen...

Er du sikker på det er sollen der skal stå der?? Det lyder nemlig ikke helt rigtig, jeg ville sige der skulle stå wollen,  er kun 90 % sikker

Anmeld

29. september 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Susan1978 skriver:

Nu blander jeg mig uden at have forstand på mordal verber, men der er forskel på at skulle og ville når du bruger soll - så er det ikke frivilligt og når du bruger moechte så er det af egen fri vilje. I dette tilfælde vil jeg sige : ich sollte

Altså så der står " Vi skulle få svar i morgen"?

Anmeld

29. september 2010

KajaHH skriver:

Er du sikker på det er sollen der skal stå der?? Det lyder nemlig ikke helt rigtig, jeg ville sige der skulle stå wollen,  er kun 90 % sikker

Man kan bruge flere forskellige modalverber.

Sætningen bliver rigtig nok uanset om der står

Vi vil få svar i morgen, eller vi skulle få svar i morgen...

Jeg tror det er sollen, da wollen mere er noget med vilje, og sollen er noget med burde/skulle - "Hvor skulle jeg vide det fra" til eksempel.

Argh jeg er selv ret forvirret.

Anmeld

30. september 2010

AnnetteG

Ville man så også sige:

Der Chef sagt, ich sollen am wohenende arbeiten

eller ich möchte ?

Hvis du bruger Ich soll arbeiten  - så er det noget du ubetinget skal. Hvis du bruger möchte arbeiten, så vil du gerne

Anmeld

30. september 2010

AnnetteG skriver:

Hvis du bruger Ich soll arbeiten  - så er det noget du ubetinget skal. Hvis du bruger möchte arbeiten, så vil du gerne

Tusind tak. Så holder jeg mig til Soll

Anmeld

30. september 2010

PeruBaby

Jeg har nogle sætninger, hvor jeg skal sætte det rette modalverb ind i rette bøjning.

Har jeg forstået det rigtig når jeg skriver sådan her:

Wir sollen heute noch Bescheid bekommen, das hat uns unser Ansprechpartner versprochen...

Verbet er bøjet korrekt, men jeg ville helt klart bruge "werden" i stedet for "sollen"! Sollen - som  en anden også har skrevet - bruges når noget er obligatorisk, mens "werden" bruges for at udtrykke en fremtidig handling, der er sikker. Har aldrig hørt sollen blive brugt i den sammenhæng... 

Anmeld

30. september 2010

PeruBaby skriver:

Verbet er bøjet korrekt, men jeg ville helt klart bruge "werden" i stedet for "sollen"! Sollen - som  en anden også har skrevet - bruges når noget er obligatorisk, mens "werden" bruges for at udtrykke en fremtidig handling, der er sikker. Har aldrig hørt sollen blive brugt i den sammenhæng... 

Hm... problemet er bare, at weden ikke  er et modalverb så vidt jeg har forstået? Og det er dem jeg skal bruge.

Kan vælge mellem müssen, können, mögen, wollen, sollen og dürfen.

Anmeld

30. september 2010

PeruBaby

Hm... problemet er bare, at weden ikke  er et modalverb så vidt jeg har forstået? Og det er dem jeg skal bruge.

Kan vælge mellem müssen, können, mögen, wollen, sollen og dürfen.

Hhmmm, ja det kan jeg godt se...

Ud fra de 6 alternative verber du må bruge ville jeg også vælge sollen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.