Skæbnen ville at skulle have besøg af min SP i dag og samtalen drejede sig jo naturligt i retning af slynglens sove problemer.
Hun er en rigtig skøn dame og vi er rørende enige om at spædbørn ikke græder uden grund - det er bare et spørgsmål om at finde ud af hvad pokker der er galt.
Vi snakkede en del om hvad vi havde prøvet og at vi jo kendte noget til ulykkelige børn, da vi jo allerede har haft et kolikbarn. Jeg mener dog ikke at Silja har kolik, da hun kan trøstes. Hun er ulykkelig, hvorimod Freja var helt uden for rækkevidde når hun skreg - der kunne man slet ikke komme i kontakt med hende. Silja kan vi dog trøste og få til at falde i søvn - selvom hun så vågner 10 minutter senere og græder igen og så kører møllen igen.
Min SP mener at vi måske har "vundet" endnu et refluks barn, men hvor Freja gylpede så meget at hun tabte sig, har Silja mavesyre, der står og kører op og ned i spiserøret, så hun konstant har halsbrand og sure opstød. Det betyder at hun bliver vækket hele tiden af halsbrand og at hun har det skidt hele tiden, hvilket også kan forklare hendes humør.
Det var lidt en overraskelse for mig for jeg havde ikke forestillet mig at der kunne være noget i den retning i vejen. Jeg havde overvejet ørerne, men afvist dem igen, da hun jo sover godt, når hun endelig sover rigtigt. Jeg var faktisk ved at overveje om hun bare VAR sådan, så det var dejligt at få min SP's ord for at det var udenfor "normal-området" og at der skulle findes en løsning og at hun ville hjælpe mig.
Jeg skal nu bestille tid hos lægen imorgen, så vi kan få kigget på hende og finde ud af om hun skal have medicin for at dæmpe mavesyren.
Vi fik også snakket om Freja's søvnproblemer og om at det igen ikke var rimeligt at jeg skulle op 8-10 gange hver nat med hende.
Så skulle jeg udfylde et spørgeskema for at finde ud af om jeg var ved at få en fødselsdepression. Min SP forklarede at under 8 var normalt, mellem 8 og 12 betød mild depression og over 12 betød at man skulle henvises til professionel hjælp.
Jeg scorede 15... !!!
Vi er dog enige om at testen ikke er retvisende, når jeg lider af søvnmangel i den grad, så vi aftalte at gentage den når vi havde fået styr på ungernes søvn, så det var MIG vi undersøgte og ikke søvnmanglen.
Årh ja, og status på slynglen var at hun var alderssvarende, bortset fra at hun ikke pludrer (skyldes nok muligvis refluksen).
Hun vejer 5,5 kg. og er 62 cm lang, så hun er faldet på den kombinerede kurve (pga. længden) men ligger en del over middel på alle 3 individuelle kurver.
Jeg har lige fået manden til at finde str 68 frem, til min 9 uger gamle baby.. vildt!