Guuud ja..det er ved at være pakkekalender tid. OMG LOL
Så er man glad for at man IKKE har 7 stks, som min kusine. 
Jeg har heller aldrig brudt mig om det der med "skrammel" og har ofte netop tyet til det med at købe et større sæt af et eller andet, som jeg så har delt op og så netop supleret med lidt ved siden af.
Hos mig har ungerne altid fået et kalenderlys den 1. dec, så de havde hver deres.
Og så gik den ellers derudad.
Men de har først fået kalenderpakker fra 2 årsalderen. At give en 1-årig kalenderpakker er ikke nødvendigt.
Der er heldigvis mange muligheder, man kan glæde små og større børn med, lige fra tøseting, så som spænder, hårbånd, og andet som småpiger kan bruge i dagligdagen. Og drengene elsker biler, lego osv.
Og så er der de små pixibøger, børn elsker dem.
Også farver, små malebøger, vandfarver, penalhus, opgavebøger og måske et pixelinespil eller andet i den retning til den 24. eller søndage.
En god tegnefilm behøver ikke at koste en formue til søndagsgave, men de kan have glæde af den om og om igen i årene der kommer.
Børn synes også at et par seje sokker med computertryk er sjove at få, og fredagsslikket kan også sagtens komme på kalenderen.
Hvis dagens gave har været lidt af de mere kedelige, så har jeg ofte suppleret med lidt sund slik og har så købt en pose med tørret frugt, som jeg har taget lidt af og pakket ind i et lille stykke film med en rød sløjfe om. Eller de små pakker rosiner eller frugtstænger.
Man kan også købe en julekrybbe og starte med at give stalden og en enkelt figur en søndag, og så efterfølgende dele figurerne op.
Eller små pakker med børnevenligt julepynt, som man så kan hygge sig med at pynte med i fællesskab.
Min søn fik et juletræ af plastik et år, af den slags der kan foldes sammen og lægges i en æske, og så fik han ellers små ting til at pynte det med. Det var en kæmpe succes.
Prismæssigt må tingene i gennemsnit helst ikke koste mere end en 10'er pr dag max 20 kr, da mange forældre har svært ved at skulle af med en masse penge til den slags.
Når mine børn har nået en vis alder og har afsløret at det ikke er nissen, der kommer med kalendergaverne, men mor eller far, så kan man tage op med dem om de hellere vil have adventsgaver, som jo så bliver noget større og en del dyrere.
Det har været meget forskelligt for mine unger hvornår de ville skifte, min søn gik først over til dem sidste år.
Men jeg har så beregnet max 150 kr pr gave.
Her har vi så valgt de større ting, som fx legosæt, musik cd, en film, en lækker trøje eller noget helt 127.
Til mine døtre har jeg ofte købt flere mindre ting og pakket sammen i samme gave. Det kunne fx være et lækkert sæt med hue, vanter og halstørklæde, en lille toilettaske med lidt indhold.
Sminkesæt osv.
Og nu skal jeg så på den igen i år og lægge hovedet i blød med hvad pokker drenge vil have, når de er blevet 13 år, og stadig er pc-nørder.
Han gider ikke legetøj mere, og det med gode bøger, gider han ikke lige for tiden...suk.
Så jeg er helt på herrens mark

Kærligst
Sussie