Baby - en videnskab om søvn arhhhhhhhhh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

777 visninger
12 svar
0 synes godt om
23. september 2010

Eliza/lykke

Jeg kan bare ikke helt forstå det!

Jeg ved godt, at I vil skrive til mig, at baby ændre deres rytme hele tiden. Men de skulle jo helst begynde at få en rytme, som svarer til familiens mere eller mindre.

Det er vel meningen, at de skal lære at sove om natten.

Her er min pige 4½ mrd gammel, og har sovet ca. 11-12 timer om natten. Hun spiser sig mæt i løbet af dagen og vi leger meget og gør noget ud af dagen. Men jeg kan ikke forstå, at hun pludselig vågner tidligere. Det er jo den forkerte vej, om man så må sige.

Har de ikke brug for mere søvn om natten, og mindre om dagen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. september 2010

Tulle28

Min datter har indtil for ganske nyligt sovet rigtig meget - altså 17-18 timer i døgnet. Hun sov fra kl. 19.00/20.00 til kl. 04.00/06.00, blev ammet og sov videre til kl. 07.00. I løbet af dagen sov hun gerne 6 timer fordelt på flere lure.

Inden for den sidste uges tid har hun sovet 2-3 lure af 30-45 min. og en enkelt lur på 1½ til 2 timer - men hun er også begyndt at vågne om natten og holde fest ved 3 tiden og vågne tidligere om morgenen.

Såååå.... Der er åbenbart ikke en "regel" om at hvis de sover lidt i løbet af dagen skal sove mere om natten. Men det kommer vel ligeså stille jo ældre de bliver?

Tulle

Anmeld

23. september 2010

baby2010

Ja, ked af at sige det, men babyer sover altså mindre og mindre, når det bliver ældre - eller nogen gør.

Fx er det normalt, at et barn på 6 måneder "kun" sover i gennemsnit 14,5 timer i døgnet. De fleste timer om natten 10-11 og så mellem 2-3 lure i løbet af dagen. Ofte vil børn fra 6 måneders alderen på et tidspunkt droppe den 3. aftenlur og være vågen fra de står op fra deres eftermiddagslur og til de skal i seng.

Julie

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke

Tulle28 skriver:

Min datter har indtil for ganske nyligt sovet rigtig meget - altså 17-18 timer i døgnet. Hun sov fra kl. 19.00/20.00 til kl. 04.00/06.00, blev ammet og sov videre til kl. 07.00. I løbet af dagen sov hun gerne 6 timer fordelt på flere lure.

Inden for den sidste uges tid har hun sovet 2-3 lure af 30-45 min. og en enkelt lur på 1½ til 2 timer - men hun er også begyndt at vågne om natten og holde fest ved 3 tiden og vågne tidligere om morgenen.

Såååå.... Der er åbenbart ikke en "regel" om at hvis de sover lidt i løbet af dagen skal sove mere om natten. Men det kommer vel ligeså stille jo ældre de bliver?

Tulle

Det vil jeg håbe............ børn er jo forskellige, men det jeg bliver sådan lidt så sur, når hun rykker det den forkerte vej.... hi hi hi

Da min søn var lille, tog jeg det for givet, at han sov hele natten. Og det gjorde han også - han er aldrig vågnet om natten for at få mad eller sut. Han er 9 år i dag.

Men nu bekymre jeg mig hele tiden om min datters søvn. Sover hun nu hele natten? Får jeg min natte søvn? Hvorfor vågner hun pludselig tidligere? Får hun nok mad? Gør jeg noget forkert i løbet af dagen???

SP siger, at jeg sagtens kan behandle hende som et barn, og ikke et spædbarn. Fordi rytmen kommer mere og mere på plads på nu. Især når hun starter i VS om 1½ mrd., så ligger dagen fast - og hun har brug for den lange søvn om natten. Når de bliver omkring de 9-12 mrd., så får det brug for 12 timers søvn i mange år frem over. Men under de 9 mrd., har de brug for 8-11 timers søvn....

Det er altså en videnskab....................... det ene øjeblik er hun glad smiler - det næste øjeblik er hun skide sur.. arhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Anmeld

23. september 2010

Mor til Frederic og Freya

hm.. 

Ikke 2 børn har samme søvn behov.

Frederic går lige modsat. Fra den dag han kom ud sov han fra kl 20 om aften og til kl 6 næste morgen, uden at vågne. En lille time til forrmiddag, 3½ time til middag og en bette morfar om eftermiddagen på max 1 time.

Nu er han 2 år og sover 16-18 timer på 1 døgn. En lang nattesøvn og en middags lur på 2½-3 timer. Vi vækker ham hver morgen mellem 7 og 7.30. I weekender for han lov at sove...

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke

Mor til Frederic skriver:

hm.. 

Ikke 2 børn har samme søvn behov.

Frederic går lige modsat. Fra den dag han kom ud sov han fra kl 20 om aften og til kl 6 næste morgen, uden at vågne. En lille time til forrmiddag, 3½ time til middag og en bette morfar om eftermiddagen på max 1 time.

Nu er han 2 år og sover 16-18 timer på 1 døgn. En lang nattesøvn og en middags lur på 2½-3 timer. Vi vækker ham hver morgen mellem 7 og 7.30. I weekender for han lov at sove...

Skal vi bytte????????????

Nej spøg til side

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke skriver:

Skal vi bytte????????????

Nej spøg til side

Spørg ikke hvordan.... Han har blot altid haft et godt sove hjerte.

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke

Spørg ikke hvordan.... Han har blot altid haft et godt sove hjerte.

Sådan var min første søn også....... da kolikken var væk, var han verdens bedste og dejligste barn. Det er han stadig. Han er bare mega stor nu, 9 år er vildt.

Men min lille pige er nu også meget sød...

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke skriver:

Sådan var min første søn også....... da kolikken var væk, var han verdens bedste og dejligste barn. Det er han stadig. Han er bare mega stor nu, 9 år er vildt.

Men min lille pige er nu også meget sød...

Din pige ser ihvertfald herlig ud...

Kan slet ikke forestille mig at være mor til et kolik barn, det må godt nok have været noget af en opgave...

Frederic melder og viser ikke sult, så det har en lille skyld i han sover som han gør.

Anmeld

23. september 2010

Eliza/lykke

Din pige ser ihvertfald herlig ud...

Kan slet ikke forestille mig at være mor til et kolik barn, det må godt nok have været noget af en opgave...

Frederic melder og viser ikke sult, så det har en lille skyld i han sover som han gør.

Nogen gange er man bare heldig. Jeg synes nu også, at Elizabeth er nem - men de har jo nogle periode, hvor man ikke aner, hvad man skal stille op.

Jeg har ihverfald haft brug for aflastning hos min mor. Hun har hende stadig en gnag om ugen... det er dejligt. Så vender jeg mig også til, at hun skal til at være væk fra mig om ikke ret lang tid.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.