Kontorassistent

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.969 visninger
15 svar
0 synes godt om
21. september 2010

Sabrina2014

Hej tøser!

Jeg er begyndt at tænke lidt, måske alt for tidligt, men sådan er jeg som person. Jeg skal næste år starte på HG, men tænker allerede hvad man skal efter HG....

Jeg har tænkt meget på lægesekretær, men har også åbnet mine øjne rigtigt meget for kontorassistent. Så derfor ville jeg høre lidt mere om det, så håber jeg kunne finde noget der kunne tænke sig at forklare mig omkring det at blive og være kontorassistent..

Hvordan er læretiden?

Er det meget svært at finde en elevplads?

Hvad er det egentlig specielt man laver? (Det afhænger af hvor man er, men bare giv et eksempel)

Og så bare fortæl mig hvad der falder jer ind!

Knus og kram

Sabrina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. september 2010

Ranarupta

Sabrina Lauritsen skriver:

Hej tøser!

Jeg er begyndt at tænke lidt, måske alt for tidligt, men sådan er jeg som person. Jeg skal næste år starte på HG, men tænker allerede hvad man skal efter HG....

Jeg har tænkt meget på lægesekretær, men har også åbnet mine øjne rigtigt meget for kontorassistent. Så derfor ville jeg høre lidt mere om det, så håber jeg kunne finde noget der kunne tænke sig at forklare mig omkring det at blive og være kontorassistent..

Hvordan er læretiden?

Hvad er det egentlig specielt man laver? (Det afhænger af hvor man er, men bare giv et eksempel)

Knus og kram

Sabrina

Hm... Nu skal jeg se, om jeg kan komme med et svar - jeg er nemlig kontorassistent med speciale, dvs. jeg var økonomielev.
Jeg er nu uddannet og arbejder som lønsagsbehandler.

Jeg var elev i staten og det fungerede sådan, at der er nogle skoleperioder, hvor man selvfølgelig bliver undervist og der skal laves en del opgaver. 

Det afsluttes med en fagprøve, hvor man til sidst skal til eksamen og forsvare denne.

Arbejdet på selve arbejdspladsen er meget forskelligt, men man skulle gerne komme rundt i nogle forskellige afdelinger/opgaver, så man får en bred, men måske knap så dyb viden.

Om det var svært at finde en elevplads? Det kan jeg ikke rigtigt svare på. Jeg havde ikke svært ved det, men markedet har ændret sig.

Fx. fik jeg under elevtiden mit eget område af slagterier, dyrlæger, teknikere osv., der skulle afregnes løn for. Jeg tastede kørselsafregninger, oprettede nye ansættelser, afregnede diverse tillæg, indberettede sygdom osv. 
Jeg kan rigtigt godt lide arbejdet, men man skal være glad for kontorarbejde, da det godt kan blive ensformigt. 

Anmeld

22. september 2010

Sabrina2014

Ranarupta skriver:

Hm... Nu skal jeg se, om jeg kan komme med et svar - jeg er nemlig kontorassistent med speciale, dvs. jeg var økonomielev.
Jeg er nu uddannet og arbejder som lønsagsbehandler.

Jeg var elev i staten og det fungerede sådan, at der er nogle skoleperioder, hvor man selvfølgelig bliver undervist og der skal laves en del opgaver. 

Det afsluttes med en fagprøve, hvor man til sidst skal til eksamen og forsvare denne.

Arbejdet på selve arbejdspladsen er meget forskelligt, men man skulle gerne komme rundt i nogle forskellige afdelinger/opgaver, så man får en bred, men måske knap så dyb viden.

Om det var svært at finde en elevplads? Det kan jeg ikke rigtigt svare på. Jeg havde ikke svært ved det, men markedet har ændret sig.

Fx. fik jeg under elevtiden mit eget område af slagterier, dyrlæger, teknikere osv., der skulle afregnes løn for. Jeg tastede kørselsafregninger, oprettede nye ansættelser, afregnede diverse tillæg, indberettede sygdom osv. 
Jeg kan rigtigt godt lide arbejdet, men man skal være glad for kontorarbejde, da det godt kan blive ensformigt. 

Mange tak for dit svar.

Jamen det lyder også rigtigt spændende det du beskriver, kan man godt blive lønsagsbehandler med en HG, og ikke en HHX?

Jeg er selv meget glad for kontorarbejde, og bruger stort set ALT min tid herhjemme foran skærmen, og måske ville det være meget rart for mig at få et arbejde foran en skærm, så min kæreste måske kunne blive nusset LIDT mere om, om aftenen ;-)

Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil gå efter, men har dog læst lidt omkring kontorassistent med speciale i administration - som jeg synes lyder spændende!

Anmeld

22. september 2010

Benjamin09

Profilbillede for Benjamin09

Mange tak for dit svar.

Jamen det lyder også rigtigt spændende det du beskriver, kan man godt blive lønsagsbehandler med en HG, og ikke en HHX?

Jeg er selv meget glad for kontorarbejde, og bruger stort set ALT min tid herhjemme foran skærmen, og måske ville det være meget rart for mig at få et arbejde foran en skærm, så min kæreste måske kunne blive nusset LIDT mere om, om aftenen ;-)

Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil gå efter, men har dog læst lidt omkring kontorassistent med speciale i administration - som jeg synes lyder spændende!

Jeg er uddannet, med speciale indenfor administration, men du skal være klar over at det er hammrende svært at få en elevplads på kontor med en HG, men det kan lade sig gøre hvis man er heldig. Hvis de har en ansøger med en HHX, så er det jo klart at de vil vælge den person, da de jo har lidt mere med i bagagen.

Anmeld

22. september 2010

Nadia&Daniel

Hej tøser!

Hvordan er læretiden?

Knus og kram

Sabrina

Lyder som en rigtig god ide

Har selv taget en HG (blev færdig 2005) - og jeg var rigtig glad for denne uddannelse/skolegang - det var lige mig Jeg valgte selv butiksvejen, men fortryder faktisk lidt i dag, at jeg ikke tog kontorvejen, pga arbejdstiderne og lidt påbegyndene rygproblemer..

Har faktisk selv overvejet at tage en 1-år uddannelse til lægesekretær (sundhedssekretær - http://www.cphwest.dk/index.action?menuId=16321), efter min barsel. Dog skal der lige ses på økonimien, om den kan holde til at jeg læser videre..

Men alt i alt - held og lykke med det hele

Anmeld

22. september 2010

morNov2010

Nadia&Daniel skriver:

Lyder som en rigtig god ide

Har selv taget en HG (blev færdig 2005) - og jeg var rigtig glad for denne uddannelse/skolegang - det var lige mig Jeg valgte selv butiksvejen, men fortryder faktisk lidt i dag, at jeg ikke tog kontorvejen, pga arbejdstiderne og lidt påbegyndene rygproblemer..

Har faktisk selv overvejet at tage en 1-år uddannelse til lægesekretær (sundhedssekretær - http://www.cphwest.dk/index.action?menuId=16321), efter min barsel. Dog skal der lige ses på økonimien, om den kan holde til at jeg læser videre..

Men alt i alt - held og lykke med det hele

Uha... du må endelig endelig ikke forveksle de to uddannelser lægesekretær og sundhedssekretær med hinanden. Der er stor forskel.

Jeg er godt klar over, at de prøver at sælge sundhedssekretær uddannelsen som en erstatning for lægesekretæruddannelsen, men, som lægesekretær, kan jeg fortælle dig, at jeg kender ikke nogen på det sygehus jeg er ansat på, som vil ansætte en sundhedssekretær i stedet for en lægesekretær. Man vil hellere vælge en kontorassistent så.

Mvh. Mette

Anmeld

22. september 2010

NatasjaL

jeg vil også helt vildt gerne være kontor assistent

Anmeld

22. september 2010

C-Posey

Jeg har også taget kontorassistenten men med speciale i økonomi. Jeg arbejder til daglig som regnskabsassistent, i et lille revisions firma, og jeg er SUPER glad for det  

Arbejdstiderne for mig er 7.30 til 16 (2 dage) og resten kl. 15. Derudover kan jeg flexe som jeg vil, hvis nu man skal nå noget en dag. De kan for mig næsten ikke blive bedre

Under min læretid (2 år) mener jeg at jeg var i skole på Niels Brock ca. 9 uger, fordelt på de 2 år.

Syns helt klart du skal bygge vidre med tanken om en kontorassistent uddannelse, der er mange forkellige muligheder indefor kontor, så det er bare om at finde ud af hvad du er mest til

Held & Lykke med det

Camilla 27+3

Anmeld

22. september 2010

Mette Nexø

Jeg er uddannet kontorassitent indenfor amtet, er ved at være nogen år siden  Jeg sidder idag i et job hvor jeg arbejder med dataløn, er super glad for min uddannelse, men nu hvor jeg prøver at søge nyt job nærmere min bopæl (kommer til at bruge ca 20 timer ugen på transport) er det nærmest umuligt at få job, søger i vestsjælland og der er mellem 400-800 ansøgere til hver stilling der slås op, så er man ikke sikret efter endt elevtid kan det godt være svært at få et job.

Anmeld

22. september 2010

K&S

Hej tøser!

Hvordan er læretiden?

Knus og kram

Sabrina

Hejsa

Jeg er uddannet kontorassistent med speciale indenfor offentlig administration. Jeg var elev i Danmarks Statistik, hvor jeg var i 4 forskellige afdelinger fordelt over de 2 års elevtid - jeg var i 2 afdelinger, der "producerede" stastistik, 1 afdeling, hvor jeg arbejdede med det administrative samt 1 afdeling hvor jeg arbejdede med digitalisering af alle indberetningsblanketterne - det, synes jeg, er VILDT spændende (og skrev da også fagprøve om emnet). Jeg var på skole (Niels Brock) 3 gange á 4-5 ugers varighed og afsluttede med en 2 ugers skriftlig fagprøve, som derefter skulle forsvares ved en mundtlig eksamen.

Der er mange jobs at søge som udlært, men også mange om budet pga. markedssituationen (det kan selvfølgelig nå at ændre sig til du engang er færdigudlært) - jeg er pt. på barsel og har faktisk overvejet at tage uddannelsen som kontorassistent med speciale indenfor lægesekretær, når min barsel ender...! Den tiltaler mig rigtig meget pga. mulighed for arbejde indenfor sundhedssektoren - jeg kan få merit for ca. ½ år, fordi jeg allerede er uddannet indenfor kontor. Jeg vil selvfølgelig prøve at finde et job, hvor jeg kan bruge min nuværende uddannelse og få noget erfaring - jeg blev nemlig udlært maj 2009, blev gravid november 2009, gik på barsel juli 2010, men var sygemeldt fra februar 2010. Men er det ikke muligt at finde et job, vil jeg helt sikkert søge en ny elevplads  Jeg er over 25 år og vil derfor kunne blive voksenelev og rent økonomisk kan det bedre svare sig for mig at tage en ny elevuddannelse end at være arbejdsløs/arbejdssøgende på dagpenge...

Held og lykke med overvejelserne

Katja

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.