Sabrina Lauritsen skriver:
Hej tøser!
Jeg er begyndt at tænke lidt, måske alt for tidligt, men sådan er jeg som person. Jeg skal næste år starte på HG, men tænker allerede hvad man skal efter HG....
Jeg har tænkt meget på lægesekretær, men har også åbnet mine øjne rigtigt meget for kontorassistent. Så derfor ville jeg høre lidt mere om det, så håber jeg kunne finde noget der kunne tænke sig at forklare mig omkring det at blive og være kontorassistent..
Hvordan er læretiden?
Er det meget svært at finde en elevplads?
Hvad er det egentlig specielt man laver? (Det afhænger af hvor man er, men bare giv et eksempel)
Og så bare fortæl mig hvad der falder jer ind!
Knus og kram
Sabrina 
Hm... Nu skal jeg se, om jeg kan komme med et svar - jeg er nemlig kontorassistent med speciale, dvs. jeg var økonomielev.
Jeg er nu uddannet og arbejder som lønsagsbehandler.
Jeg var elev i staten og det fungerede sådan, at der er nogle skoleperioder, hvor man selvfølgelig bliver undervist og der skal laves en del opgaver.
Det afsluttes med en fagprøve, hvor man til sidst skal til eksamen og forsvare denne.
Arbejdet på selve arbejdspladsen er meget forskelligt, men man skulle gerne komme rundt i nogle forskellige afdelinger/opgaver, så man får en bred, men måske knap så dyb viden.
Om det var svært at finde en elevplads? Det kan jeg ikke rigtigt svare på. Jeg havde ikke svært ved det, men markedet har ændret sig.
Fx. fik jeg under elevtiden mit eget område af slagterier, dyrlæger, teknikere osv., der skulle afregnes løn for. Jeg tastede kørselsafregninger, oprettede nye ansættelser, afregnede diverse tillæg, indberettede sygdom osv.
Jeg kan rigtigt godt lide arbejdet, men man skal være glad for kontorarbejde, da det godt kan blive ensformigt.