18januar/kats skriver:
Kære Rsa.
Jeg kan godt forstå, hvis du både er lidt forvirret og nervøs - men det skal du umiddelbart ikke være !!
Jeg er selv Rhesus negativ - og har også været nervøs, men det hjælper jo altid, når man får en lidt bedre forståelse af, hvad det handler om.
Anti-D immunglobulin - er (som du allerede ved) et antistof.
Anti-D, er kun aktuelt, hvis barnet er Rhesus positiv.
Babyens blodtype kan bestemmes i en fostervandsprøve eller en blodprøve af mor.
Når blodprøven dyrkes, kan man spore DNA fra babyen, som således kan fortælle om babyen er Rhesus negativ eller positiv.
Hvis babyen er negativ - skal der ikke gøres mere.
Hvis babyen er positivt, er der risiko for, at du danner antistoffer mod dit barns røde blodlegemer, fordi blodtyperne ikke matcher hinanden - de er altså ikke kompatible.
- det kan give problemer ved din næste graviditet
- men risikoen opstår KUN hvis du og din baby´s blod bliver blandet !!
RISIKO:
Der er kun meget meget sjældent nogen risiko forbundet med at få anti-D (anafylaktisk chok) -men din baby påvirkes ikke af anti-D!
Der er iøvrigt kommet nye retningslinjer fra sundhedsstyrelsen. Disse retningslinjer er implementeret i de fleste regioner (men fx endnu ikke i min region)
Det betyder at man får taget en blodprøve i uge 25. Den skal dyrkes - og hvis barnet er Rhesus positiv, (som din) tilbydes du Anti-D i hhv. uge 29 og umiddelbart efter fødslen (gerne inden 48 timer efter)
((Hensynet til de nye retningslinjer er, at det er meget svært/dyrt at skaffe nok Anti-D, og ved at give tidligere kan man give mindre mængder - og da man kan sikre, at kun de der har behovet, får Anti-D))
For at opsummere 
Anti- D er altså med til at forebygge risikoen for nedbrydning af blodceller.
Jeg kan blot sige, at du er ”heldig” at du allerede nu kender dit barns blodtype, så lægerne er opmærksomme på det - og at I allerede nu, kan starte på Anti-D, så du får en mindre dosis.
(Jeg bor jo ”uheldigvis i en region, hvor det endnu ikke er trådt i kraft, så jeg er på den ”gamle ordning”, hvor jeg først modtager Anti-D umiddelbart efter fødslen)
Knus Kats