Rhesus negativ - anti D vaccine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.924 visninger
17 svar
0 synes godt om
14. september 2010

Rsa

Hej...

Jeg er Rhesus negativ og har ved en blodprøve, fået konstateret, at det barn vi venter os, er rhesus positiv.

Derfor kan min krop danne antistoffer mod barnets bloddannelse mm.
Jeg skal om 2½ uge have anti - D vaccinen, som eftersigende skulle forebygge, at min krop danner antistoffer mod vores lille baby.

Jeg ved at oddsene for at vores lille baby bliver syg er minimal, hvis ikke den slet ikke er der, men jeg bliver alligevel nervøs over, at min krop kan finde på at begynde ar nedbryde min lille baby

Er der andre herinde der har modtaget anti-D vaccinen og hvad er udfaldet heraf....?

Ved godt, at  efter vaccinen anti-D er opfundet, findes der praktisk talt ikke nogle tilfælde af, at barnet har taget nogen skade....
Tror bare lige jeg har brug for at høre fra andre, der har oplevet samme, at alt er gået vel der

Vh. Rsa 26 + 2

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2010

bagger26

Jeg er rhesus negativ og har født 2 raske børn der er rhesus positive.

Anmeld

14. september 2010

lauras*mor*

jeg er også rhesus negativ og min datter er positiv.. jeg fik anti D dagen efter jeg fødte så jeg ikke nedbryder det næste hvis også denne er positiv..

tror bestemt ikke du skal være nervøs... jeg fik slet ikke testet det.. hvordan tester de barnets blodtype inde i maven?

Anmeld

14. september 2010

Ox.

Hejsa!

Jeg er vaccineret 2 gange, efter min abort som 19 årig, og dagen efter jeg fødte min datter sidste år  

Knus.

Anmeld

14. september 2010

Rsa

Har selv undret mig over, hvordan mit barns blodtype kan aflæses på en blodprøve fra mig, men det jeg har kunnet læse mig frem til er, at noget af barnets blod passerer over i ens eget blod og derfor kan barnets blodtype identificeres...

Anmeld

14. september 2010

Ox.

Rsa skriver:

Ved ikke hvordan de kan teste barnets blodtype via. min blodprøve, synes det er meget mystisk og samtid fascinerende....

Men det kan jeg vel spørge mig frem til, når jeg skal have vaccinen!

De sagde til mig de fandt udaf det igennem mine blodprøver, jeg fik automatisk taget ekstra pga min blodtype, så går udfra det er derfra ..

De vidste det ihvertfald allerede da jeg kom på fødegangen at jeg skulle vaccineres igen efter fødslen

Anmeld

14. september 2010

Svenne

Jeg er også negativ - og min søn positiv.
Jeg fik vaccinen et par timer efter jeg fødte ham.
Når jeg husker efter fik jeg vidst også taget en ekstra blodprøve under graviditeten - men ellers var det ikke noget, jeg blev informeret om eller noget..

Du kan være ganske rolig.. Risikoen opstår først ved barn nr. 2, hvis denne også er positiv - og kun, hvis du ikke bliver vaccineret ved 1. barn..

Anmeld

15. september 2010

M.O.A.R.

Rsa skriver:

Hej...

Jeg er Rhesus negativ og har ved en blodprøve, fået konstateret, at det barn vi venter os, er rhesus positiv.

Jeg skal om 2½ uge have anti - D vaccinen, som eftersigende skulle forebygge, at min krop danner antistoffer mod vores lille baby.

Jeg ved at oddsene for at vores lille baby bliver syg er minimal, hvis ikke den slet ikke er der, men jeg bliver alligevel nervøs over, at min krop kan finde på at begynde ar nedbryde min lille baby

Er der andre herinde der har modtaget anti-D vaccinen og hvad er udfaldet heraf....?

Ved godt, at  efter vaccinen anti-D er opfundet, findes der praktisk talt ikke nogle tilfælde af, at barnet har taget nogen skade....
Tror bare lige jeg har brug for at høre fra andre, der har oplevet samme, at alt er gået vel der

Vh. Rsa 26 + 2

Hej.

Jeg er også Rhs. neg. og min dreng er rhs. pos., men den blodprøve man tager for antistoffer skule tages i uge 25 og det fandt de ligepludselig ud af da jeg var i uge 35 og min jordmoder spurgte ind til det. Men fik taget blodprøve for antistoffer, men hørte ikke mere..

Jeg fik derfor først sprøjten dagen efter jeg havde født, da de jo fandt ud af at Simon var rhs. positiv.

og det kan stadig spænde i låret, og det er det..

Min dreng er sund og rask, og har ingen skade lidt af det .

Du har intet at være bekymret for

Anmeld

15. september 2010

M.O.A.R.

Sussie&Lilje skriver:

Hejsa!

Jeg er vaccineret 2 gange, efter min abort som 19 årig, og dagen efter jeg fødte min datter sidste år  

Knus.

Fik du også efter abort??

Utroligt. Jeg var ude for SA i maj sidste år, jeg er O-rhs.neg. og fik ingen sprøjter eller undersøgelser efter abort?

Men dagen efter fødslen snakkede vi med min jordmoder og en børnelæge om det, og de synes også det var mærkeligt at jeg ikke havde fået nogen form for behandling, så jeg ikke dannede antistoffer..

Anmeld

15. september 2010

Kats

Rsa skriver:

Hej...

Vh. Rsa 26 + 2

Kære Rsa.

Jeg kan godt forstå, hvis du både er lidt forvirret og nervøs - men det skal du umiddelbart ikke være !!
Jeg er selv Rhesus negativ - og har også været nervøs, men det hjælper jo altid, når man får en lidt bedre forståelse af, hvad det handler om.

Anti-D immunglobulin - er (som du allerede ved) et antistof.
Anti-D, er kun aktuelt, hvis barnet er Rhesus positiv.
Babyens blodtype kan bestemmes i en fostervandsprøve eller en blodprøve af mor.
Når blodprøven dyrkes, kan man spore DNA fra babyen, som således kan fortælle om babyen er Rhesus negativ eller positiv.

Hvis babyen er negativ - skal der ikke gøres mere.

Hvis babyen er positivt, er der risiko for, at du danner antistoffer mod dit barns røde blodlegemer, fordi blodtyperne ikke matcher hinanden - de er altså ikke kompatible.

- det kan give problemer ved din næste graviditet
- men risikoen opstår KUN hvis du og din baby´s blod bliver blandet !!

RISIKO:
Der er kun meget meget sjældent nogen risiko forbundet med at få anti-D (anafylaktisk chok) -men din baby påvirkes ikke af anti-D!

Der er iøvrigt kommet nye retningslinjer fra sundhedsstyrelsen. Disse retningslinjer er implementeret i de fleste regioner (men fx endnu ikke i min region)

Det betyder at man får taget en blodprøve i uge 25. Den skal dyrkes - og hvis barnet er Rhesus positiv, (som din) tilbydes du Anti-D i hhv. uge 29 og umiddelbart efter fødslen (gerne inden 48 timer efter)

((Hensynet til de nye retningslinjer er, at det er meget svært/dyrt at skaffe nok Anti-D, og ved at give tidligere kan man give mindre mængder - og da man kan sikre, at kun de der har behovet, får Anti-D))

For at opsummere

Anti- D er altså med til at forebygge risikoen for nedbrydning af blodceller.
Jeg kan blot sige, at du er ”heldig” at du allerede nu kender dit barns blodtype, så lægerne er opmærksomme på det - og at I allerede nu, kan starte på Anti-D, så du får en mindre dosis.
(Jeg bor jo ”uheldigvis i en region, hvor det endnu ikke er trådt i kraft, så jeg er på den ”gamle ordning”, hvor jeg først modtager Anti-D umiddelbart efter fødslen)

Knus Kats

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.