Spørgsmål om mælk

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.276 visninger
16 svar
0 synes godt om
14. september 2010

Tulle28

Jeg drikker ikke komælk, ikke fordi jeg er allergisk, men fordi jeg er af den overbevisning at komælk er beregnet til kalve. Jeg drikker istedet soyamælk, men det må små børn ikke få, så det er altså ikke en løsning. SST anbefaler jo MM/MME eller sødmælk til de små - men jeg er simpelthen så meget i tvivl om jeg har lyst til at give min datter komælk? Indtil videre får hun MM, men det skal hun jo ikke blive ved med. Jeg VED jo godt at hun kan få dækket sit kalkbehov gennem mange andre fødevarer, men alligevel er jeg lidt betænkelig ved at "trodse" SST's anbefalinger .

Er der nogle herinde som er i samme båd eller allergiske - og i så fald, hvad gør I?

Knus Tulle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2010

Hollybaby

jeg er fuldstændig enig med dig.

Tror ikke det er spor sundt at drikke komælk, jeg har set så mange eksempler på børn og voksne, der efter at have lagt mælken på hylden, har sluppet med f.eks. mellemørebetændelse eller allergier. Min datter er snart 8 måneder, og jeg ammer stadig. jeg er også i syv sind, hvad jeg skal gøre når jeg stopper med at amme. Så jeg følger lige med i tråden

Anmeld

14. september 2010

Tulle28 skriver:

Jeg drikker ikke komælk, ikke fordi jeg er allergisk, men fordi jeg er af den overbevisning at komælk er beregnet til kalve. Jeg drikker istedet soyamælk, men det må små børn ikke få, så det er altså ikke en løsning. SST anbefaler jo MM/MME eller sødmælk til de små - men jeg er simpelthen så meget i tvivl om jeg har lyst til at give min datter komælk? Indtil videre får hun MM, men det skal hun jo ikke blive ved med. Jeg VED jo godt at hun kan få dækket sit kalkbehov gennem mange andre fødevarer, men alligevel er jeg lidt betænkelig ved at "trodse" SST's anbefalinger .

Er der nogle herinde som er i samme båd eller allergiske - og i så fald, hvad gør I?

Knus Tulle

Jeg er også helt enig med dig!

Her hjemme står den også på Soya/Ris/Havre-drik!  Husk at du ikke kan sammenligne det med mælk..

Jeg har ikke tænkt mig at gi Lisa komælk i daglig dagen, men det er heller ik så jeg hidser mig op over det, hvis hun skulle få drukket en kop fuld hos bedsteforældrene fx.!

Hvad er det egentligt at SST anbefaler? Er det pga kalk de vil ha man skal drikke mælk?

Anmeld

14. september 2010

patella

Tulle28 skriver:

Knus Tulle

Jeg tillader mig lige at følge med her... jeg er i samme syv sind... min dreng er allergidisponeret. Han får stadig MME på kop til måltiderne, men jeg ved jo godt det ikke kan blive ved... Han har fået lidt sødmælk og lidt sødmælksyoughurt, men kun fordi jeg ikke ved hvad jeg ellers skal gi ham, og han har jo brug for ½ liter om dagen i form af mælk, ost,  youghurt o.lign. Men hvorfor egentlig...?

Jeg har hørt at man kan få en lille kalktablet (den kan købes i sådan en butik der handler med naturlægemidler), som dækker deres kalkbehov. Nogen der har prøvet det? Eller hørt om det samme?

Anmeld

14. september 2010

Svei

Vi drikker heller ikke mælk..dog fik mine unger mælk indtil de var omkring et års tid...Men nej, jeg mener heller ikke komælk er sundt for andre end kalve...

Jeg har heller aldrig selv drukket mælk og mine søskende og forældre gør heller ikke.

Anmeld

14. september 2010

Tulle28

Tilmeldt skriver:

Jeg er også helt enig med dig!

Her hjemme står den også på Soya/Ris/Havre-drik!  Husk at du ikke kan sammenligne det med mælk..

Jeg har ikke tænkt mig at gi Lisa komælk i daglig dagen, men det er heller ik så jeg hidser mig op over det, hvis hun skulle få drukket en kop fuld hos bedsteforældrene fx.!

Hvad er det egentligt at SST anbefaler? Er det pga kalk de vil ha man skal drikke mælk?

Det er pga. kalkindholdet, men man kan jo få kalk mange andre steder fra. Så er der nogle der siger at man ikke kan finde den samme vitamin/mineral sammensætning andre steder, men der tænker jeg at mælken er jo forabejdet, så spørgsmålet er, hvor meget der overhovedet er tilbage i når den ender i kartonen?

Anmeld

15. september 2010

Tulle28 skriver:

Det er pga. kalkindholdet, men man kan jo få kalk mange andre steder fra. Så er der nogle der siger at man ikke kan finde den samme vitamin/mineral sammensætning andre steder, men der tænker jeg at mælken er jo forabejdet, så spørgsmålet er, hvor meget der overhovedet er tilbage i når den ender i kartonen?

Ja, lige nøjagtigt! Så skulle man nok ned og drikke direkte af patten!

Og ja, du kan nemlig få kalk så mange andre steder! Jeg har også læst noget med at den kalk der er i mælk har vi ik helt så nemt ved at optage, som den der fx. er i grøntsager!

Anmeld

26. september 2010

motterhea

Hejsa tøser, er selv stærk modstander af komælk, så ville lige vise jer noget jeg lige fandt..

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4580/sprog=1/grp=8/menu=2/

Hvis i scroller lidt ned, er der en lille tabel, over kalk i forhold til komælk.. synes det er lidt chokerende..

Bliver også lige nød til at smide denne her ind o:

http://osteoporosedoktor.dk/forebyggelse/patient/calcium-i-maden

Anmeld

26. september 2010

SussieThyssen

Tulle28 skriver:

Knus Tulle

Glimrende holdning piger...glimrende.
Så snart et barn har passeret 2,5-3 år skal de faktisk slet ikke have mælk og heller ikke voksne, da vi overhovedet ikke er gearet i vores tarmsystem til at nedbryde mælk som voksne.
Hvor ville der dog være mange voksne uden mave-tarm problemer, hvis de bare holdt sig fra den mælk.
Dog vil jeg sige at produkter som A38, cultura og tykmælk er udmærkede produkter, og som vi ikke skal afholde os fra at indtage, hvis vi har lidt med maven, da de indeholder nogle vigtige kulturer som er utroligt gode for vores mave.

Vedrørende erstatningsmælke produkter, så kan I købe majsmælk til både jer selv og de små.
Så vidt jeg ved kan man få det både i Superbedst og Kvickly. Majs er langt blidere ved maven, og smager også bedre.
Mange allergikere kan ikke tåle soya, og det er så skrapt at det ligefrem kan fremprovokere allergi hos ikke-allergikere.
Man kan også give småbørn Majmælk fra 1 års alderen uden bekymring.
Endelig er det selvfølgelig vigtigt at man indtager en masse ost, og så får kalktabs.
Småbørn kan også vokse op med tyggekalktabs, som man kan få på apoteket.
Mine egne aldrig fået mælk...og de har heller aldrig fået hverken soya- eller majsmælk, men masser af osteprodukter.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. september 2010

Tulle28

motterhea skriver:

Hejsa tøser, er selv stærk modstander af komælk, så ville lige vise jer noget jeg lige fandt..

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4580/sprog=1/grp=8/menu=2/

Hvis i scroller lidt ned, er der en lille tabel, over kalk i forhold til komælk.. synes det er lidt chokerende..

Bliver også lige nød til at smide denne her ind o:

http://osteoporosedoktor.dk/forebyggelse/patient/calcium-i-maden

Ja det der med at mælk er den bedste kilde til kalk er helt sikkert noget sludder.

Jeg fandt også dette på vegetarforeningens hjemmeside:

http://www.vegetarforening.dk/content/calciumkalk - så når man tænker på at mælk kun indeholder 119 g kalk pr. 100 g. så er der MANGE andre måder at få kalk på.

Fødevare: Indhold af calcium i milligram (mg):
Grøntsager:  
Kørvel, 100 g 400 mg
Persille, 100 g 210 mg
Grønkål, 100g 210 mg
Spinat, 100 g 130 mg
Broccoli, 100 g 100 mg
Hovedsalat, 100 g 100 mg
Kinakål, 100 g 77 mg
Bladselleri, 100 g 70 mg
Artiskok, 100 g 60 mg
Hvidkål, 100 g 55 mg
Pastinak, 100 g 55 mg
Frugt:  
Tørret figen, 100 g 200 mg
Tørret abrikos,100 g 80 mg
Rosiner, 100 g 80 mg
En mellemstor appelsin 61 mg
Solbær, 100 g 60 mg
Kornprodukter:  
Havregryn, 100 g 237 mg
Bælgfrugter og produkter deraf:  
Sojabønner, 100 g 226 mg
Hvide bønner, 100 g 144 mg
Kikærter, 100 g 140 mg
Tofu, 100 g 128 mg
Sojamælk, beriget,100 g 120 mg
Mungbønner, 100 g 118 mg
Brune bønner, 100 g 100 mg
Jordnødder, 100 g 80 mg
Grønnebønner, 100 g 60 mg
Nødder og frø:  
Mandler, 100 g 240 mg
Paranødder, 100 g 140 mg
Pistacienødder,100 g 135 mg
Sesamfrø, 100 g 131 mg
Hasselnødder, 100 g 125 mg
Solsikkefrø, 100 g 95 mg
Valnødder, 100 g 80 mg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.