Tulle28 skriver:
Jeg drikker ikke komælk, ikke fordi jeg er allergisk, men fordi jeg er af den overbevisning at komælk er beregnet til kalve. Jeg drikker istedet soyamælk, men det må små børn ikke få, så det er altså ikke en løsning. SST anbefaler jo MM/MME eller sødmælk til de små - men jeg er simpelthen så meget i tvivl om jeg har lyst til at give min datter komælk? Indtil videre får hun MM, men det skal hun jo ikke blive ved med. Jeg VED jo godt at hun kan få dækket sit kalkbehov gennem mange andre fødevarer, men alligevel er jeg lidt betænkelig ved at "trodse" SST's anbefalinger .
Er der nogle herinde som er i samme båd eller allergiske - og i så fald, hvad gør I?
Knus Tulle

Glimrende holdning piger...glimrende.
Så snart et barn har passeret 2,5-3 år skal de faktisk slet ikke have mælk og heller ikke voksne, da vi overhovedet ikke er gearet i vores tarmsystem til at nedbryde mælk som voksne.
Hvor ville der dog være mange voksne uden mave-tarm problemer, hvis de bare holdt sig fra den mælk.
Dog vil jeg sige at produkter som A38, cultura og tykmælk er udmærkede produkter, og som vi ikke skal afholde os fra at indtage, hvis vi har lidt med maven, da de indeholder nogle vigtige kulturer som er utroligt gode for vores mave.
Vedrørende erstatningsmælke produkter, så kan I købe majsmælk til både jer selv og de små.
Så vidt jeg ved kan man få det både i Superbedst og Kvickly. Majs er langt blidere ved maven, og smager også bedre.
Mange allergikere kan ikke tåle soya, og det er så skrapt at det ligefrem kan fremprovokere allergi hos ikke-allergikere.
Man kan også give småbørn Majmælk fra 1 års alderen uden bekymring.
Endelig er det selvfølgelig vigtigt at man indtager en masse ost, og så får kalktabs.
Småbørn kan også vokse op med tyggekalktabs, som man kan få på apoteket.
Mine egne aldrig fået mælk...og de har heller aldrig fået hverken soya- eller majsmælk, men masser af osteprodukter.

Kærligst
Sussie
Anmeld