soverutiner???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.902 visninger
11 svar
0 synes godt om
13. september 2010

acdp8620

Hejsa.

Har virkelig brug for nogle gode råd her.

Har en datter på 6 uger, som sover fint om natten og middagssøvn, men når vi når til aften/nattetid, så vil hun bare ikke sove.

Har i nogle gode råd, og hvad gør i???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. september 2010

lauras*mor*

nu siger jeg bare min helt ærlige mening ikk.. selvom det er rigtig dejligt med rutine så kan du aldrig forvente det af et barn på bare 6 uger..

men du skriver hun sover godt om natten men når i når i når til aften/nat så vil hun ikke sove.. hvad mener du helt præcis med det?

ellers prøv at putte hende lidt tidligere, det kan jo være hun er overtræt.. læg mærke til om det er alle dage eller specielt de dage der er sket meget - fx besøg, været ude og opleve ting eller andet..

du kan også prøve at putte hende senere.. det kommer jo an på hvordan jeres rytme i løbet dagen eller er.. men vil nok sige at med en baby på 6 uger, så er det begrænset hvor meget rutine og rytme man kan ha/forvente.. :-) kan da huske at det eneste vi havde fast var at hun vågnede kl 3 om natten for at få mad..  resten var meget ca tidspunkter da det kørte på hendes præmisser kun.. hun sov når hun var træt.. men tispunkterne lå "fast" med 3 timers mellemrum, så vi havde en anelse trodsalt om hvad tiden havde slået i løbet af dagen..

Anmeld

13. september 2010

acdp8620

lauras*mor* skriver:

nu siger jeg bare min helt ærlige mening ikk.. selvom det er rigtig dejligt med rutine så kan du aldrig forvente det af et barn på bare 6 uger..

men du skriver hun sover godt om natten men når i når i når til aften/nat så vil hun ikke sove.. hvad mener du helt præcis med det?

ellers prøv at putte hende lidt tidligere, det kan jo være hun er overtræt.. læg mærke til om det er alle dage eller specielt de dage der er sket meget - fx besøg, været ude og opleve ting eller andet..

du kan også prøve at putte hende senere.. det kommer jo an på hvordan jeres rytme i løbet dagen eller er.. men vil nok sige at med en baby på 6 uger, så er det begrænset hvor meget rutine og rytme man kan ha/forvente.. :-) kan da huske at det eneste vi havde fast var at hun vågnede kl 3 om natten for at få mad..  resten var meget ca tidspunkter da det kørte på hendes præmisser kun.. hun sov når hun var træt.. men tispunkterne lå "fast" med 3 timers mellemrum, så vi havde en anelse trodsalt om hvad tiden havde slået i løbet af dagen..

Når vi endelig får hende til at sove sover hun fint. Om dagen er det ca. med 3 timers mellemrum hun sover, passer ca med at hun vågner ved 17-tiden og så tager hun den ellers ud i en køre, uden at sove andet en halv times tid så vågner hun igen og er så vågen til ved 22-23-tiden.

Mener bare hvad i gør for at få jeres små til at sove om aftenen, da jeg er ved at være lidt træt af at trave stuen/køkken tyndt, som regel uden succes

I dag har vi bare været hjemme, og har først lige fået hende til at sove nu.

Anmeld

14. september 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Når vi endelig får hende til at sove sover hun fint. Om dagen er det ca. med 3 timers mellemrum hun sover, passer ca med at hun vågner ved 17-tiden og så tager hun den ellers ud i en køre, uden at sove andet en halv times tid så vågner hun igen og er så vågen til ved 22-23-tiden.

Mener bare hvad i gør for at få jeres små til at sove om aftenen, da jeg er ved at være lidt træt af at trave stuen/køkken tyndt, som regel uden succes

Hej søde

Når du skriver at hun først sover ved 22-23 tiden, har hun så ikke sovet siden kl.17?

Herhjemmetager Frederikke sin sidste eftermiddagslur fra kl. ca. 15 og sover til 16 eller 17. Så sover hun ikke igen, før vi putter hende - hvilket vi gør kl. 19.30-19.45. Så kan det godt være hun lige vågner kort et par gange, men hun får trods alt hvilet sig, og ofte sover hun en time efter hun er blevet puttet.

Har I prøvet at putte hende lidt tidligere?

Anmeld

14. september 2010

acdp8620

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Hej søde

Når du skriver at hun først sover ved 22-23 tiden, har hun så ikke sovet siden kl.17?

Herhjemmetager Frederikke sin sidste eftermiddagslur fra kl. ca. 15 og sover til 16 eller 17. Så sover hun ikke igen, før vi putter hende - hvilket vi gør kl. 19.30-19.45. Så kan det godt være hun lige vågner kort et par gange, men hun får trods alt hvilet sig, og ofte sover hun en time efter hun er blevet puttet.

Har I prøvet at putte hende lidt tidligere?

Hej søde.

Vi har prøvet at putte hende tidligere, men så bliver hun fuldstændig hysterisk, og græder. Vi har prøvet bare at lægge hende i sengen og "putte" med hende, men hun nægter at sove

Det jeg efterlyser er bare hvordan i får jeres små til at sove, for syntes jeg prøver alt, men hun falder først i søvn når hun er blevet vildt overtræt, og det syntes jeg jo ikke er godt for hende??

Har prøvet at give hende sutten for at trøste hende når hun bliver for træt, men hun kan ikke rigtig finde ud af at bruge den, så den virker heller ikke

Anmeld

14. september 2010

acdp8620 skriver:

Hej søde.

Vi har prøvet at putte hende tidligere, men så bliver hun fuldstændig hysterisk, og græder. Vi har prøvet bare at lægge hende i sengen og "putte" med hende, men hun nægter at sove

Det jeg efterlyser er bare hvordan i får jeres små til at sove, for syntes jeg prøver alt, men hun falder først i søvn når hun er blevet vildt overtræt, og det syntes jeg jo ikke er godt for hende??

Har prøvet at give hende sutten for at trøste hende når hun bliver for træt, men hun kan ikke rigtig finde ud af at bruge den, så den virker heller ikke

De første 3 uger af Frederikkes levetid puttede vi hende også i vuggen, men så skete der et eller andet som gjorde, at hun absolut ikke ville ned i den.

Derefter ændrede vi så lidt i "putte ritualet", og ligger hende istedet på vores seng når hun skal sove, imens jeg ligger mig ved siden af - enten og giver hende en flaske eller ammer hende, imens jeg aer hende blidt i panden. Så falder hun ofte hurtigt i søvn, og derefter lister jeg mig ud.

Når hun så vågner igen kort tid efter, hvilket hun ofte gør, så går jeg ind til hende, og tilbyder hende brystet/flasken endnu engang.

Dette gør jeg indtil hun sover, og nogle gange kan det godt være at jeg skal derind 3 gange, før hun sover helt.

Men altså - det er jo blot sådan det fungerer hjemme hos os - det er ikke sikkert at det er lykken hos jer, men det er da et forsøg værd

Anmeld

14. september 2010

patella

acdp8620 skriver:

Det var præcis sådan med vores søn, da han var lisså lille. Bare rolig, det er helt normalt. De har ofte mange vågne timer om aftenen, bl.a. for også at kunne være lidt sammen med mor og far (da de jo bruger meget af dagen på at sove) og også for at lade op mad-mæssigt, da de jo ikke spiser alle de timer de sover om dagen. Så det er også for at få mad nok. Jeg går ud fra hun også vil spise meget i de vågne timer der om aftenen?

I blir nødt til at være tålmodige, for det skal nok ændre sig på et tidspunkt! Det gjorde det for os. Vi var også mega frustrerede og spurgte rundt omkring om det var normalt, og ALLE vi har spurgt, både herinde, men også vores venner osv, har sagt at det er helt normalt når de er så små.

Du må endelig ikke forvente nogle særlige rytmer endnu... bare ta det på bebs´ præmisser, så har hun det bedst muligt og I får så tilfreds et barn som muligt... 

Men naturligvis er reglerne jo altid at få dem lagt INDEN de blir overtrætte osv...

Men det er altså noget de fleste må igennem, det med de lange aftener når de er så små... Nu ligger vi vores dreng (næsten 10 måneder) kl. 18:30-19 og han sover 11-12 timer hver nat uden mad... og det har han gjort ca. 2-3 måneder... Og den rytme kom helt af sig selv, vi gjorde ikke noget for det - læste bare hans signaler... så tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed 

Anmeld

14. september 2010

Jeg kommer sådan til at tænke på, hvis hun er utrøstelig, kan det så evt. være fordi hun har lidt ondt i mavsen, og derfor ikke kan falde til ro??

Anmeld

14. september 2010

acdp8620

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Jeg kommer sådan til at tænke på, hvis hun er utrøstelig, kan det så evt. være fordi hun har lidt ondt i mavsen, og derfor ikke kan falde til ro??

Hun døjer lidt med luft i maven. Vi har været ved lægen og få nogle dråber hun skal have 15 min inden spisetid, men syntes nu ikke de har den store effekt desværre.

Anmeld

14. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hun døjer lidt med luft i maven. Vi har været ved lægen og få nogle dråber hun skal have 15 min inden spisetid, men syntes nu ikke de har den store effekt desværre.

Hm, det lyder hårdt, luft i maven er en plage!

Jeg har to gode fif til dig: Put hende i bad inden I putter hende, og tal derefter så lidt som muligt til hende og i dæmpet tonefald. Det varme vand gør hende afslappet og slatten, og så når hun spiser bliver hun rigtig tung og træt og kan hældes lige over i sengen - måske.

Og nummer to - put hende med en stof-ble/nusseklud ned langs siden af ansigtet og ind mellem armene så hun kan ligge og nusse med den og dreje hovedet ind i den. Jeg ved ikke hvorfor men det virker på 9 ud af 10 spædbørn.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.