Fejlsynking 10 mdr...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.354 visninger
16 svar
0 synes godt om
10. september 2010

Anonym trådstarter

Bliver nødt til at få luftet mit hjerte - og det bliver så herinde anonymt, da jeg har det meget svært med dette.

Har en lille dreng på 10 mdr, som endnu kun får grød/mos med små klumper herhjemme. Er virkelig virkelig angst for at han skal få noget galt i halsen, og de enkelte gange jeg har prøvet at give ham lidt rugbrød har jeg siddet med bankende hjerte og ventet på at han blev færdig med det lille stykke.

Han startede i vuggestue da han var 8,5 mdr - og jeg meldte klart ud fra start at han ikke havde fået det store at tygge i - men at de bare skulle give ham, så han kom i gang.

Troede så at det gik fint med at spise i vuggestuen, indtil en pædagog her den anden dag sagde at hun sýntes det var meget ubehageligt at spise med ham, idet han ligesom samlede al maden i munden og så sank det på en gang, hvorved han fik det galt i halsen og hostede til han fik tårer i øjnene og det så kom op. Ikke bare engang imellem, men til hvert måltid og flere gange!

Så nu sidder jeg herhjemme og føler mig som jordens dårligste mor. er det på grund af mig at han åbenbart ikke kan finde ud af at spise...

Og jeg har jo ikke et roligt øjeblik når jeg ved de spiser i vuggestuen nu...

Herhjemme får han jo mos/grød med små klumper - og der synker/spiser han pænt.

Sagde at de måtte prøve at give ham en tår vand efter hver bid, når de kunne se han havde tygget færdig - så han ikke samler mange bidder som nu.

Men åh - hvor er det svært, får helt tårer i øjnene nu jeg skriver dette, for er som det bider sig selv lidt i halen - for nu tør jeg jo slet ikke give ham noget - og så bliver det jo bare en ond cirkel!

Er der mon andre der har børn der har svært ved at synke eller lign problem?

Kh en mor med en stor klump i maven..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2010

Laulund87

Jeg kender godt til det. Min datter er 9 måneder og har altid haft besvær med at spise. Hun er lige begyndt at spise rugbrød, men det er det eneste mad hun får med klumper.

Alt andet hun spiser skal blendes godt og grundigt. På nogle børn er brækrefleksen bare meget højt i halsen og er længe om at lære at spise klumpet mad.

Jeg har valgt at tage det stille og roligt og i hendes tempo

Hvis hun kan mærke på mig at jeg er bange gør det bare det hele værre og så bliver spisetiderne så negative. 

Jeg ville prøve at give det noget tid og så lade ham lege lidt med maden så han vænner sig til det i munden, uden at forvente at han spiser det

Anmeld

10. september 2010

Leonora

Anonym skriver:

Bliver nødt til at få luftet mit hjerte - og det bliver så herinde anonymt, da jeg har det meget svært med dette.

Har en lille dreng på 10 mdr, som endnu kun får grød/mos med små klumper herhjemme. Er virkelig virkelig angst for at han skal få noget galt i halsen, og de enkelte gange jeg har prøvet at give ham lidt rugbrød har jeg siddet med bankende hjerte og ventet på at han blev færdig med det lille stykke.

Han startede i vuggestue da han var 8,5 mdr - og jeg meldte klart ud fra start at han ikke havde fået det store at tygge i - men at de bare skulle give ham, så han kom i gang.

Troede så at det gik fint med at spise i vuggestuen, indtil en pædagog her den anden dag sagde at hun sýntes det var meget ubehageligt at spise med ham, idet han ligesom samlede al maden i munden og så sank det på en gang, hvorved han fik det galt i halsen og hostede til han fik tårer i øjnene og det så kom op. Ikke bare engang imellem, men til hvert måltid og flere gange!

Så nu sidder jeg herhjemme og føler mig som jordens dårligste mor. er det på grund af mig at han åbenbart ikke kan finde ud af at spise...

Og jeg har jo ikke et roligt øjeblik når jeg ved de spiser i vuggestuen nu...

Herhjemme får han jo mos/grød med små klumper - og der synker/spiser han pænt.

Sagde at de måtte prøve at give ham en tår vand efter hver bid, når de kunne se han havde tygget færdig - så han ikke samler mange bidder som nu.

Men åh - hvor er det svært, får helt tårer i øjnene nu jeg skriver dette, for er som det bider sig selv lidt i halen - for nu tør jeg jo slet ikke give ham noget - og så bliver det jo bare en ond cirkel!

Er der mon andre der har børn der har svært ved at synke eller lign problem?

Kh en mor med en stor klump i maven..

Hej søde dig.

En hver mor kan forstå din frygt...Jeg tror bare at du skubber problemet ved at lade ham få blød kost...det er jo noget han skal lære så du er nød til at hoppe ud i det...det er jo yderst sjældent at børn får noget galt i halsen som ikke kan komme op igen. Enten ved at de selv hoster det op eller får hjælp ved klap på ryggen..det må du huske når frygten melder sig

Jeg tænker at det må måske kan hjælp dig at få et kursus i første hjælp til børn...det har ihvert fald givet mig ro..

Knus Louise

Anmeld

10. september 2010

Leonora

Leonora skriver:

Hej søde dig.

En hver mor kan forstå din frygt...Jeg tror bare at du skubber problemet ved at lade ham få blød kost...det er jo noget han skal lære så du er nød til at hoppe ud i det...det er jo yderst sjældent at børn får noget galt i halsen som ikke kan komme op igen. Enten ved at de selv hoster det op eller får hjælp ved klap på ryggen..det må du huske når frygten melder sig

Jeg tænker at det må måske kan hjælp dig at få et kursus i første hjælp til børn...det har ihvert fald givet mig ro..

Knus Louise

Ps hvis han har et disideret fejlsynknings problem vil han også fejl synke vand..og det lyder ikke til at han gør det....Men ellers synes jeg at du skal kontakte din sundheds pl...hun kan sikkert også hjælpe...

Anmeld

10. september 2010

Anonym trådstarter

Mange tak for svar på indlægget. Kan mærke at jeg helt får tårer i øjnene - det stikker virkelig dybt det her.

Ved jo godt at han skal i gang - men det har jeg jo vidst et par måneder, og kan bare ikke. Angsten for at han skal få noget galt i halsen sidder så dybt. Også selvom jeg statistisk ved at det er meget meget få det sker for...

Anmeld

10. september 2010

Leonora

Anonym skriver:

Mange tak for svar på indlægget. Kan mærke at jeg helt får tårer i øjnene - det stikker virkelig dybt det her.

Ved jo godt at han skal i gang - men det har jeg jo vidst et par måneder, og kan bare ikke. Angsten for at han skal få noget galt i halsen sidder så dybt. Også selvom jeg statistisk ved at det er meget meget få det sker for...

Hvis du er interesseret så giver jeg dig gerne et mini kursus i hvordan du skal reagere HVIS det sku ske....Nu ved jeg jo ik hvor du bor men jeg bor på Amager

Anmeld

10. september 2010

Valle81

Anonym skriver:

Hejsa:0)

Jeg synes som en anden skriver at du skal få et besøg af din Sp og snakke med hende hvad hun har af gode råd for at du stille og roligt kan komme igang:0) Er sikker på hun har mange gode fif - og igang skal du - men det skal jo være på en blid måde - så du ikke går helt i panik:0)

Mit eget råd vil være at starte md små rugbrødhapsere - lav dem meget små og med blød pålæg fx leverpostej:0) Brug bondebrød uden skorpe

Skær dem ud i meget små tern - læg dem på en lidt dyb tallerken - lun lidt mælk og hæld det i bunden af tallerken så bliver de bløde og nærmest umulige at få galt i halsen.

Langsomt gør bidderne større og put mindre og mindre væde på:0) Giv ham bidder af fx avocado som er blød og glider ned - stykker af banan osv - alt som nemt passerer og som gør dig tryg og så gå langsomt videre derfra:0)

held og lykke:0)

Christina

Anmeld

10. september 2010

Anonym trådstarter

Tak for det søde og fine tilbud - og hvis jeg boede på Amager ville jeg sige ja tak   Bor dog i Jylland (men er faktisk kun 2 år siden vi flyttede fra Italienskvarteret på Amager til Jylland..)

Anmeld

10. september 2010

Leonora

Anonym skriver:

Tak for det søde og fine tilbud - og hvis jeg boede på Amager ville jeg sige ja tak   Bor dog i Jylland (men er faktisk kun 2 år siden vi flyttede fra Italienskvarteret på Amager til Jylland..)

hi hi hvor sjovt...ellers er du velkommen til at ringe..så får vi en snak om det hele...jeg er til dagligt sygeplejerske med speciale i hjertet...Så jeg er vandt til at sludre med folk om frygt og mange andre ting....Mit navn er Louise Kamby, så kan du nemt finde mit nr

Knus fra mig

Anmeld

10. september 2010

Anonym trådstarter

Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg synes som en anden skriver at du skal få et besøg af din Sp og snakke med hende hvad hun har af gode råd for at du stille og roligt kan komme igang:0) Er sikker på hun har mange gode fif - og igang skal du - men det skal jo være på en blid måde - så du ikke går helt i panik:0)

Mit eget råd vil være at starte md små rugbrødhapsere - lav dem meget små og med blød pålæg fx leverpostej:0) Brug bondebrød uden skorpe

Skær dem ud i meget små tern - læg dem på en lidt dyb tallerken - lun lidt mælk og hæld det i bunden af tallerken så bliver de bløde og nærmest umulige at få galt i halsen.

Langsomt gør bidderne større og put mindre og mindre væde på:0) Giv ham bidder af fx avocado som er blød og glider ned - stykker af banan osv - alt som nemt passerer og som gør dig tryg og så gå langsomt videre derfra:0)

held og lykke:0)

Christina

Du har ret i at jeg skal igang - og det er jo der der er det dobbelte i det. Men selv banan (som jo er blødt) har jeg svært ved at se ham spise - for der kan han jo også få en bid i gal hals - til trods for at den er blød...

Ved dog også godt at min angst ligenu er fordoblet mange gange, fordi pædagogen fortalte det med hvordan han samler maden og synker (fejlsynker) det. 

(Har f.eks lige siddet med ondt i maven fordi jeg ved de spiser mellem 10.30 og 11 i vuggestuen...)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.